Oto owa słynna rurka w oglądzie "ekspertów" Laska:
Patrzą na nią i nie zauważają...
..że to zwykła rurka stalowa ...
Jet Engine Shafts | Ashot Ashkelon Industries
.. a są bardzo blisko..
.. wystarczy się przyjrzeć i zauważyć , że nie tak wyglądają części nowoczesnego silnika odrzutowego
.. że części silnika nie są pokryte rdzą, nie maja nierównej powierzchni...
Pokaże to jeszcze dokładniej:
i zupełnie dokładnie...
- Czy sprawdzili to biegli prokuratury na składowisku szczątków Tu154 w Smoleńsku ?
-Wątpię...
- zresztą ..tej rurki już tam na pewno nie ma..
- nie widać jej na żadnym zdjęć.. choć na wrakowisku była tak wyraźnie widoczna .. a na składowisku przechowano nawet najmniejsze fragmenty rurek konstrukcyjnych samolotu...
.
Jeśli by "eksperci" Laska, biegli Prokuratury mieli wątpliwości;
to polecam wycieczkę do muzeum przy Technikum Lotniczym w Rosji, w Permie; tam jest silnik D-30-KU i to z takimi rozcięciami , że widoczne są rurki konstrukcyjne sprężarki niskiego ciśnienia..
.. a uczniowie technikum czy kustosz muzeum pokażą, co trzeba...
i jeszcze wyraźniej
dla porównania:
.............................
W sprawie rurki dali też popis "fizycy smoleńscy" pod kierunkiem blogera You-know-who( prof.Pawła Artymowicza w czasie wolnym)
Największą głupotę napisał fizyk Jaki-taki, któremu ubzdurało się w Jaki-niby-taki powstał charakterystyczny kształt na końcu rurki ze złomu , wziętej przez "fizyków smoleńskich" za cześć konstrukcji silnika :)))
otóż fizyk Jaki-taki twierdzi jakoby ten "ukos" powstał w trakcie rozpadu silnika po zderzeniu z podłożem !!!
cytuję:
JakiTaki
@meaculpa ( celnie komentuje-przyp: quwerty)
"Warto by opisać/wyjaśnić kierunek i rodzaj siły, która doprowadziła do takiego przecięcia gazrurki, a turbinę sprężarki ułożyła po drugiej stronie silnika"
na to Jaki-taki :Ta rurka nie jest obliczona na przenoszenie sił. Robi to pierścień z zębami. Po ściśnięciu na śrubie łączącej (to ta rurka) zestaw jest umocowany stabilnie.
Działające siły nieosiowe doprowadzają do zerwania rurki a ponieważ ona wiruje kilkadziesiąt obrotów na sekundę trąc o cokolwiek innego tworzy ukos.
P.S.Na podstawie wyglądu obrobionego końca tej rurki można nawet określić z jakiej stali jest wykonana: można to poznać po charakterystycznym śladzie po nożu skrawającym -jest to tzw."grat" -gdy stal jest miękka o małej zawartości węgla ,tworzy się dość plastyczny wiór przy jego odłamywaniu pozostaje na powierzchni ,przy wyjściu noża ; taki rodzaj"kołnierza" wystającego po obwodzie materiału.To stal o niskiej wytrzymałości ., granica plastyczności Re w granicach 250 MPa.
Ta stal ma zawartość węgla w granicach 0,10-0,15 i manganu w granicach 0,50 -0,70 .,pozostałe składniki to domieszki wynikające z samego procesu np Si w ilości powiedzmy ok. 0.,3 .Na rurki silnika używa się stali niskostopowych ,np. typu 40HNM o zawartości C 0,36 0,45, Mn 0,5 0,9 , Cr 0,9 1,2 - z dodatkami Mo i V. Taka stal ma znacznie większą wytrzymałość, Re min. (w stanie ulepszonym ) min 690MPa.
I jeszcze namiary na to muzeum:
Inne przykłady "rurek" w silnikach odrzutowych:
RAF Aircraft BAE 146 Jet Engine
---
I jeszcze zdjęcia silnika D-30-KU na rosyjskojęzycznej stronie:
https://airguide.livejournal.com/16430.html
Komentarze