18 obserwujących
686 notek
575k odsłon
265 odsłon

"Jak "eksperci" Laska i inni "specjaliści" rurkę ze złomu za część Tu-154 wzięli; cz.3

Wykop Skomentuj5

   Oto owa  słynna rurka w oglądzie "ekspertów"  Laska:

image

 Patrzą  na nią i   nie zauważają...

image

..że to zwykła rurka stalowa ...

imageJet Engine Shafts | Ashot Ashkelon Industries


.. a  są bardzo blisko..

.. wystarczy  się przyjrzeć i zauważyć , że nie tak wyglądają części  nowoczesnego  silnika odrzutowego

image

.. że  części silnika nie są pokryte  rdzą, nie maja nierównej powierzchni...


Pokaże to jeszcze  dokładniej:

image


image i  zupełnie  dokładnie...


  - Czy  sprawdzili  to biegli  prokuratury  na składowisku  szczątków  Tu154 w Smoleńsku ?

-Wątpię...

- zresztą  ..tej rurki już tam na pewno nie ma..

- nie widać jej na żadnym zdjęć.. choć na wrakowisku była tak wyraźnie widoczna  .. a na składowisku przechowano nawet najmniejsze  fragmenty rurek  konstrukcyjnych  samolotu...


.

 Jeśli by "eksperci" Laska, biegli Prokuratury   mieli  wątpliwości;


to polecam wycieczkę  do muzeum  przy Technikum Lotniczym  w Rosji, w Permie; tam jest  silnik  D-30-KU  i to z takimi rozcięciami , że widoczne  są rurki  konstrukcyjne  sprężarki niskiego  ciśnienia..

.. a uczniowie  technikum czy kustosz muzeum pokażą,   co trzeba...

image


https://zen.yandex.ru/media/starcom68/dvigatel-d30-v-muzei-aviacii-tehnikuma-shvecova-5aacf83255876b482566897c

image


imagei jeszcze wyraźniej

dla porównania: image


.............................

   W sprawie  rurki dali też popis  "fizycy smoleńscy" pod kierunkiem  blogera You-know-who(  prof.Pawła Artymowicza  w czasie  wolnym)


   Największą  głupotę  napisał  fizyk Jaki-taki, któremu ubzdurało się w Jaki-niby-taki    powstał  charakterystyczny  kształt na końcu rurki ze złomu , wziętej przez  "fizyków smoleńskich" za  cześć  konstrukcji   silnika :)))

otóż  fizyk Jaki-taki twierdzi  jakoby  ten "ukos" powstał  w trakcie rozpadu  silnika po zderzeniu  z podłożem !!!

 cytuję:

JakiTaki
@meaculpa ( celnie komentuje-przyp:  quwerty)
"Warto by opisać/wyjaśnić kierunek i rodzaj siły, która doprowadziła do takiego przecięcia gazrurki, a turbinę sprężarki ułożyła po drugiej stronie silnika"

na to Jaki-taki :Ta rurka nie jest obliczona na przenoszenie sił. Robi to pierścień z zębami. Po ściśnięciu na śrubie łączącej (to ta rurka) zestaw jest umocowany stabilnie.

Działające siły nieosiowe doprowadzają do zerwania rurki a ponieważ ona wiruje kilkadziesiąt obrotów na sekundę trąc o cokolwiek innego tworzy ukos.


P.S.Na podstawie wyglądu obrobionego  końca tej rurki  można  nawet określić  z jakiej stali jest wykonana: można  to  poznać  po charakterystycznym śladzie  po nożu  skrawającym -jest to tzw."grat" -gdy stal jest miękka o małej  zawartości węgla ,tworzy się dość plastyczny wiór  przy  jego odłamywaniu  pozostaje na powierzchni  ,przy  wyjściu  noża ;  taki rodzaj"kołnierza" wystającego  po obwodzie  materiału.To stal o niskiej  wytrzymałości ., granica plastyczności Re w granicach  250 MPa.
image
Ta stal ma zawartość węgla w granicach 0,10-0,15  i manganu  w granicach  0,50 -0,70  .,pozostałe składniki to domieszki wynikające z samego procesu np  Si w ilości  powiedzmy ok.  0.,3 .Na rurki  silnika używa się stali niskostopowych  ,np. typu 40HNM  o zawartości  C    0,36 0,45,      Mn   0,5 0,9 ,    Cr  0,9 1,2     -  z dodatkami  Mo i V.  Taka stal ma znacznie większą wytrzymałość, Re  min. (w  stanie ulepszonym ) min 690MPa.

I jeszcze namiary na to muzeum:

imageimage


Inne przykłady  "rurek" w silnikach odrzutowych:

imageRAF Aircraft BAE 146 Jet Engine

---

image


image


image



image


I jeszcze  zdjęcia  silnika  D-30-KU  na rosyjskojęzycznej  stronie:

https://airguide.livejournal.com/16430.html

Wykop Skomentuj5
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka