Joe Chal vel Chalubowicz
Joe Chal vel Chalubowicz
Joe Chal Joe Chal
194
BLOG

Joe Chal: - Sankcje wobec Rosji uderzą w UE!

Joe Chal Joe Chal Polityka Obserwuj notkę 0

 

UE nie jest w stanie nałożyć sankcji wobec Rosji za jej wojskowy aneks Krymu, ponieważ istnieją obawy, że zniszczenie dobrych stosunków z Moskwą osłabi rubla, który niekorzystnie wpłynie na europejską gospodarkę.

Niemcy są zdecydowanie największym europejskim eksporterem dla Rosji , w 2013 r wysłały ponad 30 % całego eksportu UE o łącznej wartości 36 mld €uro.

Drugim największym eksporterem UE są Włochy z 10 % i 10,8 mld €uro.

W ostatnich czterech latach Polska również odnotowuje duży wzrost udziału z Rosją w obrotach handlowych - z 3,7 do 5,4% w eksporcie i z 8,6 do 14,3%  w imporcie, ale co jakiś czas występujący „szantaż handlowo-polityczny ze wschodu” powoduje kolejne problemy obejmujące zakaz eksportu polskiego mięso (z powodu rzekomych zarzutów o niskiej jakości „niebezpiecznego” mięsa?).

Niemieckie firmy zainwestowały więcej w prowadzeniu działalności gospodarczej w Rosji niż w jakimkolwiek inny kraj UE.

Niemieckie inwestycje w Rosji angażują łącznie ponad 19 mld € i wiele z nich to długoterminowe projekty, takie jak: gazociągi i fabryki samochodów.

Ta sytuacja sprawia, że zrezygnowanie lub zamrożenie tych inwestycji staje się bardzo problematyczne.

Czy Niemcy zgodzą się na podjecie jakichkolwiek kroków w celu pogorszenia stosunków między tymi dwoma krajami i uderzą siebie po kieszeni?.

Najsilniejsze powiązania gospodarcze są w przemyśle samochodowym, który niemieccy producenci buduje jako rosnący od lat rynek zbytu na wschodzie.

BMW, Volkswagen i producenci ciężarówek MAN mają fabryki w Rosji. Jak podaje Automobilwochew swoim tygodniku samochodowym, VW zamierza zainwestować około 1,8 mld € w swoich rosyjskich operacjach do 2018 roku..

Ponad połowa niemieckiego eksportu do Rosji w 2013 to pojazdy samochodowe i sprzęt inżynieryjny.

Kilka dni temu Karl Neumann, szef producentów samochodów Opel , powiedział reporterowi w/w tygodnika, że "narasta uczucie stresu i napięcia gdy zmienia się kurs rubla".

Fabryka samochodów Opel - własność amerykańskiej korporacji General Motors, sprzedała w 2013 roku ponad 80.000 samochodów w Rosji.

Prawie 1.5 mln miejsc pracy w UE zależy od handlu z Rosją

Blisko 400 tys pracowników niemieckich może stracić prace gdyby wprowadzono sankcje wobec Moskwy, powiedział dziennikarzowi Die Welt, Eckhard Cordes, szef niemieckiej Komisji Stosunków Gospodarczych z Europą Wschodnią.

Rupert Stadler z Audi powiedział, że „los rubla - to wielkie wyzwanie w kontekście debaty politycznej o Krym".

Uderzenie w Rosję sankcjami gospodarczymi spowoduje wielkie ryzyko powstania sprzężenia zwrotnego, które może mieć dewastujące skutki na gospodarkę całej Europy.

Inflacja nigdy nie stanowiła żadnego zagrożenia dla Rosjan, którzy potrafią sobie poradzić w znacznie trudniejszych sytuacjach a minimalny wzrost ceny dóbr konsumpcyjnych i przemysłowych nie będzie miał żadnego znaczenia ekonomicznego.

Wielu sugeruje, że jeśli spór dyplomatyczny UE wokół Ukrainy nadal będzie rósł, to może nastąpić odcięcie przepływu kapitału między nią a Rosją.

Można zadać sobie pytanie:

Kto kogo potrzebuje?”

„Największym niebezpieczeństwem dla Europy w przypadku nałożenia dużych sankcji na Rosję jest to, że może ona jednym ruchem przekierunkować swój cały eksport do Chin, pozostawiając wiele krajów /szczególnie Europy Wschodniej/ w bardzo trudnej sytuacji co spowoduje wielkie niezadowolenie a może nawet wywołać BUNT w UE”.

 

 

W artykule wykorzystano niektóre dane statystyczne podane w mediach niemieckich jak i źródła własne.

Joe Chal
O mnie Joe Chal

Jestem prezesem i fundatorem Polsko Australijskiej Fundacji działającej na Rzecz Zdrowia i Rozwoju Dziecka. Prowadzę badania naukowe na temat „Autyzmu” (rehabilitacji) z wykorzystaniem komory hiperbarycznej.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka