Interpres.B Interpres.B
416
BLOG

Prosty sposób formalizacji pomysłu na biznes

Interpres.B Interpres.B Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 12

Siedzi mi w głowie rewelacyjny pomysł na biznes. Wiem, że to m u s i być złoty interes. Rozentuzjazmowany chcę się nim podzielić z przyjacielem, współpracownikiem, partnerem biznesowym i każdym, kto byłby zainteresowany. I zaczynają się schody! Bezpośrednia transmisja z głowy do głowy nie jest możliwa, choć podobno CIA już zleciła Elonowi Muskowi realizację stosownego projektu. Na razie jednak musimy korzystać z tradycyjnych form komunikacji. Prostym sposobem przekazania otoczeniu, na czym polega nasz pomysł, jest wykorzystanie schematu modelu biznesowego.

Prosty i jednocześnie wyczerpujący model biznesowy składa się z elementów czterech typów, dających po złożeniu trójkąt. 

image


Kim są nasi docelowi klienci?

Klienci są jądrem każdego modelu biznesowego. Zawsze! Od tej reguły nie ma wyjątku. Musimy wybrać i ściśle określić, do kogo kierujemy naszą ofertę. Odpowiedź: do wszystkich, to droga prowadząca do klapy projektu. Musimy określić, które segmenty klientów są dla nas najważniejsze, zdecydować, do których chcemy dotrzeć, wybierając określony model biznesowy.

Co oferujemy naszym klientom?

Element drugiego typu definiuje naszą ofertę (produkty i usługi) oraz opisuje sposoby i metody zaspokajania potrzeb naszych docelowych klientów.

W jaki sposób wytwarzamy oferowane produkty?

Dostarczanie naszej oferty docelowym klientom nie jest możliwe bez wykonania rozmaitych operacji i zastosowania koniecznych procesów. Wszystkie te skoordynowane działania angażujące zasoby i możliwości to element trzeciego typu modelu biznesowego.

Dlaczego zarabiamy?

Element czwartego typu obejmujący takie czynniki jak struktura kosztów oraz mechanizmy osiągania przychodów wyjaśnia, co jest przyczyną finansowej efektywności modelu. Dlaczego nasz model biznesu generuje dodatnie przepływy gotówki?

Schemat modelu biznesowego

Po złożeniu czterech wyżej opisanych elementów otrzymujemy schemat modelu biznesowego w formie trójkąta. Centrum zajmują klienci, a trzy kąty symbolizują naszą ofertę, sposób jej wytwarzania i mechanizm generowania zysków. 

image


Celem tego schematu jest pokazanie, że wiedza o docelowych klientach, oferowanych produktach, łańcuchu ich wytwarzania oraz mechanizmach powstawania zysku kształtuje i wyjaśnia model biznesowy, stanowiąc jednocześnie platformę dla jego modyfikacji (innowacji). Schemat może być stosowany do opisu i analizy już istniejących firm, do modyfikacji funkcjonującego biznesu oraz do   opisu i analizy planowanych przedsięwzięć biznesowych. 

Spróbujmy teraz wykorzystać zaprezentowany schemat do analizy życiowej sytuacji. Planujemy wydanie proszonej kolacji. Za bazę klientów robi lista zaproszonych gości. Lista dań będzie naszą ofertą. To, co wykorzystamy (możemy wykorzystać), by wieczór minął przyjemnie  — to nasze zasoby, a zadowolenie gości, nasze zmęczenie i ubytki w portfelu przypomną nam o mechanizmie powstawania przychodów oraz strukturze kosztów. Dysponując różnorakimi informacjami o zaproszonych gościach i angażując posiadane zasoby (nie tylko kartę kredytową!), potrafimy nakarmić i napoić gości, tak by wszyscy (łącznie z nami) byli zadowoleni. Nie podamy przecież golonki wegetariance i nie wydamy połowy pensji na szampana. 


Interpres.B
O mnie Interpres.B

Od dwudziestu paru lat tłumaczę język biznesu na ten zrozumiały dla normalnych ludzi. Rok temu z okładem zainteresowałem się projektowaniem modeli biznesowych, starannie przeżułem kilka grubaśnych tomów i – jak mi się zdaje – mogę coś ciekawego na ten temat napisać. Kontakt: interpres.b@gmail.com

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka