O błędach sondażowni i modelach predykcyjnych stosowanych powszechnie (jedynie nie w Polsce...) w surveywatchu pisalismy wiele razy.
I doczekaliśmy się - pierwsza agencja zaczęła stosować model predykcyjny (wprawdzie jeśli z takim powodzeniem jak Prezes tej agencji rozprawiał o błedzie statystycznym, to niczego dobrego nie należy się spodziewać...).
Tytułem sprawiedliwości należy odnotować przełom i nazwę firmy dokonujacej tej jakościowej zmiany: Homo Homini.
Pamiętamy oczywiście, że pierwszy model zastosowało GfK polonia , ale dotyczył on jedynie frekwencji (co jest nieporównywalnie łatwiejsze).
A oto dane Homo Homini po zastosowaniu modelu.

Platforma
Obywatelska (PO)
|
36,8%
|
Prawo i Sprawiedliwość
(PiS)
|
31,4%
|
Sojusz Lewicy
Demokratycznej (SLD)
|
14,6%
|
Polskie Stronnictwo Ludowe
(PSL)
|
9,2%
|
Ruch Palikota (RP)
|
2,9%
|
Nowa Prawica Janusza
Korwina-Mikke
|
2,4%
|
Polska Jest Najważniejsza
(PJN)
|
1,8%
|
Prawica (Prawica Rzeczypospolitej)
|
0,7%
|
Polska Partia Pracy -
Sierpnień ‘80
|
0,1%
|
Samoobrona RP
|
0,0%
|
"Zastosowanie podobnego modelu tuż przed II turą wyborów prezydenckich pozwoliło przewidzieć ich wynik z dokładnością do 0,5 punktu proc" - pisze Prezes Homo Homini.
Szkoda, że tych przewidywań nie dane nam było oglądać przed II turą...
Z tego co wiemy, model dotyczy jedynie niezdecydowanych (jest ich ponad 20%), nie dotyczy odmów udziału w badaniu, nie dotyczy również tzw. efektu poprawności, nalezy się spodziewać więc, że bliżej realnych wyników jest szacunek Pana Palade.
Ale cieszymy się bardzo i życzymy powodzenia.
"W imieniu redaktorów pierwszego polskiego SurveyWatcha" ;)Krzesimir
Inne tematy w dziale Technologie