Blog
sam sobie sterem
Krzysztof Kłopotowski
Krzysztof Kłopotowski publicysta, krytyk filmowy
221 obserwujących 476 notek 2351015 odsłon
Krzysztof Kłopotowski, 16 lipca 2017 r.

Co to jest Uczciwa Telewizja Polska

3849 56 0 A A A

Po co nam TVP? Telewizja publiczna ma być instytucją zaufania publicznego. Zaufanie należy mierzyć oceną wydaną w debacie przez elitę ludzi gospodarki, kultury i polityki. Miary procentowe "zaufania widowni" służą tylko mydleniu oczu. Telewidzów łatwo zadowolić, gdyż składają się w ogromnej większości z ludzi słabo wykształconych i źle poinformowanych. Zdanie przedsiębiorcy nie ma tej samej mocy, co robotnika. Głos nieszczęśnika z byłego PGR nie ma tej samej wagi, co głos pisarza obytego w świecie. Opinia polityka, który wybił się wbrew totalitarnemu państwu, jest bardziej wiarygodna niż aparatczyka po moskiewskich szkołach.

Zdrowe hierarchie wartości

Potrzeba nam telewizji, która zdrajcę nazwie zdrajcą a przestępcę przestępcą i przedstawi dowody. Która zdemaskuje szkodnika dobra publicznego i wykaże, na czym szkodnictwo polega. Jednych poniży, aby innych wywyższyć. Trzeba nam telewizji pokazującej ludzi solidnych, twórczych, dbających o innych. Tak powstaje system wartości i zdrowa hierarchia społeczna. Potrzeba nam więc Telewizji Polskiej SA, która podejmie się tworzenia hierarchii ludzi wybitnych, a przy tym uczciwych - według miary kodeksów oraz ustawy zasadniczej. Byłby to ważny krok w stronę państwa prawa i społeczeństwa obywatelskiego.

Praca w telewizji publicznej powinna być dla dziennikarzy, twórców, administratorów zaszczytem, świadczącym o sile charakteru w dążeniu do prawdy. To powinna być elita polskich mediów, nie tyle najlepiej opłacana, co najbardziej szanowana. To nie powinno być forum dla dętych gwiazd, błahych trendów, ludzi, których jedyną zaletą jest miła powierzchowność. Mają tu przychodzić osoby o rzetelnej, sprawdzonej wartości. Tacy ludzie, którym można pożyczyć pieniądze bez pokwitowania, czyli bez lęku powierzyć również do pomnożenia nasz kapitał umysłowy i kulturalny.

Wzmocnić inteligencję

W TVP powinno być gniazdo inteligencji polskiej w nowej roli specjalistów. Ma pełnić misję edukacji i dźwigania w górę mas ludowych. Inteligencja przestała pełnić tę misję z powodu transformacji. W miejsce społeczników pojawili się najemni fachowcy. Zadanie dźwigania mas jest ciągle do wykonania.  Trzeba wzmocnić podmiot owej misji, czyli inteligencję polską w nowej roli klasy najemnych specjalistów, ale z etosem odpowiedzialności za dobro wspólne. Stworzyć prawdziwy establishment, jaki posiadają kraje, gdzie druga wojna światowa i komuna nie zniszczyły tkanki społecznej.

Misja TVP jest kierowana do dwóch zasadniczych rodzajów publiczności: elity oraz mas. To wymaga twardej decyzji programowej. Koniec tzw. oglądalności jako jedynego kryterium. Nie jest ważne, ilu widzów ogląda program, ale kto go ogląda i co uczyni z uzyskaną wiedzą i energią umysłową. Czy ją pomnoży i przekaże dalej? Energia odebrana przez nauczyciela, inteligenta, lokalnego przywódcę opinii, ma tysiąckrotnie większe skutki niż w wypadku masowego widza. Dlatego nie można tym ważniejszym widzom skąpić najlepszego czasu, nawet jeśli to spowoduje spadek oglądalności w danym paśmie odbioru. W popularnym paśmie panuje zasada dodawania widza do widza, im więcej, tym lepiej. Natomiast w paśmie „misyjnym” powinna obowiązywać zasadza mnożenia widza przez zasięg jego wpływu. Jeden widz pasma misyjnego będzie miał bowiem wielokrotnie większy wpływ na życie społeczne przez samodzielne działanie w swoim środowisku. Będzie wart dla naszego życia zbiorowego tyle, co setki innych, źle wykształconych i źle poinformowanych, ospałych umysłowo telewidzów zwykłych.

Dwa pasma, dwie zasady

Zasady dodawania widzów w pasmach popularnych, ale mnożenia w misyjnym wydają się oczywiste. Dlaczego z trudem torują sobie drogę w TVP? Z powodu jej totalitarnego rodowodu oraz rynku. Instytucje zachowują w pamięci cel, dla którego zostały stworzone, i nim się kierują, mimo zmian otoczenia społecznego. TVP powstała jako tuba komunistycznej propagandy politycznej skierowana do ludzi o nikłej z założenia ustrojowego, samodzielności obywatelskiej. Dlatego zasada mnożenia nie była potrzebna. Wszyscy mieli słuchać partii. Po upadku komunizmu TVP pozostała tubą układu postkomunistycznego. Chodziło o pozyskanie wyborców, w myśl nowej zasady dodawania: jeden widz = jeden głos na postkomunę wrzucony do urny. A z chwilą wejścia reklam na antenę, do propagandy politycznej doszła jeszcze propaganda konsumpcji jako wzoru dobrego życia.

Uczciwa telewizja publiczna nie może być narzędziem propagandy ani politycznej ani konsumpcyjnej. Taka decyzja wymaga heroizmu, bo idzie wbrew totalitarnej tradycji instytucji. Spotka się też z argumentem, że obniży wpływy z reklam. Jednak te straty zwrócą się w kapitale społecznym, jeśli widzowie będą działać samodzielnie w swoim otoczeniu jako liderzy opinii. Misyjna TVP ma im dawać wzorce osobowe, zachętę, pomysły, wiedzę, energię duchową, czyli brać udział w tworzeniu światopoglądu inteligentnego Polaka, który buduje społeczeństwo obywatelskie w ramach państwa prawa dla wszystkich. Telewizja zaufania publicznego powinna być pluralistyczna. Ma uwzględniać punkty widzenia lewicy, centrum i prawicy. Obok uznania dla roli Kościoła powinno być tam miejsce dla krytyki klerykalizmu, bo to ważna część prawdziwej,  przedwojennej tradycji lewicowej. Obok Pospieszalskiego jest miejsce dla Żakowskiego. Środowisko Frondy ma w TVP wieść spór ze środowiskiem Krytyki Politycznej.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

W TVP Kultura występuję w talk show o ideach "Tanie Dranie: Kłopotowski/Moroz komentują świat. Poniedziałki ok. 22.00

Ostatnie notki

Obserwowane blogi

Najpopularniejsze notki

Ostatnie komentarze

  • Proszę rzucić okiem na Tanich Drani w TVP Kultura. W tym programie razem z Jakubem Morozem...
  • NIe mam postulatu zastąpienia uniwersytetu przez telewizję. TVP ma być uzupełniająca
  • Nie napisałem, że polska inteligencja jest wałachowata, ale owszem, krytykowałem ospałość...

Tematy w dziale Kultura