PiS w "Białej Księdze" widzi przyczynę katastrofy m.in. w awariach, jakich doznał Tu-154 M po remoncie w rosyjskiej Samarze. - To prawda, awarie były, ale nie mają związku z tragedią - przekonywał w "Faktach po Faktach" Tomasz Hypki, wydawca miesięcznika "Skrzydlata Polska"
Według Hypkiego,Tupolew 154 M prawdopodobnie był jednym z najbardziej bezawaryjnych samolotów
Tak, oto głosi jedyna, wspaniała i obiektywna telewizja TVN24.
A ja na to przytoczę kilka faktów:
Wybrane katastrofy Tu-154:
* 19 lutego 1973: Czechosłowacja, 66 ofiar, linie Aerofłot.
* 30 września 1975: Liban, 60 ofiar, Malev Hungarian Airlines.
* 2 grudnia 1977: Liban, 59 ofiar, Balkan Bulgarian Airlines.
* 7 lipca 1980: ZSRR, 166 ofiar, Aerofłot.
* 16 listopada 1981: ZSRR, 99 ofiar, Aerofłot.
* 11 października 1984: ZSRR, 178 ofiar, Aerofłot.
* 23 grudnia 1984: ZSRR, 110 ofiar, Aerofłot.
* 10 lipca 1985: ZSRR (Uzbekistan), 200 ofiar, Aerofłot.
* 8 lutego 1993: Iran, 133 ofiary, Iran Air Tours, zderzenie z bombowcem Su-24.
* 22 września 1993: Gruzja, 106 ofiar, Transair Georgia Airlines.
* 3 stycznia 1994: Rosja, 125 ofiar, Baikal Air.
* 6 czerwca 1994: Chiny, 160 ofiar, China Northwest Airlines.
* 7 grudnia 1995: Rosja, 98 ofiar, Far East Aviation.
* 29 sierpnia 1996: Norwegia, 141 ofiar, Vnokovo Airlines.
* 16 grudnia 1997: Zjednoczone Emiraty Arabskie, 85 ofiar, Tajikistan Airlines.
* 29 sierpnia 1998: Ekwador, 80 ofiar, linie Cubana de Aviacion.
* 24 lutego 1999: Chiny, 61 ofiar, China Southwest Airlines.
* 4 lipca 2001: 145 osób zginęło, kiedy samolot linii Vladivostok Avia rozbił się w Irkucku na Syberii.
* 4 października 2001: Tu-154 w drodze z Tel Awiwu do Nowosybirska w Rosji eksplodował nad Morzem Czarnym. 78 osób zginęło. Późniejsze informacje wskazywały, że samolot został trafiony rakietą podczas ćwiczeń ukraińskiego wojska na morzu.
* 12 lutego 2002: samolot linii Iran Airtour z 119 osobami na pokładzie rozbił się w pobliżu Chorramabadu w Iranie. Wszyscy zginęli.
* 1 lipca 2002: Tu-154 linii BAL Bashkirian Airlines lecący z Barcelony zderzył się nad Überlingen z samolotem dostawczym. 71 osób z zginęło, 52 z nich to dzieci.
* 24 sierpnia 2004: samolot w posiadaniu linii S7 Airlines rozbił się w drodze do Soczi nad Morzem Czarnym. Na pokładzie znajdowało się 46 osób, wszyscy zginęli.
* 22 sierpnia 2006: samolot z rosyjskich linii Pulkovo Airlines z 170 osobami na pokładzie rozbił się podczas burzy nad Ukrainą. Wszyscy zginęli.
* 1 września 2006: Tu-154 lądujący w Meszhedzie, w Iranie wpadł w poślizg i rozbił się na pasie startowym. 80 osób ze 147 zginęło.
* 15 lipca 2009: samolot linii Caspian Airlines lecący z Teheranu do Armenii rozbił się wkrótce po starcie. Zginęło 168 osób.
* 10 kwietnia 2010: polski samolot wraz z delegacją, parą prezydencką i najważniejszymi osobami w państwie rozbił się w pobliżu lotniska Smoleńsk-Siewiernyj w Rosji. W katastrofie prezydenckiego Tu-154M zginęło 96 osób.
źródło: wikipedia.org
Wybrane katastrofy Boeinga 747:
http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_manu_details.cgi?aircraft=737
W sumie samoloty Tupolew 154 ulegały wypadkom 106 razy z czego 66 było katastrofami (tzn. samolot został zniszczony).Wyprodukowano ogółem 1015 samolotów tego typu co daje 6,5 katastrofy na 100 wyprodukowanych samolotów.
Boeing 737 ulegał wypadkom 283 razy z czego 138 było katastrofami. Ogółem wyprodukowano 5787 Boeingów 737 co daje 2,4 katastrofy na 100 wyprodukowanych samolotów.
Samoloty firm Boeing i Airbus projektowane w ciągu ostatnich 20 lat mają ten współczynnik w granicach 0 - 2,5 %.
Komentarz wydaję mi się zbędny.Dziękuję.Dobranoc.
Inne tematy w dziale Polityka