Robert Kozak Robert Kozak
673
BLOG

Wpływ transferów międzypokoleniowych na preferencje wyborcze.

Robert Kozak Robert Kozak Wybory Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

Po każdych wyborach na podstawie sondaży exit poll dotyczących preferencji wyborczych w poszczególnych grupach wiekowych, któraś z partii tryumfalnie ogłasza, że z nadzieją patrzy w przyszłość bo młodzi wyborcy w większości popierają ich postulaty i idee.

W tej notce na podstawie narodowych rachunków transferowych w ujęciu pokoleniowym postaram się udowodnić, że działa tutaj zupełnie inny mechanizm.


image

Źródło: [link].

Wprawdzie dane są z 2010r. ale nie ma to większego znaczenia bo cykl transferowy w życiu polskiego podatnika dzisiaj wygląda podobnie.

UWAGA! Granica między okresem 2 i 3 została przesunięta w kierunku 50 lat z punktu 60 lat z powodów postrzegania ról życiowych, które również opisuje.

Okres 1 (18-29 lat) "wczesna dorosłość"

Finanse: beneficjenci transferów zarówno publicznych (np. edukacja, opieka zdrowotna) jak i prywatnych od rodziców (np. prywatna edukacja, prywatna opieka zdrowotna, zakup mieszkania).

Role życiowe: wybór drogi kształcenia, podjęcie roli zawodowej, formułowanie wyraźnych marzeń i oczekiwań wobec przyszłości w sferze prywatnej i zawodowej, brak doświadczenia

Decyzje wyborcze: preferencje wyrazistych programów i idei, preferencje partii anty-systemowych i opozycyjnych, decyzje często emocjonalne i podatne na aktualne trendy ideowe

Okres 2 (30-49 lat) "średnia dorosłość"

Finanse: płatnicy transferów zarówno publicznych (podatki) jak i prywatnych (pomoc finansowa dzieciom i rodzicom).

Role życiowe: większa odpowiedzialność społeczna (pomoc dzieciom, małżonkowi, rodzicom), rozwój zawodowy, realizacja marzeń i celów w sferze prywatnej i zawodowej w oparciu o zdobyte doświadczenia, produktywność, planowanie środków na emeryturę

Decyzje wyborcze: stopniowe odchodzenie od wyrazistych programów i idei, preferencje umiarkowanych partii rozwiązujących realne problemy np. deklarujących obniżenie podatków ale w stopniu umożliwiającym zapewnienia podstawowej edukacji i opieki zdrowotnej lub zwiększających transfery na kształcenie dzieci bez podnoszenia obciążeń podatkowych, większa świadomość polityczna, gospodarcza.

Okres 3 (50+ lat) "późna dorosłość / starość"

Finanse: stopniowy powrót do bycia beneficjentem transferów zarówno publicznych (emerytura) jak i w mniejszym stopniu prywatnych (pomoc dzieci).

Role życiowe: dzielenie się doświadczeniem, bilans życia, podjęcie nowych ról i hobby, wypracowanie dojrzałej postawy wobec śmierci

Decyzje wyborcze: preferencje partii mających w programie wsparcie finansowe i społeczne emerytów, preferencje partii z tradycjami i w sferze światopoglądowej tożsamych z ugruntowanym już światopoglądem wyborcy

Na potwierdzenie kilka "fotografii" z ostatnich wyborów (2015-2020):

2015:

image

2019:

image

2020:

image


Oczywiście, nie jest tak, że preferencje wyborcze wyborców w wieku 20-30 lat wędrują z nimi przez całe życie. Kształtowanie tych preferencji następuje wraz z nabieraniem doświadczenia życiowego w przedziale wieku 30-50 lat by później z czysto pragmatycznych, finansowych powodów ulegać korekcie w zależności od sytuacji materialnej na emeryturze i wyrobionym przez swoje doświadczenia życiowe światopoglądzie.

Na koniec jeszcze struktura wiekowa polskich wyborców.

image

Źródło: Wikipedia.

Powojenny wyż demograficzny za pięć lat będzie powoli i systematycznie wchodził w okres późnej starości. Partie polityczne poważnie myślące o rządzeniu w Polsce będą musiały uwzględnić tę grupę wiekową w swoich programach i znaleźć środki na finansowanie tych programów.

A wpływ życiowego doświadczenia na poglądy dość dobrze widać na przykładzie ewolucji stanowiska znacznej grupy ekonomistów w wieku 40-50 lat np. na rolę długu w gospodarce. Śledzę to wiem :-)

Aktualizacja 25-07-2020r.

Postanowiłem uzupełnić wykresy z rozbiciem na płeć i podliczeniem procentowego udziału w populacji.


image


image


image

Kilka dodatkowych ciekawych i ważnych wniosków:

1. Grupa "wczesna dorosłość" stanowi w sumie 11,7% populacji. Jak wspomniałem wcześniej jest mocno uzależniona od transferów zarówno publicznych jak i prywatnych związanych głównie z edukacją, opieką zdrowotną i wsparciem w zakresie mieszkaniowym. Przy czym ze względu na młody wiek i niewielkie doświadczenie życiowa grupa ta częściej kieruje się emocjami niż pragmatyzmem. Czas przejścia w okres średniej dorosłości uzależniony jest od momentu założenia rodziny lub rozpoczęcia kariery zawodowej umożliwiającej finansowe uniezależnienie się od pomocy państwa i rodziców.

2. W grupie "średnia dorosłość", która stanowi łącznie 30,5% (mężczyźni 15,7%, kobiety 14,8%) obserwujemy duże rozwarstwienie w rolach społecznych. To zdecydowanie mężczyźni są bardziej produktywni. Spłacają z nawiązką transfery publiczne na edukację i służbę zdrowia w postaci podatków. Zaczynają też wspierać finansowo własną rodzinę (dzieci, małżonki, rodzice). W tej aktywnej zawodowo grupie społecznej, szczególnie wsród mających wysokie zarobki większe znaczenie mają obciążenia podatkowe niż transfery społeczne. Nieco inaczej może być wśród kobiet, które kosztem kariery zawodowej i zarobków więcej czasu poświęcają na wychowanie dzieci.

3. Grupa "późna dorosłość / starość" to aż 38% populacji. Co więcej jej udział będzie rósł. W związku z szybszą umieralnością mężczyzn następuje zwiększenie udziału kobiet w tej grupie (21,2% vs 16,8%). Śmierć współmałżonka wiąże się też z mocniejszym uzależnieniem się kobiet od transferów pieniędzy publicznych. W związku z wcześniejszym wiekiem emerytalnym u kobiet również szybciej niż u mężczyzn wracają transfery środków publicznych w postaci emerytur. Być może uaktywnienie właśnie tego elektoratu przyczyniło się do tak dużej frekwencji w ostatnich wyborach?

Oczywiście sztaby wyborcze dysponują dużo dokładniejszymi wynikami badań z precyzyjnymi krosami w matrycach wiek, płeć, aktywność zawodowa, miejsce zamieszkania. Ja dokonałem tylko mocno pobieżnej analizy możliwych preferencji wyborczych w funkcji czasu wskazując na zmiany transferów między-pokoleniowych, które zależą nie tylko od wieku ale również od płci.

Wracając jeszcze do młodych to taka mała subiektywna dygresja. To nie jest tak, że obniżenie podatków w tej grupie wiekowej nic nie daje partii, która to wprowadza. To jest trochę tak jak z pomocą rodziców dotyczącą ich edukacji. Docenia się ją po czasie jak człowiek w wieku 30-40 lat wspomni, że dzięki tej pomocy mógł rozpocząć karierę zawodową i nabrać doświadczenia. Więc zwyczajnie ten młodzieńczy bunt należy spokojnie przeczekać. Trzeba tylko pamiętać, że młodzi wyczuleni są na styl sprawowania władzy i podejmują decyzję często emocjonalnie. No i oczywiście sporo zależy jak szybko wejdą w okres "średniej dorosłości".

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka