Bechtir to guru wśród rosyjskich specjalistów odnosnie aerodynamiki i pilotowania samolotów pasażerskich , w tym Tu154;
autor i współautor podręczników w tym zakresie.
np.
МИНИСТЕРСТВО ТРАНСПОРТА РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ
ФЕДЕРАЛЬНОЕ ГОСУДАРСТВЕННОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
УЛЬЯНОВСКОЕ ВЫСШЕЕ АВИАЦИОННОЕ УЧИЛИЩЕ
ГРАЖДАНСКОЙ АВИАЦИИ (ИНСТИТУТ)
ОСОБЕННОСТИ ВЫПОЛНЕНИЯ ПОЛЕТОВ
САМОЛЕТА ТУ-204-300 В ОСОБЫХ СЛУЧАЯХ
Ульяновск 2010
ББК
Особенности выполнения полетов самолета Ту-204-300 в особых случа-
ях : учеб. пособие / сост. В. П. Бехтир. – Ульяновск : УВАУ ГА(И), 2010. –
101 с
Ale w tym podręczniku znalazłem błąd w formule do wyliczenia głębokości przepadania
owa formuła na rysunku niżej:
chodzi o ten wzór:
gdzie:
deltaH = głebokośc przepadania
Vy = prędkość pionowa w m/s
Ny - przeciażenie pionowe
g - przyspiesznie ziemskie=9,81m/s2
podstawiamy dane ; przyjmujemy przeciążenie pionowe 1,25g (1,25)
obliczamy:
głębokość przepadania 5,1m
Oczywiście wynik błędny gdyż dla prędkości początkowej manewru go-around 5 m/s
głębokość przepadania to ok. 20 m.
I jeszcze parę wyników wg wzoru z Podręcznika Bechtira
dla innych prędkości początkowych:
dopiero dla prędkosci pocz. zniżania 10 m/s głębokość przepadania wg tego wzoru- błędnie- wychodzi na 20m.
Zapewne jest to błąd redakcyjny gdyż w Poradniku dot. aerodynamiki i pilotowania Tu-154 tego wzoru na analogicznym
schemacie jak dla samolotu Tu-204 już nie ma:
Redaktor i korekta puścili ten błąd...
w podręcznika Bechtira dot samolotu . Tu-154 znajdziemy na innym rysunku prawidłowe głębokości przepadania:
przy 5 m/s będzie to 20 m
**
Wnioski:
1. Jak widać jestem niezłym znawcą tematu-
znaleźć błąd w pracy sygnowanej przez guru rosyjskich ekspertów lotniczych !!
potrafiłem tylko ja!
a wielu w tym eksperci czytali poradniki Bechtira...
Komentarze