Pokażę to obrazkowo:

Odwińmy myślowo zawinięty kawałek blachy duraluminiowej - poszycia skrzydła samolotu Tu-154;
powstałby z tego smukły wysunięty jęzor materiału.
Jak przebiegałoby hipotetyczne zderzenie z brzozą ?

Widac że stan przełomu skrzydła nie odpowiada narracji MAK/Laska.
Zwijanie blachy mogło by nastąpić tylko przy innym kierunku działania siły i nie tak dynamicznym działaniu.

Jakim cudem jęzor blachy został zawinięty przy zderzeniu z pniem brzozy w ciągu 0,0013 sekundy ?
W zdarzeniu rzeczywistym blacha został by "ucięta" :

Ucięta końcówka mogła by wyglądac np. tak jak ta końcówka mysliwca F-4 Phantom

( ucięta przy małej prędkości)
***
Wybuch ?
O ile nastąpiłby w pewnej odległości od " jęzora" wtedy podmuch mógłby zawinąć blachę.

Natomiast nie jest fizycznie możliwe aby takie wywinięcie materiału nastąpiło wskutek zderzenia z brzozą.;
mgr fizyki Michał Jaworski postuluje , że takie wywiniecie mogło spowodowało działanie "klina" - choć nic więcej na ten temat nie przedstawił.
Zachęcam go do przedstawienia swojej wersji także ilustrowanej dla łatwiejszego odbioru przez szeroki krąg odbiorców; miejmy nadzieję, że wesprze go obliczeniami prof. Artymowicz - wtedy byłaby to kompletna notka prezentująca stanowisko strony Makowsko? Laskowskiej. Czy włączy się swą wiedzą i doświadczeniem inż. Maciaszczyk ? ... oby.
Gdyby zdarzenie to przebiegało tak jak wg narracji MA/Laska
to żadnych zawinięć materiału, loków by nie było
a ten fragment wyglądał by mniej więcej tak:

a to dlatego że przy tych szybkościach odkształcania i kierunku działania siły, blacha poszycia pękała by udarowo , byłaby tak jakby odcinana przez pień brzozy.
**************
z notki:
https://www.salon24.pl/u/niegracz/875578,loki-powybuchowe-a-przelomy-pozderzeniowe-katastrofa-w-smolensku
https://www.salon24.pl/u/niegracz/875578,loki-powybuchowe-a-przelomy-pozderzeniowe-katastrofa-w-smolensku
A to "loki" pozderzeniowe: - skrzydło Boeinga 737 po zderzeniu przy starcie z ATR-42 ( prędkość ok.66m/sek)
http://www.jacdec.de/2016/05/11/2016-04-04-batik-b737-800-and-atr-42-major-ground-collision-at-jakarta/


I kolejne "loki" po zderzeniowe powstałe wskutek zderzenia w locie dwóch C-47 ( ciekawostka ten C-47 utracił praktycznie fragment skrzydła procentowo podobny jak Tu-154 w Smoleńsku , wylądował bezpiecznie, nie wykonał szybkiej beczki)

A tu "loki" po zderzeniowe: Tu-154 -Soczi.
i jeszcze inne skrzydło:
...

..w trakcie utylizacji
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka