Przez lata fizycy , aerodynamicy przytaczali setki argumentów, wyliczeń , że po oderwaniu podobnego procentowo kawałka skrzydła taki duży i ciężki samolot jak Tu-154 zachowa się jak samolot akrobacyjny i zacznie sie kręcić wokół osi , kręcić beczkę z prędkością obrotową - momentalnie rzędu 90 stopni na sekundę.
Jeśli wynika to z praw fizyki to dla dowolnego samolotu, który utraci w locie co najmniej taki sam procentowo w stosunku do powierzchni skrzydła kawałek zdarzenie zajdzie podobnie : po odpadnięciu końcówki samolot zacznie kręcić szybką beczkę.
A co jak nie ?
A co jak odpadnie mu prawie całe skrzydło ?
i nie zacznie kręcić szybkiej beczki ?
Gdzie się podzieją prawa fizyki ?
Gdzie znikną siły ?
?
?
?
>>>>>>>>>>>>>>>>>>
https://www.youtube.com/watch?v=lioRCye2Dug&feature=related
Obrót może 15 stopni w 2 sekundy.
Może prawa fizyki nie dotyczą bombowców ???
także myśliwców- ten myśliwiec wylądował po utracie ogromnego kawału skrzydła
https://www.flickr.com/photos/damopabe/2772784512/
i ten
albo szybowców ?
samolocik turystyczny Cessna:
http://www.aaiu.ie/sites/default/files/upload/general/7439-0.PDF
... ale i dla dużego odrzutowego samolotu pasażerskiego, np. Boeinga-707 utrata ok 1/3 rozpiętości skrzydła to nie jest żaden problem.. one third of the right wing gone...
https://www.youtube.com/watch?v=_-fNahas8Ro
Podobnie ten 4 silnikowy DC-8
Вo время пoдгoтoвки лётнoй прoгрaммы в рaмкaх aвиacaлoнa «Кyбaнa де Авиacьoн» cтoлкнyлcя в вoздyхе c caмoлётoм Douglas DC-8-43 (CU-T1200). Из-зa cтoлкнoвения Ан-24 рaзрyшилcя в вoздyхе, лaйнер DC-8 блaгoпoлyчнo приземлилcя, неcмoтря нa пoтерю чacти крылa, в тoм чиcле oднoгo двигaтеля
.. który zderzył się w powietrzu z AN-24 i utracił kawał skrzydła z jednym z silników włącznie- bezpiecznie wylądował
a także model samolotu:
https://www.youtube.com/watch?v=Ql0Od9Kk-6M
samolocik po wylądowaniu:
*****************
Badania NASA pokazują że utrata do 30% powierzchni skrzydła zasadniczo nie powinna skutkować "kręceniem beczki"
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20090030986.pdf
***
Badania na WAT.
http://ptmts.org.pl/pliki/wydawnictwa/ML-2018-tom-II-str-1-292.pdf
Krzysiak A.–Eksperymentalne badania modelu samolotu Tu-154M w skali 1:40 w tunelua
erodynamicznym. .
Rys. 14. Wpływ utraty końcówki skrzydła na współczynnik momentu przechylającego
4. Wnioski
W niniejszym artykule przedstawiono wyniki eksperymentalnych badań modelu samolotuTu-154M (w skali 1:40) przeprowadzonych w tunelu małych prędkości T-1 Instytutu Lotnictwa.Badania miały na celu określenie wpływu uszkodzenia skrzydła samolotu Tu-154M na aerodyna-mikę tego samolotu. Uszkodzenie dotyczyło utraty jednej trzeciej końcowej części lewego skrzydła samolotu. Badania eksperymentalne przeprowadzono przy prędkości przepływu niezakłóconegoV∞= 20÷40 m/s.
Analiza wyników badań prowadzi do poniższych wniosków.•
Zmiana prędkości przepływu niezakłóconego w zakresieV∞= 20÷40 m/s nie ma wpływuna charakterystyki aerodynamiczne badanego modelu samolotu.•
Utrata jednej trzeciej lewego skrzydła samolotu Tu-154M zasadniczo nie powoduje drama-tycznych zmian właściwości aerodynamicznych samolotu, z wyjątkiem momentu przechy-lającego.•
Badania wykazały, że uszkodzenie skrzydła samolotu nie wpłynęło zasadniczo na zmianę oporu całkowitego samolotu, spowodowało natomiast nieduży spadek siły nośnej, o mniej niż 5%.•Utrata jednej trzeciej lewego skrzydła samolotu Tu-154M powoduje pojawienie się momen-tu przechylającego o istotnej wartości, zależnej od kata natarcia samolotu (np. dlaα= 15◦∆Cmx∼=0.04).•
Badania wykazały, że pomimo pojawienia się momentu przechylającego o istotnej wartości,będącej skutkiem utraty jednej trzeciej lewego skrzydła samolotu, istnieją potencjalne możliwości zrównoważenia lotu samolotu. Tę równowagę można by było uzyskać poprzezrównoczesne wychylenie lotki oraz spoilera na prawym skrzydle samolotu lub też poprzez wprowadzenie samolotu w ślizg na prawe skrzydło.
Komentarze