Jednak zakazanie studentom korzystania z ChatGPT, to jak zakazanie Wikipedii. W praktyce jest to niemożliwe. Uczniowie znajdą sposób na obejście zakazu, co oczywiście spowoduje konieczność dalszej reakcji obronnej nauczycieli. Po co wywoływać cyfrowy wyścig zbrojeń?
Wydanie w listopadzie 2022 r. kreatora sztucznej inteligencji o nazwie ChatGPT sprawiło, że wielu pracowników naukowych obawia się o swoje utrzymanie, zarówno jako naukowcy, jak i nauczyciele, którzy walczą z plagiatem. Choć jest jeszcze za wcześnie, by profesorowie uniwersyteccy przeszli taką drogę, jak telefonistki, czy operatorzy wind - innych zawodów utraconych na rzecz technologii, będą musieli ewoluować, by nadal zarabiać..
Jednak zakazanie studentom korzystania z ChatGPT, to jak zakazanie Wikipedii. W praktyce jest to niemożliwe. Uczniowie znajdą sposób na obejście zakazu, co oczywiście spowoduje konieczność dalszej reakcji obronnej nauczycieli. Po co wywoływać cyfrowy wyścig zbrojeń?
Zamiast krucjat na sztuczną inteligencję - ludzkość musi nauczyć się, jak używać narzędzi takich jak ChatGPT, aby katalizować, a nie kanibalizować, głębsze myślenie. Podobnie jak wyszukiwanie w Google, GPT często generuje tekst, który jest płynny i wiarygodny - ale błędny.
Jednak niezależnie od możliwości sztucznej inteligencji. Napisanie dobrego eseju nadal wymaga wielu ludzkich myśli i pracy - ludzkiej inwencji, "humanistycznego ducha". Pisanie to myślenie, a autentycznie dobre pisanie to autentycznie dobre myślenie.
- Damian Kujawa