quwerty quwerty
1256
BLOG

Lądowanie bez widoczności wg komend kontrolera radaru PAR jak w Smoleńsku.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 76

Lądowanie  Airbusa  A-321  przy pomocy radaru typu  PAR  - analogicznego jak  na lotnisku  w Smoleńsku,  przy znacznie  gorszych warunkach  w  warunkach  burzy  gradowej , szyba przednia  została  tak uszkodzona  ,że  załoga  miała  zero  widoczności  do przodu,  urwany   nos  samolotu  z radarem pogodowym,  uszkodzone  liczne  systemy  elektroniczne- wskutek  czego  brak możliwości korzystania  z  systemu  ILS  ,   , uszkodzenia  slotów  et.c

image


Naprowadzanie  samolotu odbywało sie  poprzez  komendy  kontrolera  typu:  wyżej , niżej, w lewo, w prawo.

Samolot  wylądował  bezpiecznie,nie było  ofiar  i obrażeń.

image

image

.............................................................................................................................................................................................

37  PAR (Precision Approach Radar): This is radar installed only in military airport in order for controller to control approach while requesting height  and heading of aircraft from radar.

( Komentarz  w  raporcie:  Radar  Precyzyjnego  Podejscia):  To jest  radar  , który  instaluje się wyłącznie  na lotniskach  wojskowych w celu  dla  umożliwienia kontrolerowi  lotu  prowadzenia  podejscia  przez  podawanie( korygowanie)  wysokości  i  kierunku  ( lotu) samolotu na podstawie  wskazań  radaru. )

https://www.skybrary.aero/bookshelf/books/707.pdf

Hail Encounter During Approach
Asiana Airlines Flight 8942  
Airbus  A321-100, HL7594
20 miles South East of Anyang VOR
June 9, 2006


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 Co naprawdę potrafi radar typu PAR ?
niegracz 12.05.14, 21:57

co naprawdę potrafi radar RSP jakw Smoleńsku

jest to radar bardzo starego typu ( PAR)
dla którego standard( zasady działania) ustanowili Amerykanie w końcu lat 40.

ale ten radar może wiele

w konkluzji tego raportu angielska komisja powypadkowa
napisała , żegdyby lotnisko bylo wyposażone w radar typu PAR to kontroler lotu z pewnościa zauważyl by niebezpieczną tendencję schodzenia samolotu poniżej ścieżki i ostrzegł by pilotów

.(. no chyba że to by był kontroler rosyjski- mój komentarz))
niestety na lotnisku Gatwick radar PAR usunięto w 1968 roku...
Report on the Accident to
Boeing 727-112C YA-FAR 1.5 miles east of London (Gatwick) Airport on 5th January 1969


Precision Approach Radar (PAR) was permanently withdrawn from-operational service at Gatwick airport on 8 February 1968. Before that date PAR would monitor aircraft carrying
out ILS approaches whenever the cloud was 300 feet or less or the RVR was 1,100 metres or less. The RVR at the time of the accident was 100 metres and if the facility had been in use YA-FAR's approach to Runway 27 would have been monitored. The precision radar controller is required to warn the pilot when the aircraft goes outside the safe approach funnel and particularly if it descends below the glide-slope. The safe approach funnel is defined as 'a funnel subtending approximately 0.5 degrees above and below the glide-slope and approximately 2 degrees either side of the final approach track'. If an aircraft remains in the funnel a successful visual landing may be reasonably expected. If an aircraft drifts laterally out of the funnel or its movement from the glide -slope centre line indicates that it will shortly go below the funnel the controller would immediately inform the pilot. If the pilot did not subsequently adjust his rate of descent and the aircraft continued to descend below the glide-slope the precision controller would advise the aircraft to maintain its present height or to climb, according to circumstances.
On the approach that ended in the accident, YA-FAR kept well within the safe approach funnel and on the glide-slope until it had descended to a height of about 1,000 feet approximately 3.75 miles from touchdown. Then the rate of descent increased.

If the approach had been PAR-monitored the controller would have been alerted at this time to the possibility that the aircraft would shortly go below the funnel and he would have advised the pilot of his deviation from the glide slope and then, if he did not adjust his rate of descent, to maintain height or climb.

--------------------------------------------------------------__________________________________________________________________________

A tu zbiór  dezinformacji na temat radaru  w Smoleńsku.

Agnieszka Kublik i Wojciech Czuchnowski  - Gazeta  Wyborcza

W naprowadzaniu samolotów pomagał przede wszystkim radar RSP6M2, który jest urządzeniem bardzo niedokładnym i w przypadku mgły od wysokości 100-150 m załoga musi radzić sobie sama, opierając się na urządzeniach pokładowych (niedokładność odczytu RSP6M2 wynosi kilkadziesiąt metrów)


Radary w Smoleńsku działały, ale były nieprecyzyjne
Urządzenia lotniska w Smoleńsku działały 10 kwietnia prawidłowo, ale są przestarzałe i nieprecyzyjne.Przy złej pogodzie piloci muszą tam polegać wyłącznie na sobie, pisze "Gazeta Wyborcza" 8 lipca  2010 rok.

-------------------------------

Gazeta Dziennik Polonii w Kanadzie

Urszula Madej-Wojnarowicz i Witold Liliental rozmawiają z prof. Pawłem Artymowiczem :

Na lotnisku był niedokładny radar, mogący powiedzieć, z jakiego kierunku nadlatuje samolot znacznie lepiej, niż wyznaczyć jego wysokość.

http://www.gazetagazeta.com/2012/08/7358/

_______________________________________________

Praca kontrolerów rodzi wiele pytań. Według ekspertów lotnicy popełnili błąd, bo sami powinni podawać kontrolerowi swoją wysokość. Dlaczego? Bo radar RSP-10, który prawdopodobnie Rosjanie mieli do dyspozycji, jest urządzeniem niedokładnym - informuje "Rzeczpospolita".

----

Ci  propagandziści  nawet nie zajrzeli  do raportu  MAK , cytuje  w oryginale:

image

Jest  to dokładność  aż nadto  wystarczająca  -ale  dezinfornacja  poszła  w Publikę.
---------------------------------------------------------------------------------

image

Dodatek:

image

na kursie  na ścieżce

image

..................................................

 Piloci wpadli w pułapkę jaru, który znajduje się tuż przed lotniskiem – mówi nam Klich,który bada przyczyny katastrofy smoleńskiej. –

ARKADIJ SZURIN: – „Siewiernyj” to trudny, zaniedbany, stary wojskowy aerodrom. Procedura tego nie wymaga, ale wieża mogła ich ostrzec przed wąwozem.

...............................................................................................................................................................................................


Z rosyjskiego forum:


    Internauta  1: Моё личное мнение - сначала они и вправду шли с нужной вертикальной, а затем рукояткой спуск-подъём (автопилот был включен) плавно увеличили вертикальную, надеясь увидеть землю пораньше.

   Moje prywatne zdanie: z  początku  oni zniżali się z prawidłową prędkością pionową a potem pokrętłem spusk-padjom ( przy włączonym autopilocie)  płynnie zwiększyli  prędkość pionową, mając nadzieję że ujrzą prędzej  ziemię

    Internauta  2: Так никто не делает при штатном снижении по глиссаде. Это означает разбалансировку по тангажу на ВПР и является по сути нонсенсом, а в СМУ - просто идиотизмом.

Вы считаете Протасюка идиотом?

  Tak  nikt nie robi przy ustalonym  zniżaniu po ścieżce. To skutkowałoby wytrąceniem (samolotu) z równowagi w  zakresie kąta pochylenia na wysokości podjęcia  decyzji  i jest  w istocie nonsensem a  złych warunkach atmosferycznych-  po prostu idiotyzmem.

   Macie Protasiuka za idiotę ?

=======================================================================================================


Samoloty lądowały w gęstszej mgle i przy gorszym wyposażeniu lotnisk i samolotów w instalacje nawigacyjne ;  np   w trackie blokady Berlina w super gęstej mgle wylądowal samolot transportowy i jeepem szukano go ze 20 minut na płycie lotniska- taka była mgła- gęsta jak śmietana.
A samolot nie lądował "przez jar" tylko nad osiedlem mieszkaniowym a jakoś nie zahaczył o bloki.

image

http://www.panam-world.org/the-history-of-pan-ams-berlin-bases-and-german-services/


Gdyby tam  byli  kontrolerzy  ze Smoleńska  i działali tak jak  10kwietnia  2010 roku to Tu-154 wrąbał   by w bloki  mieszkalne.


Jeden  z pilotów  wspomina  o kilku lądowaniach przy zerowej widoczności,  brał udział w lotach w trakcie  blokady Berlina

radary na Tempelhoff  nazywano wtedy  GCA Ground Controll  Approach - był to prekursor  radru typu PAR ( Precision  Approqach Radar -takiego jak w Smoleńsku)


What Minimums?

If there were any published minimums at Tempelhof, I’ve forgotten what they may have been. GCA—the precursor of PAR—brought us all the way in until we either broke out or ran out of guts.

prowadził nas GCA prekursor radaru typu PAR 

image


My own personal minimums were about 100 feet and 1/4 mile.

I have, over the years, flown a few zero-zero approaches, but only one on GCA and that was a matter of necessity

..................................................

Dodatek :błędne opinie blogera You-Know-Who ( z forum Katastrofa  w Smoleńsku) wątek  o lądowaniach na Tempelhoff w trakcie blokady Berlina

 you-know-who 17.11.10, 16:19
analogia z berlinem jest chybiona co do sprzetu.

 you-know-who 17.11.10, 16:47
radzilbym ci dowiedziec sie co to jest PAR, zanim zaczniesz udawac eksperta.

 you-know-who 17.11.10, 17:52
w smolensku nie bylo PAR, zaufaj mi.

..........................................................

Jakie  możliwości  ma ów  rzeczywiście  przestarzały  radiolokator   RSP ?  typu PAR  (Radar Precyzyjnego Podejścia) *)

Napisano  o tym np. w 2009  roku  ( przed katastrofą) na rosyjskim forum:

опубликовано: 31.10.2009 00:49


    Если заход по локатору (чистый РСП), то диспетчер векторит экипаж до того момента пока тот не сможет выполнить посадку, если грубо то до момента визуального контакта с полосой (огнями). По докам последняя команда даётся за 500 метров от торца. Изменение курса это и есть векторения, можно назвать наведение ))) но суть от этого не меняется
Кто учился в Риге возможно помнят инструктора на «Тренере» по фамилии Червяков, он в Спилве ноль на ноль завёл Ан24 с малым остатком. Даже была команда на выравнивание и уборку оборотов. Бывший военный лётчик, попавший под сокращение при Хрущёве. Также он был консультантом по ПРЛ «Тесла» у Чехов.


       Kto  uczył się   w  Rydze (  zawodu  kontrolera  lotu)  ten pamięta  instruktora  na trenażerze  , który nazywał się Czerwiakow;   sprowadził  on samolot  AN-24 na lotnisku  Spilwa  w Rydze  przy praktycznie  zerowej  widoczności  z małą  odchyłką; a jeszcze  wydał komendę na wyrównanie  samolotu  i  zmniejszenie obrotów. To były  pilot  wojskowy  ,  zwolniony  z wojska  za  Chruszczowa. Był także  konsultantem  przy  projektowaniu radiolokatora  Tesla  w  Czechach. ( Radiolokator  Tesla  - nowocześniejsza  wersja  radiolokatora precyzyjnego podejścia   typu RSP (  Radiolokator  precyzyjnego  podejścia ( precision  approach   radar) - tak Amerykanie  nazwali ten typ radiolokatora,  który  był skonstruowany jeszcze  w czasie II wojny  światowej a radzieckie/rosyjskie RSP tę  konstrukcję  naśladowały.)


*) - Radar Precyzyjnego  Podejścia - nazwa pochodzi z  przełomu lat40.50. XX wieku - gdyż radar tego typu był przełomem w  możliwościach prowadzenia  samolotu z ziemi, przez kontrolera lotu .


Prekursorem był amerykański  radar stosowany  w czasie  blokady  w Berlinie w latach 1948-1949

wtedy ustalono standard  dlatego typu radary który wtedy nazywany był jeszcze GCA( Ground  Controlled  Approach) - (Podejście kontrolowane z ziemi)

te standardy to:

rodzaj używanych radarów

- ,monitory  kontrolera lotu z naniesionymi ścieżkami podejścia i max, dopuszczalnymi  odchyłkami

-  sposób informowania  pilota o położeniu względem  scieżki : "na lewo , na prawo ""wyżej -niżej" z podaniem orientacyjnych odchyłek
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

image

Lotnisko  Smoleńsk - typ podejscia  OSP+  RSP  ( PAR)

ścieżka  podejścia  o nachyleniu  2 stopnie  40  minut  -  wejście  na ścieżke  w odległości  10,41 km,  wysokość  500m.

-----------------------

Podejscie  wg  radaru  typu  PAR (RSP - Radiołokacijna Sistiema  Posadki)   należy  do metod  precyzyjnych( dokładnych)

image

Informacja „Три на курсе, глиссаде” („Trzy na kursie, ścieżce”) została przekazana przez KSL, gdy samolot znajdował się w odległości około 3,5 km od progu DS 26, 35 m nad ścieżką schodzenia i 100 m z lewej strony od osi pasa.

O godz. 6:40:41,5 KSL przekazał informację: „Два на курсе, глиссаде” („Dwa na kursie, ścieżce”). Samolot znajdował się wtedy w odległości około 2,5 km od progu DS 26, 20 m pod ścieżką schodzenia i 80 m z lewej strony od osi pasa.

http://faktysmolensk.niezniknelo.com/przebieg-zdarzen.html

Na odcinku jednego  kilometra  samolot  zniżył się  względem ścieżki  o   55  m - ta tendencja musiała  być  wyraźnie  widoczna  na ekranie  monitora w  wieży  a kontroler  lotu nie reagował  - choć musiał być świadomy tego  ,że  jest to ogromne  zagrożenie, że grozi  katastrofą  .


image

https://economy.apostrophe.ua/uploads/28072017/32625fa79e2bc38e0d6131106336be0d.jpg

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka