lestat lestat
1824
BLOG

Ciekawostka - pierwszy spawany most na świecie

lestat lestat Rozmaitości Obserwuj notkę 17

zdjęcie i już . Pytań można postawić wiele ale odpowiedź jest jedna :)

  • pierwszy na świecie drogowy spawany most na rzece Słudwi- (Maurzyce) (1928-1929),

A inż Bryła sporo pobudował w II RP

  • kompleks budynków Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska w Warszawie,
  • hale Fabryki Parowozów w Warszawie (1922),
  • Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych (Warszawa) na rogu ul. Kopernika i ul. Sewerynów (1928),
  • Urząd Telekomunikacyjny i Telegraficzny na ul. Nowogrodzkiej (Warszawa),
  • pierwszy na świecie drogowy spawany most na rzece Słudwi- (Maurzyce) (1928-1929),
  • drugi most spawany na rzece Słudwi (Redki) (1931),
  • budynek biurowy PKO (Poczty Głównej) przy ul. Świętokrzyskiej w Warszawie wysokości 8 kondygnacji (1930-1932),
  • gmach Urzędu Skarbowego w Katowicach (drapacz chmur, tzw. mister Katowic)wysokości 14 kondygnacji (1930-1932),
  • budynek mieszkalno-biurowy Towarzystwa "Prudential" (Hotel Warszawa) przy Placu Powstańców Warszawy wysokości 17 kondygnacji (1931-1934),
  • budynek Biblioteki Jagiellońskiej przy al. Mickiewicza w Krakowie wysokości 9 kondygnacji (1934),
  • gmach Marynarki Wojennej w Warszawie przy ul. Wawelskiej wysokości 5 kondygnacji (1934),
  • budynek mieszkalny Funduszu Kwaterunku Wojskowego (Dom Bez Kantów) przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie wysokości 8 kondygnacji (1934-1935),
  • Powszechny Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych w Łodzi (1935),
  • Hala Targowa w Katowicach (długości 126 m) przy ul. Piotra Skargi (1935),
  • budynek Komunalnej Kasy Oszczędności przy ul. Wolności w Chorzowie wysokości 10 kondygnacji (1935-37),
  • Szpital Okręgowy im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie (1939).

patryzant  zwrócił uwagę na Najstarszy w Europie żelazny most wiszący w Ozimku na Opolszczyźnie .

Do budowy mostu zużyto 57 ton odlewów żeliwnych i 14 ton stali. Wymiary mostu wynoszą 31,5 m długości i 6,6 m szerokości. Jego nośność wyliczona była na 3 tony, ale jak się okazało dużo później, wytrzymał pięciokrotnie większe obciążenia. Całość kosztowała 4.200 talarów. Był to pierwszy tego rodzaju most wiszący w Europie.
Arcydzieło śląskich architektów i odlewników z Gliwic i Ozimka jest dziś zabytkiem klasy zerowej, a na początku XIX wieku było rewelacją światową.
W styczniu 1945 roku radziecki czołg próbował przejechać przez most, uszkadzając poważnie zakotwiczenie jednego z przyczółków. Po wojnie most został wyjęty z ruchu kołowego i obecnie jest używany jako wewnętrzny most na terenie huty.

lestat
O mnie lestat

W związku z końcem postkomunistów,a poszerzeniem pojęcia lewica oraz uznaniem Gierka za patriotę - odkurzam znaczek sprzed 35 lat "Za nic bym nie chciał , aby uważano mnie za człowieka poważnego , bo w obecności tzw. poważnych ludzi dzieci bawia się bez wigoru i radości , kobiety przestają być zalotne , wojskowi nie chcą opowiadac pieprznych anegdot , maski zdejmuja lub nadziewają w ich obecności tylko ludzie smutni. A na dodatek - durnie są zawsze poważni. Jeden z tych poważnych wygłosił najgłupsze zdanie w salonie na mój temat "dyskomfort części dyskutantów wynikający z tej wprost niemożliwej już do banalizowania, relatywizowania czy tym bardziej ignorowania kompromitacji PO, wzrósł niepomiernie i manifestuje się w sposób różnoraki. Jedni fundują nam różnego rodzaju divertissement w postaci zagadek...."

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (17)

Inne tematy w dziale Rozmaitości