Dotąd przewoźnicy mieli obowiązek kupowania winiet, będących zryczałtowaną zapłatą za korzystanie z naszych dróg. Jednocześnie winiety zwalniały ich z opłaty za przejazd istniejącymi już płatnymi odcinkami autostrad.
Dla korzystających z winiet, średni koszt przejazdu 1 km wynosił 8 groszy. Od lipca najniższa stawka wyniesie 20 gr. za km - proponuje Ministerstwo Infrastruktury. To kwota dla pojazdów spełniających co najmniej normę emisji spalin EURO 4 i ważących od 3,5 do 12 ton. Większe pojazdy, a dodatkowo emitujące spaliny wg starszej normy EURO 2, zapłacą maksymalnie nawet 53 gr. Widać jak na dłoni, że ministerstwo chce promować pojazdy bardziej przyjazne środowisku. Jednak ciężarówki z normą EURO 2 nadal stanowią aż 82 proc. całej floty, ciągniki z naczepą - 69 proc., zaś autokary aż 87 proc. Oznaczałoby to znaczny wzrost kosztów dla branży transportu drogowego. Stąd protesty przewoźników, co do wysokości proponowanych stawek. Odnowienie parku maszynowego stanowi dla nich spory wydatek i wymaga czasu.
PAP
DOŚWIADCZENIA SŁOWACKIE
Na Słowacji kierowcy ciężarówek protestują przeciw nowym zasadom pobierania elektronicznego myta. Zamierzają zablokować TIR-ami najważniejsze stacje benzynowe na terenie całego kraju.
Słowacja wprowadziła system elektronicznych opłat dla samochodów ciężarowych i autobusów korzystających z autostrad i dróg pierwszej kategorii. Słowaccy przewoźnicy uważają jednak, że system pobierania myta jest niedopracowany.
Na tranzytowych szosach w Slowacji panuje chaos( w pierwszych dniach). W ciągu dwóch pierwszych dni na przejściach granicznych i stacjach benzynowych nie można było wypożyczyć urządzeń GPS, które powinny rejestrować liczbę przejechanych kilometrów. Niektóre zamontowane urządzenia działały nieprawidłowo. Protestują również przeciw wysokości opłat przekraczających niekiedy 20 eurocentów, czyli 80 groszy za kilometr.
ONET.pl
UE o winetach i opłatach
Legislacja o eurowinietach dotyczy całej unijnej sieci transportowej, w której polskie drogi stanowią około 5 tys. km. Eurodeputowani przyjęli zapis, który umożliwi pobieranie opłat za korzystanie nie tylko z tej sieci, ale także z tych dróg krajowych, na których odbywa się zazwyczaj znaczący międzynarodowy transport towarowy.
Radykalne propozycje rozszerzenia opłat na pojazdy o masie od 3,5 tony zostały odrzucone, podobnie jak pomysł objęcia opłatami wszystkich odcinków dróg i samochodów osobowych. Taki sam los spotkał propozycję Zielonych, by opłatę uzależnić od poziomu emisji CO2.
PAP
1 lipca 2011 roku ma zostać uruchomiony system elektronicznego poboru opłat (ETC – ang. electronic toll collection), za którego stworzenie będzie odpowiadało wybrane w przetargu austriackie konsorcjum Kapsch. Krajowy System Poboru Opłat obejmie docelowo około 2 tys. km autostrad, 5 tys. km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych. W poszczególnych latach przychody Skarbu Państwa z pobieranych przy pomocy systemu ETC opłat będą wynosić od ponad 360 mln zł do 3,7 mld zł.
Na podstawie bieżących prognoz oraz struktury sieci zgodnej z projektem rozporządzenia Rady Ministrów z 7 maja 2010 roku w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, GDDKiA szacuje wielkość przychodów z systemu ETC na 19,5 mld zł. Suma ta ma zasilić państwową kasę w czasie obowiązywania umowy z Kapsch, czyli od lipca 2011 do końca 2018 r.
Konsorcjum Kapsch zaproponowało budowę systemu w technologii komunikacji mikrofalowej (DSRC), natomiast konkurent - konsorcjum MyToll - planował budować ETC w oparciu o pozycjonowanie satelitarne (GNSS). Oferta zwycięskiego konsorcjum zakłada stworzenie systemu za 4,9 mld zł, przy konkurencyjnej ofercie MyToll opiewającej na 6,5 mld zł.
ZYSK DLA BUDŻETU
Na podstawie bieżących prognoz oraz struktury sieci zgodnej z projektem rozporządzenia Rady Ministrów z 7 maja 2010 roku w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, GDDKiA szacuje wielkość przychodów z systemu ETC na 19,5 mld zł. Suma ta ma zasilić państwową kasę w czasie obowiązywania umowy z Kapsch, czyli od lipca 2011 do końca 2018 r.
http://www.podatki.biz/artykuly/16_11803.htm
DEFINICJE
Poniższe definicje związane z obsługą i funkcjonowaniem europejskiego elektronicznego systemu poboru opłat "European Electronic Toll Service" (EETS) pochodzą z decyzji Komisji Europejskiej w sprawie definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz jej elementów technicznych (dok. Nr C(2009) 7547). 2009/750/WE:
- EETS (European Electronic Toll Service) to usługa umożliwiającą użytkownikom dróg korzystanie, w ramach jednego kontraktu z dostawcą elektronicznej usługi poboru opłat drogowych, z jednego urządzenia pokładowego do poboru myta elektronicznego na terenie krajów Unii Europejskiej, które posiadają system elektronicznego myta; EETS stanowić ma dla użytkowników dróg dodatkową (opcjonalną) usługę;
- obszar EETS - oznacza obszar poboru opłat określony w dyrektywie 2004/52/WE;
- dostawca EETS - oznacza osobę prawną spełniającą wymogi art. 3 i zarejestrowaną w państwie członkowskim jej siedziby, która zapewnia użytkownikowi EETS dostęp do usługi EETS;
- użytkownik EETS - oznacza osobę (fizyczną lub prawną), która zawiera umowę z dostawcą EETS w celu uzyskania dostępu do usługi EETS;
- składniki interoperacyjności - oznaczają każdy podstawowy element, grupę elementów, podzespół lub pełny zespół sprzętu włączonego lub przeznaczonego do włączenia w system EETS, od których bezpośrednio lub pośrednio zależy interoperacyjność usługi, w tym zarówno przedmioty materialne, jak i niematerialne, takie jak oprogramowanie;
- urządzenie pokładowe - oznacza pełny zestaw elementów sprzętu i oprogramowania niezbędnych dla usługi EETS, instalowany w pojeździe w celu gromadzenia, przechowywania, przetwarzania oraz zdalnego otrzymywania/przekazywania danych;
- przydatność do stosowania - oznacza zdolność składnika interoperacyjności do osiągnięcia i utrzymania określonej wydajności w czasie jego użytkowania po zintegrowaniu go w sposób reprezentatywny z usługą EETS w powiązaniu z systemem podmiotu pobierającego opłaty;
- klasa taryfowa - oznacza zbiór pojazdów traktowanych podobnie przez podmiot pobierający opłaty;
- system taryfowy - oznacza przyporządkowanie opłat do poszczególnych klas taryfowych, określone przez podmiot pobierający opłaty;
- specyfikacja techniczna - oznacza specyfikację określoną w art. 23 i załączniku VI dyrektywy 2004/18/WE;
- opłata - oznacza opłatę, podatek lub należność pobierane z tytułu ruchu pojazdu na obszarze poboru opłat;
- podmiot pobierający opłaty - oznacza publiczną lub prywatną organizację odpowiedzialną za pobieranie opłat za poruszanie się pojazdem na obszarze EETS;
- dane dotyczące opłat - oznaczają informacje określone przez właściwy podmiot pobierający opłaty, niezbędne do ustalenia wysokości opłaty należnej za poruszanie się pojazdem na określonym obszarze poboru opłat i zawarcia transakcji związanej z opłatą;
- zgłoszenie opłaty - oznacza oświadczenie przekazane podmiotowi pobierającemu opłaty, które zatwierdza poruszanie się pojazdem na obszarze poboru opłat, w formie uzgodnionej przez dostawcę usługi opłaty elektronicznej i podmiot pobierający opłaty;
- obszar poboru opłat - oznacza obszar na terenie UE, część europejskiej sieci drogowej lub konstrukcje takie jak tunele, mosty lub promy, w których pobierana jest opłata;
- system opłat - oznacza zbiór zasad, łącznie z przepisami wykonawczymi, regulujących pobieranie opłaty w obszarze poboru opłat;
- transakcja związana z opłatą - oznacza działanie lub pewną liczbę kolejnych działań, w wyniku których podmiotowi pobierającemu opłaty przekazane zostaje zgłoszenie opłaty;
- parametry klasyfikacji pojazdów - oznaczają dane pojazdu, na podstawie których obliczana jest wysokość opłat przy uwzględnieniu danych dotyczących opłat.
http://samorzad.infor.pl/temat_dnia/artykuly/404280,jednolity_system_poboru_oplat_drogowych.html
Podsumowanie
Bedzie drożej w transporcie i pewnie lepsze wpływy do kasy budżetu. Czy znikna przeto korki, dziury na drogach i będą obwodnice na drogach krajowych. Czy policja będzie śledzić przewozy.?
Kejow
Działam głównie w samotności piszę pracuję - staram się robić to co lubię. Poszukuję nowości przy pewnym konserwatywnym podejściu i racjonalnym spojrzeniu - ale nie omijam słowa fantazja. lex brevem esse oportet quo facilius ab imperitis teneatur - przepis prawny powinien być zwięzły, aby ludzie z nim nie obeznani tym łatwiej go przestrzegali, łatwiej mogli go zapamiętać ------------------------
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka