kameleon kameleon
2143
BLOG

Sygnał markera dalszej NDB i zamaskowane wypowiedzi załogi-CVR-Tu154m

kameleon kameleon Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 318

W jakiej odległości  od progu pasa umiejscowiona była dalsza radiolatarnia NDB dnia 10.04.2010?

Znalazłam takie "miejsca" przeszukując informacje w sieci :

- 6.1 km(karta podejścia z 2005 roku),

- 6.28 km(karta podejścia z 2010, wg której miała podchodzić załoga Tupolewa zarówno 7 jak i 10 kwietnia)

Z wypowiedzi (odczytałam je, a znajdują się pod sygnałem markera) wychodzi, że wg karty podejścia jaką otrzymała załoga na ten lot, dalsza była oznaczona na karcie na 6.2 km. 

Czy jednak na pewno znajdowała się w tym miejscu, gdy Tu154m zbliżał się do lotniska Siewiernyj?

Skąd moje obawy, że mogło być inaczej?

Przyjrzyjmy się najpierw fragmentowi najnowszego odczytu biegłych PW gdzie oznaczono ten sygnał markera dalszej prowadzącej NDB:

/8:39:49.129 - (wypowiedż radio) kontroler z wieży na Siewiernym informuje załogę, że podchodzą do dalszej, są na kursie i ścieżce, a odległość wynosi 6 km./

8:39:48.200 - /Koniec słowa maskowany przez pierwszy dzwonek DRL/


8:39:49.657 - (14,5 dzwonka dalszej radiolatarni NDB)

8:39:51.193 - Kwestia niezrozumiała - Słowa maskowane przez dzwonki DRL

8:39:52.104 - Dalsza/Dalszaja  - Nawigator - Słowa maskowane przez dzwonki DRL

8:39:52.461 - Aha/Już trzeci - Słowa maskowane przez dzwonki DRL

8:39:53.735 - Czietyrie - Dowódca


8:39:57.039 - 400 metrów - Nawigator


Sprawdziłam fragment (kanał 3) gdzie odzywa się sygnał markera (6.649sekundy) do wypowiedzi "400 metrów", ponieważ jest ona dobrze słyszalna. Zajęłam się zamaskowanymi wypowiedziami, które trzeba było "wydobyć" spod sygnału markera, odszumić i wzmocnić, tylko tak, aby ich nie uszkodzić, nie zniekształcić dżwięku i aby były w miarę dobrze słyszalne i zrozumiałe.

Mój odczyt:

- Sprawdżcie

- Druga jest

- Druga w sześć dwa

-/1*wysoki sygnał dżwiękowy/

- Dalszaja

- (niezrozumiała wypowiedż)

- Czekam!

- Ile?

-/seria wysokich dżwięków/

- Podajcie!

- Druga w siedem dwa

-"Czietyrie- sto"-wypowiedż radio, słabiej słyszalna 


Dołączam do notki cały odszumiony fragment (do wypowiedzi "400 metrów"), jak również dołączę poszczególne  odszumione wypowiedzi w plikach.

Cały fragment:

https://wrzucplik.pl/pokaz/2109735---5kxj.html

1."Sprawdżcie-Druga Jest"

https://wrzucplik.pl/pokaz/2110227---vuix.html

2."Druga w sześć dwa"

https://wrzucplik.pl/pokaz/2110386---jdja.html

3."Druga w sześć dwa"-"Dalszaja"

https://wrzucplik.pl/pokaz/2110388---nycp.html

4."(niezrozumiała wypowiedż)"

https://wrzucplik.pl/pokaz/2110397---kr1d.html

5."Czekam!"-"Ile?"-/seria wysokich dżwięków/

https://wrzucplik.pl/pokaz/2110676---mmtf.html

6.."Podajcie!"-"Druga w siedem dwa"

https://wrzucplik.pl/pokaz/2110537---nuof.html

7."Druga w siedem dwa"

https://wrzucplik.pl/pokaz/2110538---oqlq.html

.

Wnioski:

1.Rozmieszczenie radiolatarni różniło się o kilometr z danymi z karty jakie otrzymała załoga tupolewa na dzień 10.04.2010.Zamiast w 6.2 dalsza ustawiona była w odległości 7.2.

2.Załoga była na prawidłowej wysokości 400 metrów na 7-mym kilometrze, do szóstego jeszcze nie doleciała, chociaż kontroler zapewniał ją że są na 6-stym kilometrze. Nad dalszą prowadzącą na 6-stym kilometrze samolot powinien być na wys.300 metrów.

3.Niesłusznie zarzuca się załodze, że nie przestrzegała ustalonej wysokości przelotu nad dalszą NDB=300metrów.

4.Kontrolerzy wprowadzali w błąd załogę już od momentu " wejścia w ścieżkę", czyli od podania pierwszej błędnej odległości "9", gdy samolot był na 10 kilometrze a nie na 9-tym.

5. Załoga sprawdziła i zorientowała się że druga , dalsza NDB jest ustawiona w 7.2 a nie w 6.2.

6. Dziwnym zbiegiem "okoliczności" w czasie 8:39:35 , gdy Tu154m zbliża się do markera dalszej NDB(spójrzcie we fragment steno biegłych który załączyłam) dochodzi do awarii linii energetycznej. Potem są kombinacje czasowe , aby udowodnić że to Tupolew zerwał tę linię.Czyżby wyłączono prawdziwe NDB(i po to była ta awaria?), a włączono fałszywe na czas dolotu samolotu do lotniska Siewiernyj i samolot zaczął odbierać fałszywe sygnały co do swego położenia?

7.Załączam ciekawe opracowania (nie ze wszystkimi wnioskami autora się zgadzam) blogera NDB2010:

https://naszeblogi.pl/45685-falszerstwo-czarnych-skrzynek-tu-154m-decyzja-sadu

https://ndb2010.wordpress.com/hipoteza-falszywych-nadajnikow-ndb/

8.Moim zdaniem zapisy z CVR są niepełne, zarówno jeśli chodzi o korespondencję radiową jak i wypowiedzi załogi.


Co do odczytów biegłych, nie będę się wypowiadała.Co usłyszeli wpisali -  co nie, pominęli;)

Może Wy jeszcze inaczej odczytacie te wypowiedzi zamaskowane sygnałem markera?


Ps.Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".

kameleon
O mnie kameleon

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka