fredekmarkowski fredekmarkowski
209
BLOG

Piosenka

fredekmarkowski fredekmarkowski Kultura Obserwuj notkę 1

Jakoś tak potoczyło się moje ziemskie życie, że przez ponad trzydzieści lat muzykowałem wraz z przyjaciółmi w różnych zespołach. Przez ten szmat czasu  poznałem sporo najprzeróżniejszych piosenek. Muszę powiedzieć, że większość muzycznych  tekstów   traktuje o MIŁOŚCI, choć przecież istnieje tyle innych tematów, które można by  poruszyć. Wygląda na to, że bez względu na przemijające  mody czy też trendy, MIŁOŚĆ stanowi NAJWAŻNIEJSZY aspekt naszej egzystencji, stąd też i od wieków rozpisujemy się o niej , opiewając jej PIĘKNO w  najróżniejszych przekazach.

Istnieje mnóstwo piosenek, które można by określić mianem -  NIEŚMIERTELNE. Cóż stało się powodem  WIECZNEGO istnienia tych utworów? Muszę przyznać, że nie mam zielonego pojęcia cóż takiego zdecydowało o wieczności takich muzycznych układanek, bowiem  jak dotąd nie znalazłem jakiejś jednej wspólnej cechy, która określałaby  konkretny atrybut, decydujący o muzycznej wieczności.

Wygląda na to, że o nieśmiertelności muzycznych fantazji decyduje jakaś ZBIOROWA ŚWIADOMOŚĆ, której nic , ani nikt, nie odwiedzie  od raz wydanego werdyktu. Istnieje wiele piosenek, które moja osobista estetyka uznała za znakomite,  natomiast ZBIOROWA ŚWIADOMOŚĆ  jakby w ogóle ich nie dostrzegła. Oto jedna z takich piosenek;



Samotny dzień


Chwile z tobą dają nadzieję
że odnajdę mój sen
w którym jesteś ze mną na wieki
dajesz mi życia sens

Dziś nie ma cię  lecz obok mnie
wspomnienie jest
twój uśmiech  twój gest
nie ma cię  samotny dzień przemija
wolno kończy się
długi dzień kończy się

W snach jesteś moja, więc czekam na zmrok
do mego świata przyniesie cię noc
marzenia nasze złączą się 

Może to  słodka tęsknota
w głębi serc naszych trwa
tworzy w myśli piękne obrazy
przyszłość chce dla nas trwać


Dziś nie ma cię  lecz obok mnie
wspomnienie jest
twój uśmiech  twój gest
nie ma cię  samotny dzień przemija
wolno kończy się
długi dzień kończy się

Autorką  wiersza  Samotny dzień  jest Katarzyna Krysztopa. Pan Mirosław Krysztopa  napisał do niego muzykę, i tak powstał utwór zespołu IMPERIUM  -  Samotny dzień. Twórczość zespołu Imperium określa się mianem - disco polo. Porównajmy teraz wiersz napisany przez panią Katarzynę, z tym oto wierszem;



We śnie

We śnie jesteś moja i pierwsza
we śnie jestem pierwszy dla ciebie
rozmawiamy o kwiatach i wierszach
psach na ziemi i ptakach na niebie

We śnie w lasach są jasne polany
Spokój złoty i niesłychany
pocałunki zielone jak paproć

Albo jesteś egipska królowa
jak miód słodka i mądra jak sowa
a ja jestem dla ciebie jak światło.

Autor: Konstanty Ildefons Gałczyński

Jak dla mnie,  obydwa wiersze stanowią  podobieństwo, tyle, że tekst pani Katarzyny nie nawiązuje do żadnej z istniejących MITOLOGII...



Marek Sujkowski



Poeta robotniczo - ludowy

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura