Marcin Gugulski Marcin Gugulski
723
BLOG

Warszawskie metro droższe niż tunel pod Bałtykiem

Marcin Gugulski Marcin Gugulski Gospodarka Obserwuj notkę 27

Niemal 3 lata po terminie (miał być na EURO-2012) wreszcie ruszył centralny odcinek II linii warszawskiego metra. Ma 6,1 km długości, 7 przystanków i przechodzi kilkadziesiąt metrów pod powierzchnią Wisły. A koszt? Władze stolicy zapewniają, że orientacyjny koszt całkowity projektu to 5,92 mld złotych.

Większość polskich mediów zignorowała informację o ogłoszeniu najnowszego studium wykonalności podmorskiego tunelu kolejowego mogącego połączyć stolicę Finlandii ze stolicą Estonii. Miałby on – podały media pozostałych państw nadbałtyckich –  50 km długości, kosztowałby od 9 do 13 mld EUR a w najgłębszym miejscu przechodził 220 metrów poniżej poziomu morza (wg zeszłorocznego studium miałby – w zależności od wyboru trasy – od 70 do 85 km). Dziś Helsinki łączy z Tallinem komunikacja promowa, więc tunel znacznie przyspieszyłby ruch pociągów na tej ważnej trasie.

Policzmy:

6,1 km za 5,92 mld zł (przy dzisiejszym kursie 4,1292 PLN/EUR) = ok. 235 mln EUR  za 1 km centralnego odcinka II linii warszawskiego metra.

50 km za 9 (lub 13) mld EUR = od ok. 180mln EUR do ok. 260 mln EUR
70 km za 9 (lub 13) mld EUR = od ok. 129mln EUR do ok. 187 mln EUR
85 km za 9 (lub 13) mld EUR = od ok. 106mln EUR do ok. 153 mln EUR
za 1 km podmorskiego tunelu kolejowego Finlandia-Estonia.

 

 

66 lat, czyli już - dzięki PiS - w wieku uprawniającym do emerytury, ale jeszcze nie składam broni, pracuję, piszę, liczę itd. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka