murgrabia czorsztyński murgrabia czorsztyński
145
BLOG

"Powstanie zespół ds. dialogu historycznego z Izraelem".

murgrabia czorsztyński murgrabia czorsztyński Polityka Obserwuj notkę 6

Dialog historyczny...

Zeznanie kupca:

Panie Sędzia z twym wiernym prawem, uskarżam się na Hrycia Karpiaka, który nie mając bojaźni bożej śmial się targnąć na syna mego, Jakisz i na Jakóba starszego, których na dobrowolnej drodze rozbił; jeden uciekł, a drugiego i ze wszystkim towarem wziąwszy gwałtem do domu swego złupili, zdarli, w łańcuch wsadzili, pięcioma kłódkami zamknęli, na ostatek bili, mordowali, jako im się najlepiej podobało. Na co się gromada zeszła(...). Takież daję się na pana krajnika szczawińskiego Warchołę, który o wszystkim wie, jako mię do wielkiej utraty przywiedli.

Zeznanie chłopa:

Ja temu Żydowi nic nie winien, on mnie jeszcze winien za skóry wespołek i z moim spólnikiem, i mój go spólnik wsadził w mojej chałupie. Na rozkazanie krajnikowe wypuściłem go, nie wzięliśmy od niego nic i nie znam się do tego, o co mi winę daje, ani do pasków, ani do tkanek, ani do pieniędzy, ani do ksiąg żydowskich, których sobie na mnie rachuje  czterdzieści i sześć złotych straty(...).

Zeznanie wójta (krajnika):

... panie Sędzia z twym wiernym prawem, żem ja wziąwszy dwóch przysiężników ze sobą, Michała Klowat i Hrycia Kluczkę poszlichmy do jego domu, a tam siedział Żyd w łańcuchu i pytalichmy go: Miły Żydzie, powiedz nam, jeślić się jaka krzywda dzieje, jeślić co pobrali albo jeśli cię pobili ukaż nam jakie razy. On nam powiedział: Nie wzięli mi nic, ani mię też bili, tylko mię wsadzili, a to, że mój ojciec długu nie zapłacił.

... spisany w grodzie sanockim 25 kwietnia 1611, za: "Bieszczadzkie losy. Bojkowie i Żydzi" A. Potocki.

Wobec pisowni oryginału zrobiłem jedno odstępstwo, pisząc słowo "Żyd" z dużej litery aby nie budzić niepotrzebnego oburzenia.

Opublikowano po raz pierwszy 05.08.2012, na moim poprzednim blogu.


# dokarmiania łabendzi nie da się zakończyć ot tak sobie


PS. Nie biorę żadnej odpowiedzialności za tytuł albo tagi, jakie temu tekstowi nada (w ewentualnym napadzie dobrego humoru) administracja portalu Salon 24. Ani za to, do jakiego działu trafi.



Każda opublikowana tu notka jest produktem kolekcjonerskim. Nie służy do czytania, ani też do zamieszczania w niej informacji bądź opinii. Uwaga: CACATOR CAVE MALUM!

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka