kolejowy kolejowy
450
BLOG

235 km/h ale tylko na testach

kolejowy kolejowy Technologie Obserwuj notkę 0

No i pojechał. Husarz na Centralnej Magistrali Kolejowej. Zaraz po północy 29 maja osiągnął dwókrotnie prędkość 235 km/h.

 

Źródło: Rynek Kolejowy

 

Podobno zapas mocy był jeszcze duży i można było pojechać dużo szybciej ale zadziałało chyba oprogramowanie lokomotywy, mające służyć jej bezpieczeństwu. Tylko, że kiedy jak kiedy ale podczas testów dopuszczeniowych nie jest ono zbyt potrzebne. Obejść się zmakiem musieli testujący, którzy zamierzali pobić rekord prędkości na polskich torach w ogóle (250,1 km/h składu Pendolino w 1994 roku).

Należy też nadmienić, że lokomotywa nie jechała sama. Na haku miał trzy wagony i drugą taką samą lokomotywę. To pokazuje, że na CMK nie byłoby większych problemów, by prowadzić ruch klasycznych pociągów pasażerskich z prędkością nie tylko 200 km/h ale i nawet 230 km/h. Tylko systemu sygnalizacji kabinowej brak...

Bo według obowiązujących przepisów, pociąg nie może jechać z prędkością powyżej 160 km/h bez ETCS, który przekazuje sygnały drogą elektroniczną bezpośrednio do urządzeń w kabinie maszynisty, co sprawia, że maszynista praktycznie nie musi obserwować choćby semaforów.

PKP PLK przymierzają się do montażu ETCS na CMK ale realnie rzecz biorąc będzie on gotowy nie wcześniej niż pod koniec 2011 roku. Alternatywą byłaby zmiana przepisów, bo wydaje się, że dla prędkości 200 km/h wystarczyłaby podwójna obsługa maszynistów obserwujących klasyczne znaki przy szlaku.

kolejowy
O mnie kolejowy

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie