Bauman, socjolog i filozof, absolwent filozofii na UW w 1954 roku. Zatem MUSIAŁ to znać na pamięć.
SOCJOLOGIA—nauka o społeczeństwie. Próby teoretycznego uzasadnienia socjologii jako nauki o społeczeństwie czynione były jeszcze przed Marksem. Do prób tych należy w szczególności zaliczyć teorie uczonych burżuazyjnych XIXw., Augusta Comte'a (patrz) i HerbertaSpencera(patrz). Sam termin „socjologia" został po raz pierwszy użyty przez Comte'a. Comte dzieli socjologię na statykę socjalną, badającą organizm społeczny w stanie spoczynku, i dynamikę socjalną, badającą go w ruchu. Według Comte'a cały mechanizm społeczny ma za swą siłę napędową idee; kierunek rozwoju społecznego nadaje duch ludzki. Zbliżony poglądami do Comte'a był Spencer — przedstawiciel tzw.organicznej teorii społeczeństwa(patrz). Kierunek ten usiłuje objaśnić życie społeczeństwa i jego strukturę przez analogię do organizmu, upodabnia funkcje społeczeństwa do funkcji organizmu zwierzęcego: tak więc rolnictwo i przemysł (tu należą w myśl tej teorii robotnicy) spełniają funkcje odżywcze, handel jest odpowiednikiem systemu organów rozdzielczych (krwiobiegu), kapitaliści wprzemyśle — mają być odpowiednikiem narządów spełniających w organizmie funkcje regulacji. Wszystkie te niedorzeczne porównania mają na celu udowodnienie, że robotnicy są z natury skazani na wieczna pracę fizyczną, a kapitaliści są powołani do kierowania społeczeństwem itp. Uczeni burżuazyjni stworzyli również wiele innych teorii socjologicznych; ale również i one są idealistyczne i nie mają nic wspólnego z nauką. Pozostając pod wpływem ideologii burżuazyjnej socjologowie burżuazyjni przystosowywali swoje teorie do interesów kapitału, usiłując udowodnić wieczność ustroju kapitalistycznego.
Dopiero ideologowie proletariatu, Marks i Engels, dokonali epokowego przewrotu w rozwoju myśli ludzkiej stworzyli po raz pierwszy prawdziwą naukę o społeczeństwie i prawach jego rozwoju. Na podstawie szczegółowej analizy kapitalistycznej formacji społeczno-ekonomicznej Marks wykazał, że rozwój społeczeństwa jest określany nie przez idee, lecz przezsposób produkcji dóbr materialnych(patrz) koniecznych do istnienia ludzi. Stosunki ekonomiczne stanowią podstawę całego politycznego i duchowego życia społeczeństwa. Marksizm sprowadził działania jednostek do działań klas społecznych, wykazując, że o strukturze klasowej społeczeństwa stanowi charakter panującego w danym czasie sposobu produkcji. Marksizm wytłumaczył rozwój społeczeństwa materialistycznie i tym samym po raz pierwszy podniósł socjologię do poziomu nauki.
W przeciwieństwie do socjologii burżuazyjnej, zacierającej charakterystyczne cechy rozmaitych okresów historycznych, marksizm udowodnił, że każdy okres historyczny posiada swe własne prawa. Zadanie naukowego badania społeczeństwa polega więc na „wyjaśnieniu tych szczególnych (historycznych) praw, które regulują powstanie, istnienie, rozwój i śmierć danego organizmu społecznego i zamianę go przez inny, wyższy organizm"(Lenin,t. 1, str. 170). Jednocześnie marksizm uczy, że istnieją ogólne prawa ekonomiczne działające we wszystkich formacjach. Są to prawa socjologiczne. Dotyczą one wszystkich faz rozwoju społecznego. Znaczenie ich polega na tym, że wiążą one wszystkie formacje w jeden, przebiegający zgodnie z określonymi prawami proces rozwoju społeczeństwa od szczebli niższych ku wyższym, od form prostych do form złożonych.
Marksistowska nauka o społeczeństwie uzbroiła proletariat i jego partię w prawdziwie naukową wiedzę o prawach rozwoju społeczeństwa, jego rozwoju w kierunku socjalizmu i komunizmu; stanowi ona niezłomny fundament teoretyczny polityki Partii Komunistycznej. Każdy nowy krok w rozwoju społeczeństwa potwierdza prawdziwość tej nauki. Postępowy rozwój historii obalił i obala wszelkie możliwe socjologiczne szkoły i szkółki burżuazyjne, dla których charakterystyczna jest jedynie obrona ustroju kapitalistycznego niewolnictwa. Współczesna socjologia burżuazyjna głosi otwarcie imperialistyczne teorie rasizmu, rasowej nierówności narodów, kosmopolityczne teorie likwidacji suwerenności narodów i podporządkowania ich kapitałowi amerykańsko-angielskiemu, reakcyjną maltuzjańską teorię przyrostu ludności, w myśl której przyczyna zła tkwi nie w ustroju burżuazyjnym opartym na wyzysku, lecz w „nadmiarze" ludności, zbójecką teorięgeopolityki(patrz) itp. Lecz rozwój społeczeństwa obala wszystkie te „teorie". Nie burżuazyjne, przepojone nienawiścią do człowieka poglądy na społeczeństwo, lecz jedyny naukowy światopogląd — marksizm-leninizm — coraz szerzej rozpowszechnia się obecnie w całym świecie. Zwycięstwo socjalizmu w ZSRR, budowa socjalizmu w krajach demokracji ludowej, zwycięstwo narodu chińskiego, postępujący wciąż wzrost sił całego światowego obozu demokracji i socjalizmu — wszystko to oznacza prawdziwy tryumf marksistowsko-leninowskiej nauki o społeczeństwie.
Inne tematy w dziale Rozmaitości