IPN czy CPN?
Polityka historyczna czy marketingowa ?
Przyczynek do badań nad zbiorową pamięcią historyczną.
Polskie Stacje Paliw Huzar - jest ich już kilkadziesiąt (franczyza)
"Już nazwa HUZAR i logo odwołujące się do polskiej historii, budzą pozytywne skojarzenia. Trafny dobór barw i kształtów pozwala na przyciągnięcie wzroku kierowców i skuteczne wyróżnia stację w drogowym krajobrazie.
Nazwa sieci jest typowo polska, przy czym Ireneusz Jabłonowski, prezes Huzara, zapewnia, że świetnie zdawał sobie sprawę z tego, że historycznie rzecz ujmując huzar, czyli żołnierz XV-wiecznej lekkiej jazdy węgierskiej, to nie to samo co husarz, przedstawiciel polskiej jazdy obecnej na polach bitew od początków XVI do połowy XVIII wieku, którego wizerunek z charakterystycznymi skrzydłami widnieje w logo sieci. Zwyczajowo jednak w świadomości zbiorowej społeczeństwa oba te rodzaje formacji są łączone, a w naszym przypadku zadecydował po prostu marketing, nazwa miała przede wszystkim dobrze wyglądać i brzmieć - tłumaczy szef spółki. "
Na zielonej Ukrainie,
Gdzie wojował Janek Kos
Brunner ścigał C.K. Kanię
Niemry golił rotmistrz Kloss
Fajduli, fajduli, fajduli, fajduli, fajduli, fajduli,
Cha-cha-cha-cha-cha-cha-cha-cha,
Franek Dolas w I P N-ie
Grał w trzy teczki i je skradł
Rudy pierwszy był w Berlinie
A tuszonkę Szarik zjadł.
Fajduli, fajduli, fajduli, fajduli, fajduli, fajduli,
Cha-cha-cha-cha-cha-cha-cha-cha,
Oświadczenie na https://huzar.eu/o-nas/dla-historykow/ zakładka " Dla historyków" :
"Mamy świadomość, że huzar to żołnierz XV-wiecznej lekkiej jazdy węgierskiej, który nie używał skrzydeł, a przedstawiony w logo sieci stacji paliw to husarz, czyli polska jazda należąca do narodowego autoramentu, znana z wielu zwycięstw formacja kawaleryjska Rzeczypospolitej, obecna na polach bitew od początków XVI do połowy XVIII wieku.
Świadomi różnic, odwołujemy się jednak do świadomości zbiorowej społeczeństwa, która łączy te rodzaje formacji, poprawnie (!)identyfikując obie z militarystyką."
Wspierając polskie firmy, w tym przypadku przez zakup paliwa, każdy kupujący ma swój wkład w rozwój gospodarczy naszego kraju. Przedsiębiorcy, regularnie odprowadzając podatki i składki, przyczyniają się między innymi do wzrostu PKB, mogą też otwierać kolejne stacje i tym samym tworzyć nowe miejsca pracy. Codzienne lub sporadyczne tankowanie samochodu na polskich stacjach sprawia, że każdy klient ma pozytywny wpływ na ogólny wzrost gospodarczy regionu i państwa.
Wobec powyższego prawda historyczna wymiękka...