modus in actu modus in actu
96
BLOG

Gotówka jako symulakrum pieniądza

modus in actu modus in actu Gospodarka Obserwuj notkę 4
materialność, zaufanie i iluzja realności w systemach fiat

1. Wprowadzenie: paradoks namacalnego pieniądza

W potocznym doświadczeniu społecznym gotówka uchodzi za najbardziej „realną” formę pieniądza. Banknot trzymany w ręku daje poczucie posiadania czegoś rzeczywistego, trwałego i niezależnego od abstrakcyjnych systemów finansowych. W odróżnieniu od zapisu cyfrowego, który jawi się jako ulotny i techniczny, pieniądz gotówkowy funkcjonuje jako materialny nośnik wartości.

Jednocześnie w nowoczesnym systemie pieniądza fiat gotówka nie posiada żadnej autonomicznej wartości. Jest jedynie fizycznym tokenem tego samego zobowiązania państwa, które w systemie bankowym istnieje jako zapis księgowy. Paradoks ten czyni z gotówki szczególny przypadek symulakrum pieniądza.


2. Ontologia pieniądza fiat: zapis, nie rzecz

Z punktu widzenia teorii pieniądza (chartalizm, MMT) pieniądz fiat jest przede wszystkim:

zobowiązaniem emitenta (państwa),

jednostką rozliczeniową,

zapisem w systemie księgowym,

narzędziem regulowania zobowiązań podatkowych.

Gotówka nie jest ontologicznie inna niż zapis na rachunku bankowym. Różni się wyłącznie:

nośnikiem (papier zamiast zapisu cyfrowego),

sposobem transferu (bez pośrednictwa systemu bankowego),

poziomem anonimowości.

W sensie ekonomicznym banknot jest materialną reprezentacją zapisu, a nie niezależnym bytem ekonomicznym.


3. Gotówka jako symulacja realności

W ujęciu inspirowanym Baudrillardem można powiedzieć, że gotówka pełni funkcję symulacji pierwotnej materialności pieniądza, znanej z epok towarowych (złoto, srebro). Choć system fiat zerwał z materialnym zakotwiczeniem pieniądza, forma banknotu zachowuje estetykę i semantykę „rzeczy”.

Banknot:

ma wagę,

fakturę,

zabezpieczenia,

ikonografię państwową,

fizyczną trwałość.

To wszystko produkuje efekt ontologiczny:

„to, co trzymam w ręce, musi być realne”.

Jednak ta realność jest czysto performatywna – wynika z reguł społecznych i zaufania, nie z własności fizycznych banknotu.


4. Iluzja autonomii: gotówka jako fetysz

Gotówka często bywa postrzegana jako pieniądz „poza systemem”:

niezależny od banków,

odporny na kryzysy cyfrowe,

wolny od decyzji instytucji.

To przekonanie jest jednak złudzeniem systemowym. W rzeczywistości:

gotówka istnieje wyłącznie dzięki emitentowi,

jej wartość zależy od zdolności państwa do poboru podatków,

jej akceptowalność jest prawnie gwarantowana,

jej „niezależność” kończy się w momencie zakwestionowania systemu.

Gotówka pełni więc funkcję fetyszu stabilności – elementu, który daje użytkownikom psychologiczne poczucie kontroli w systemie, który w istocie pozostaje całkowicie symboliczny.


5. Gotówka a autopoiesis systemu pieniężnego

Z punktu widzenia teorii systemów (Luhmann) gotówka działa jako element domykający autopoiesis pieniądza. System pieniężny musi nieustannie reprodukować zaufanie do własnych operacji. Gotówka:

upraszcza relację użytkownika z systemem,

redukuje widoczność infrastruktury,

maskuje fakt, że pieniądz jest decyzją polityczną.

Dzięki gotówce użytkownik doświadcza pieniądza jako „naturalnego”, nie jako wyniku:

księgowania,

prawa,

władzy monetarnej.

To czyni z banknotu narzędzie depolityzacji pieniądza.


6. Gotówka a hegemonia monetarna

W skali globalnej gotówka pełni również funkcję hegemoniczną. Banknoty walut dominujących (USD, EUR) krążą poza granicami państw emitujących, tworząc wrażenie, że pieniądz ten ma wartość samą w sobie. W rzeczywistości:

ich siła wynika z globalnych relacji władzy,

z roli danej waluty w handlu, finansach i długu,

z pozycji emitenta w systemie międzynarodowym.

Gotówka maskuje te relacje — hegemonia wygląda jak naturalna właściwość papieru, a nie efekt architektury politycznej.


7. Gotówka jako ostatnia materialna maska pieniądza

W epoce cyfrowej gotówka spełnia jeszcze jedną funkcję:

jest ostatnią pozostałością materialności w systemie w pełni symbolicznym.

Paradoksalnie:

im bardziej pieniądz staje się zapisem,

tym silniejsze emocjonalne przywiązanie do gotówki,

tym większa skłonność do utożsamiania jej z „prawdziwym” pieniądzem.

Gotówka nie znosi więc symulacji – ona ją stabilizuje. Jest materialnym interfejsem systemu, który sam w sobie jest niematerialny.


8. Synteza: banknot jako symulakrum pierwszego rzędu

Podsumowując:

Gotówka w systemie fiat nie jest przeciwieństwem abstrakcji, lecz jej najbardziej udaną symulacją.

nie jest rzeczą, lecz znakiem,

nie posiada wartości, lecz obietnicę,

nie daje autonomii, lecz jej wrażenie,

nie istnieje poza systemem, lecz go maskuje.

W tym sensie banknot jest symulakrum pierwszego rzędu:

materialnym znakiem, który udaje pozostałość dawnej realności pieniądza, podczas gdy faktyczny pieniądz już dawno stał się relacją władzy, zapisu i zaufania.

To co jest, jest in actu, natomiast to, co jest inaczej niż w akcie - naprawdę nie jest.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Gospodarka