quwerty quwerty
345
BLOG

Zagadka beczki smoleńskiej - a jednak się nie kręci ?

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 10


   Przez lata  fizycy , aerodynamicy przytaczali  setki argumentów, wyliczeń , że  po oderwaniu  podobnego  procentowo  kawałka  skrzydła  taki duży i ciężki samolot  jak Tu-154  zachowa się  jak  samolot  akrobacyjny  i  zacznie sie kręcić wokół osi , kręcić beczkę  z prędkością obrotową - momentalnie  rzędu  90 stopni na sekundę.


Jeśli wynika  to z praw fizyki to dla dowolnego samolotu, który utraci  w locie co  najmniej taki sam procentowo  w stosunku do powierzchni  skrzydła kawałek zdarzenie  zajdzie podobnie :  po odpadnięciu  końcówki samolot  zacznie kręcić  szybką beczkę.


A co jak nie  ?


A co jak odpadnie mu prawie  całe skrzydło ?


 i nie zacznie   kręcić szybkiej beczki ?


Gdzie się  podzieją prawa  fizyki ?


Gdzie znikną siły  ?


?

?

?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>


image

image

image

https://www.youtube.com/watch?v=lioRCye2Dug&feature=related

Obrót  może  15 stopni w  2  sekundy.



Może prawa  fizyki nie dotyczą bombowców ???

także myśliwców- ten myśliwiec wylądował  po utracie ogromnego kawału skrzydła

https://www.flickr.com/photos/damopabe/2772784512/

image


i ten

image


albo  szybowców ?

image


samolocik turystyczny  Cessna:

image

image

http://www.aaiu.ie/sites/default/files/upload/general/7439-0.PDF




... ale i dla  dużego odrzutowego  samolotu pasażerskiego, np. Boeinga-707 utrata ok 1/3  rozpiętości skrzydła to nie jest żaden  problem.. one third of the right  wing gone...

image

https://www.youtube.com/watch?v=_-fNahas8Ro

Podobnie ten 4  silnikowy  DC-8

Вo время пoдгoтoвки лётнoй прoгрaммы в рaмкaх aвиacaлoнa «Кyбaнa де Авиacьoн» cтoлкнyлcя в вoздyхе c caмoлётoм Douglas DC-8-43 (CU-T1200). Из-зa cтoлкнoвения Ан-24 рaзрyшилcя в вoздyхе, лaйнер DC-8 блaгoпoлyчнo приземлилcя, неcмoтря нa пoтерю чacти крылa, в тoм чиcле oднoгo двигaтеля

.. który  zderzył się  w powietrzu  z AN-24  i utracił  kawał skrzydła z jednym z silników  włącznie- bezpiecznie  wylądował

image


a także model samolotu:

https://www.youtube.com/watch?v=Ql0Od9Kk-6M

samolocik po wylądowaniu:

image






*****************

Badania  NASA  pokazują że utrata  do 30%   powierzchni  skrzydła  zasadniczo nie powinna  skutkować  "kręceniem beczki"

https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20090030986.pdf



***

Badania  na WAT.

http://ptmts.org.pl/pliki/wydawnictwa/ML-2018-tom-II-str-1-292.pdf

Krzysiak A.–Eksperymentalne badania modelu samolotu Tu-154M w skali 1:40 w tunelua

erodynamicznym. .



Rys. 14. Wpływ utraty końcówki skrzydła na współczynnik momentu przechylającego

4. Wnioski

W niniejszym artykule przedstawiono wyniki eksperymentalnych badań modelu samolotuTu-154M (w skali 1:40) przeprowadzonych w tunelu małych prędkości T-1 Instytutu Lotnictwa.Badania miały na celu określenie wpływu uszkodzenia skrzydła samolotu Tu-154M na aerodyna-mikę tego samolotu. Uszkodzenie dotyczyło utraty jednej trzeciej końcowej części lewego skrzydła samolotu. Badania eksperymentalne przeprowadzono przy prędkości przepływu niezakłóconegoV∞= 20÷40 m/s.

Analiza wyników badań prowadzi do poniższych wniosków.•

Zmiana prędkości przepływu niezakłóconego w zakresieV∞= 20÷40 m/s nie ma wpływuna charakterystyki aerodynamiczne badanego modelu samolotu.•

Utrata jednej trzeciej lewego skrzydła samolotu Tu-154M zasadniczo nie powoduje drama-tycznych zmian właściwości aerodynamicznych samolotu, z wyjątkiem momentu przechy-lającego.•

Badania wykazały, że uszkodzenie skrzydła samolotu nie wpłynęło zasadniczo na zmianę oporu całkowitego samolotu, spowodowało natomiast nieduży spadek siły nośnej, o mniej niż 5%.•Utrata jednej trzeciej lewego skrzydła samolotu Tu-154M powoduje pojawienie się momen-tu przechylającego o istotnej wartości, zależnej od kata natarcia samolotu (np. dlaα= 15◦∆Cmx∼=0.04).•

Badania wykazały, że pomimo pojawienia się momentu przechylającego o istotnej wartości,będącej skutkiem utraty jednej trzeciej lewego skrzydła samolotu, istnieją potencjalne możliwości zrównoważenia lotu samolotu. Tę równowagę można by było uzyskać poprzezrównoczesne wychylenie lotki oraz spoilera na prawym skrzydle samolotu lub też poprzez wprowadzenie samolotu w ślizg na prawe skrzydło.

quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka