W Polsce jest 2,1 mln firm rodzinnych.
W Polsce jest 2,1 mln firm rodzinnych.
Finanse i gospodarka Finanse i gospodarka
381
BLOG

Firmy rodzinne – sukces z pokolenia na pokolenie

Finanse i gospodarka Finanse i gospodarka Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

Szacuje się, że sektor firm rodzinnych odpowiada za prawie 80 proc. światowego PKB1. Wiele znanych marek zaczynało jako firmy rodzinne. Przedsiębiorstwa tego typu mają więc w sobie ogromny potencjał, ale też mierzą się z poważnymi zagrożeniami.

Obecnie w Polsce firmy rodzinne stanowią 75 proc. rynku (szczególnie w sektorze MŚP)2, 3. Taki sam trend widać też na rynkach Niemiec, Francji, Islandii, Portugali czy Irlandii. 

Zgodnie z raportem ,,Rodzinny biznes na giełdzie”, przygotowanym przez Grand Thornton, w Polsce własność prywatną stanowi 2,3 mln przedsiębiorstw, z czego 828 tys. deklaruje się jako przedsiębiorstwa rodzinne. Trzeba przy tym podkreślić, że wielu właścicieli i osób zarządzających przedsiębiorstwami nie utożsamia swojej działalności jako rodzinnej lub nie jest świadoma rodzinnego charakteru swojego biznesu4.

Tego typu podmioty nazywane są ,,potencjalnymi” firmami rodzinnymi i w naszym kraju stanowią około 2,1 mln przedsiębiorstw5.

W 2010 roku odsetek firm rodzinnych z ponad 20-letnim stażem na rynku wynosił 20 proc. Jednak już w 2015 roku liczba takich firm wzrosła o 23 punkty procentowe i stanowiła 43 proc. rynku. W kolejnych latach ten trend dalej się rozwija6.

To bardzo korzystne dane biorąc pod uwagę stosunkowo krótki czas, jaki minął od przemiany ustrojowej w naszym kraju. Znaczy to, że pierwsze rodzinne firmy, które powstały na początku lat dziewięćdziesiątych, nadal funkcjonują.

Generuje to jednak jedno z kluczowych zagrożeń dla tego sektora. Dziś wielu założycieli przedsiębiorstw rodzinnych zbliża się już do wieku emerytalnego. W niedługiej perspektywie duża część rodzinnych firm stanie przed wyzwaniem jakim jest zmiana pokoleniowa. Wiąże się to nie tylko ze zmianami personalnymi, ale też z samym podejściem do prowadzenia nowoczesnego i konkurencyjnego biznesu.

Przeprowadzenie procesu przejmowania firmy przez sukcesorów jest trudne, ale niezbędne, by przedsiębiorstwa rodzinne mogły się rozwijać. Aby dobrze się przygotować potrzebny jest czas i odpowiednie narzędzia.   

Miejscem, w którym można oszczędzić dużo czasu i pracy jest zarządzanie finansami. Zamiast żmudnego gromadzenia papierowej dokumentacji, przesiadywania w biurze i stania w kolejkach do ,,bankowego okienka” lepiej jest zdecydować się na technologie chmurowe. Przykładem ciekawego narzędzia dedykowanego sektorowi MŚP jest stworzona przez Idea Bank platforma Idea Cloud. 

Z jej pomocą przedsiębiorca zyskuje dostęp do Chmury Faktur, która pozwala na sprawną obsługę księgową. Ułatwia ona generowanie i wysyłanie faktur on-line oraz ich późniejsze przechowywanie w jednym miejscu. Jeśli połączy się ją z kontem firmowym to praktycznie wszystkie transakcje i płatności można wykonać z dowolnego miejsca łącząc rozwój firmy z życiem rodzinnym.  

Zaoszczędzony czas można poświęcić z kolei na wdrażanie przyszłego następcy do jego roli. Kiedy zacząć to robić? Im wcześniej tym lepiej. Aby sprawnie przejąć zarządzanie rodzinnym biznesem, młody człowiek musi mieć czas, by nauczyć się całego know-how przedsiębiorstwa.

Kolejnym elementem postępujących zmian jest rosnąca z roku na rok liczba transakcji bezgotówkowych. Dobrym pomysłem jest więc zatroszczenie się o obecność terminalu w firmie, zanim przekaże się ją dzieciom. Zignorowanie tego trendu może znacznie ograniczyć działanie przedsiębiorstwa i prowadzić do zgrzytów z pokoleniem następców, ponieważ dla młodych ludzi płacenie kartą czy telefonem jest już standardem.

Posiadacze konta od Idea Banku otrzymują opcję wejścia w program płatności bezgotówkowych i korzystania z terminali płatniczych Planet Pay oraz kasoterminali. Dzięki tego typu rozwiązaniom nowe pokolenie zarządzające firmą będzie mogło od początku skupić się na szukaniu nowych szans rozwoju przedsiębiorstwa nie musząc nadrabiać ,,zaległości” technicznych.

Prowadzenie firmy rodzinnej opiera się na wartościach, które przekazywane są następnym pokoleniom. Ta właśnie tradycja jest najbardziej doceniana przez odbiorców rodzinnych firm. To ona stanowi o sukcesie biznesów rodzinnych. Bez względu na podjętą strategię rozwoju ważne jest, aby dobierać takie narzędzia, które pozwolą na przełamanie trudności i osiągnięcie sukcesu przenoszonego z pokolenia na pokolenie.  

________________________________

https://www.forbes.pl/forum-firm-rodzinnych/2019/firmy-rodzinne-w-polsce-jakie-sa-infografika/b0rxy49

http://www.portalspozywczy.pl/konferencje/93367.html 

https://www.dlahandlu.pl/hurt-i-franczyza/wiadomosci/zdecydowana-wiekszosc-przedsiebiorstw-w-polsce-to-firmy-rodzinne,67814.html

tamże

tamże

tamże



Partnerem bloga jest Idea Bank S.A.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka