Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński
Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
18
BLOG

Wiersze z książki "Skrzydlaty blues"- Część I

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 0

WIERSZE Z KSIĄŻKI SKRZYDLATY BLUES - część I

Dział: Kultura Temat: Literatura i Historia


Zygmunt Jan Prusiński


MIESZKANIEC BYDGOSZCZY

Jeśli jestem teraz w tym mieście
to o kim mam napisać w wierszu –
na pewno o Margot Bene
a na drugim miejscu o Grzegorzu
Musiale – mam zaszczyt co do niego
bo poeta urodził się i mieszka tam.

Czytam jego powieść o Tamarze
Łempickiej „Ja, Tamara” – treściwa
książka zazdroszczę autorowi wiedzy
bo obarcza mnie bym zupełnie
inaczej myślał o literaturze i wiem
że mam rację jakbym po przeczytaniu
fragmentów stał się mądrzejszy.
(W narracji piszesz: „Uklęknij, idiotko”
przed mężczyzną czyń dobre rzeczy
dla niego i dla siebie bo „inną mamy
definicję miłości”…)

Ta ampla szlifu nie wprowadza bólu
a wręcz czuje się że ta twoja Tamara
dopadła i mnie i wymaga ode mnie
dzieła na wskroś męskich drgań i nie
uspokoję się do końca aż zwiążemy
się rękoma by to widowisko krwawiło
czystą czerwienią.

Zostań w tyle obrazu naga jakby
obezwładniona – szeptaj liryką miłosną
obojętnego poety niech się ścieli zachód
by trochę zasnąć zapachem a nogi ułóż
na krzyż z moimi.

Margot powróci zawsze wraca ze swoich
światów wcale nieułomna a bogatsza
w iście porządku że jest zaznaczona
w literaturze błogosławionej.


04.01.2023 – Bydgoszcz
Środa 7:30



OTASKOWAĆ TRAFNIE W CZWARTEK

Niewinność do dorosłości
można połączyć do drzewa
otaskować rzeźbę kobiety
przekazuję jej imię Margot
idealnie pasuje do jej oczu.

Czas srebrzy się jakby ze wstydu
i te w zaszłych gdzieś ukryte
zastanawiam się jak bym się
odnalazł pośród tamtego
społeczeństwa o czym bym mówił
do poszczególnych ludzi – a czy
kobiety by mnie podniecały
a bardziej nie podniecały jak te
obecne – ach te zimne poruszające
się w obecności Boga – czym są
naprawdę zdjąwszy ubranie
chyba musiałbym się upić najpierw
by dotykać ciało to mi przypomina
piaskową epokę tylko wkładać i
wyjmować i zapładniać bez pytania
czy można…

- Nie mogę w tej epoce się odnaleźć
a romantyzm zamilkł na zawsze
mam brata z którym nie rozmawiam
mam siostrę z którą rzadko rozmawiam
mam matkę która często milczy – tylko
ptaki są prawdziwe i drzewa.


05.01.2023 – Bydgoszcz
Czwartek 7:20



PRZYTROCZONE DODATKI

Nie cofnie się
nie jest tym zajęta co ja
w głębi panuje spokój
rozgarnia włosy
spiętrza się iloraz zmilczeń
skąpa nie daje się podejść
od tyłu
zmierzyć czy potrafię
wsunąć go do środka.

Odbywa się taniec godów
ptaki wiedzą jak to robić
człowiek samoistny bawi się
narządem
najlepiej wychodzi to u kobiet.

Więc po co komu chłop
dziś jego wartości staniały
roztrzaskana etiuda
skrzypcami
przeżywa konwulsje

- lubili chcieli lubić
a jednak pomiędzy nimi
przestrzeń nie do przebicia
wagina chłodna
a przyjaciel wiatr suchoty się nabawił.


03.01.2023 – Bydgoszcz
Wtorek 6:45



NIEPOGODNE PROWOKACJE

Motto: „Zbliż się czarna cyganko
powróż mi z ręki co przede mną”


Może się wreszcie ożenię
z panienką stuletnią
będzie mi gotowała zupę
fasolową lub inną też smaczną.

Wyjmuję Wojownika ze skrytki
chcę podzielić się z niewiastą
która błądzi lub się wstydzi
zaproponować pójścia do lasu
i tam złożyć cielesną daninę.

Dlaczego ta posucha istnieje
że nie można wytworzyć napięcia
względem potrzeb – cywilizacja
załamuje się jastrzębie szykują
się do wojny – werbuje się cykl
samotności o to iż jestem zbyteczny
a pospólstwo śmieje się jak głupia żaba.

Wypływa ropień a róże nie rosną
bo są skłócone – niby czas goi rany
te zewnętrzne i wewnętrzne a smutek
rozbiera człowieka bezszelestnie.


03.01.2023 – Bydgoszcz
Wtorek 6:20



POGODNY NASTRÓJ

Wczoraj powiedziała Margot
że woli moje wiersze od Zbigniewa
Herberta – akurat czytałem jej
antologię „Po schodach wierszy”
a w książce cała elita poetów więc
pomyślałem (po co rodzą się następni
poeci) – przecież to już armia – czy
w innym kraju jest taka liczebność?

Doceniam tych w dramatycznym
aspekcie wyszykuję perły i metafory –
nie lubię płytkich treści…

Jeśli Anna Kamieńska pisze:
„I jest czułość której wszystkiego
za mało to ja jestem tą czułością”
to Tadeusz Różewicz dodaje:
„Jak dobrze jestem z tobą tak mi
serce bije myślałem człowiek
nie ma serca”.

I zatrzymałem się i mu nie
odpowiedziałem a mogłem odrzucić
jego tezę ale czy musiałem –
przecież Różewiczowi chodziło
o boskiego człowieka ten przymiotnik
niczym sędzia wyklucza dobro bo
współczesny człowiek nie zostawia
p o m n i k ó w…


02.01.2023 – Bydgoszcz
Poniedziałek 9:30



Wiersze z książki "Skrzydlaty blues"


------------------------------------------------------------------------------------


Zobacz galerię zdjęć:

Margot Bene
Margot Bene Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński i Margot Bene Margot Bene

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura