Justyna Bazylak Justyna Bazylak
105
BLOG

Mamo, tato, zanim będzie za późno!

Justyna Bazylak Justyna Bazylak Społeczeństwo Obserwuj notkę 0
Wielu użytkowników internetu chętnie dzieli się z innymi swoimi doświadczeniami w cyfrowej formie. Zdjęcie z uroczystości rodzinnych, wyjazdów, wakacji – wszystko to uchwycone chwile, które chętnie pokazują innym. Problem w tym, że wszelkie treści raz opublikowane w internecie pozostają tam i stają się ogólnodostępne.

Jedynie około jedna trzecia rodziców zdaje sobie  sprawę z możliwych zagrożeń wynikających z nieodpowiedniego użycia zdjęć ich dzieci.

Ciemna sala kinowa, wśród widzów na sali rodzice 9-letniej Elli. Nieświadomi, tego co zobaczą za chwilę. Na ekranie pojawia się zdjęcie ich córki, które zmienia się w dorosłą Ellę. „Hej mamo, hej tato, to ja, Ella – a właściwie moja cyfrowa wersja, tylko trochę starsza. Niesamowite, co technologia potrafi dziś zrobić, prawda? Wystarczy kilka zdjęć, takich jak te, które udostępniacie w mediach społecznościowych – tam mogą zostać przechwycone i wykorzystane przez każdego.”

Ponad 75% rodziców udostępnia dane swoich dzieci w mediach społecznościowych

To scena spotu kampanii #ShareWithCare firmy Deutsche Telekom rozpoczętej we wrześniu 2023 roku. Niemiecka firma telekomunikacyjna wypuściła krotki film „Wiadomość od Elli”, który miał zwrócić uwagę na zagrożenia jakie wiążą się z publikowaniem zdjęć dzieci w internecie. To zjawisko nazwane zostało „sharening”. Film inscenizuje i wyolbrzymia sytuację, która jest możliwa do zaistnienia w rzeczywistości, gdyż istniejąca technologia od dawna to umożliwia.

Ella jest symbolem współczesnych dzieci, których rodzice często publikują zdjęcia i posty o ich życiu, inicjatywa Deutche Telecom pokazuje jak może wpłynąć to na przyszłość dzieci. Jedno zdjęcie Elli plus AI i dorosła bohaterka przemawia z ekranu. „Wiem, że dla was te zdjęcia to po prostu wspomnienia, ale dla innych to dane, a dla mnie – może początek strasznej przyszłości. Przyszłości, w której moja tożsamość może zostać tak po prostu skradziona, w której mogę trafić do więzienia za rzeczy, których nigdy bym nie zrobiła.”

8 na 10 rodziców ma obserwujących,  których nigdy nie spotkało osobiście.

Na ekranie 9 letnia dziewczynka została sztucznie postarzona, pozwala na to technologia deepfake umożliwiająca poprzez podmianę głosu, twarzy czy ruchów danej osoby, stworzyć realistyczne lub fałszywe obrazy. Bohaterka przestrzega rodziców. „Wyobraź sobie, tato, że moja zdolność kredytowa zostaje zniszczona. Albo mamo – że mój głos zostaje skopiowany, by cię oszukać: „Mamo, mam kłopoty, musisz przelać mi pieniądze, proszę”. Nie chcę też stać się memem wyśmiewanym przez wszystkich w szkole. „Zabij się, ty p….y przegrywie.” – i na pewno tego nie chcę.” Tu następuje pauza, po twarzy Elli płyną łzy, a na ekranie widać zapikselowane do połowy nagie dziecko.

Bohaterka kontynuuje „To, co publikujecie w sieci, jest jak cyfrowy ślad, który będzie mnie prześladował przez całe życie. Mówię wam to, bo wiem, że mnie kochacie i nigdy nie zrobilibyście nic, co mogłoby mi zaszkodzić. Dlatego proszę cię, mamo, proszę cię, tato – chrońcie moją prywatność w sieci.”

Niebezpieczna strona sharentingu: ryzyko kradzieży tożsamości

Według danych podanych przez Telecom do momentu ukończenia piątego roku życia w sieci znajduje się średnio około 1500 zdjęć przeciętnego dziecka – umieszczonych tam bez jego wiedzy i zgody, najczęściej przez osoby, którym ufa najbardziej: własnych rodziców. Na jakie zagrożenia narażone są publikowane dane i wizerunki dzieci? Mogą wpaść w ręce handlarzy danymi, rozpoznanie twarzy, pedofilie i wiele innych zagrożeń prywatności i bezpieczeństwa.

Do 2030 roku dwie trzecie wszystkich kradzieży tożsamości będzie powiązanych z praktyką sharentingu (źródło: The New Yorker).

Film spotkał się z szerokim zainteresowaniem, osiągając wiele milionów wyświetleń i wywołując debatę na temat odpowiedzialnego udostępniania treści w internecie. Celem kampanii było podnoszenie świadomości w celu ochrony dzieci oraz zwrócenie uwagi na szanse ale i ryzyko jakie niesie rozwój sztucznej inteligencji. Uświadomienie ale i edukowanie rodziców jaka wiedza i narzędzia są potrzebne by bezpiecznie obchodzić się z danymi w internecie. By opiekunowie najmłodszych potrafili działać w nim bezpiecznie, świadomie i sprawiedliwie.

Kampania #ShareWithCare była kontynuowana i rozwijana w kolejnych latach, obejmując także inne kraje, w tym Polskę.

link : A Message from Ella | Without Consent 

Bacznie obserwuje świat...

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo