Artykuł
|
Jest
|
Po zmianie (propozycja)
|
20
|
Społeczna gospodarka rynkowa oparta nawolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.
|
Społeczna gospodarka rynkowa oparta nakonsensusie pomiędzy interesami kapitału, myśli przedsiębiorczej i pracystanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej
|
Cele:
-
Przejście od konfliktowego do partnerskiego modelu stosunków przemysłowych. Przez stosunki przemysłowe rozumieć będziemy całokształt stosunków pomiędzy pracodawcami i ich organizacjami a pracobiorcami i ich organizacjami.
-
Realizacja historycznego, z końca II Rzeczypospolitej, postulatu „unii kapitału i pracy”.
-
Otwarcie pola dla organizacji przedsiębiorstw „strukturalnie innowacyjnych”, w których to przedsiębiorstwa „reagują na potrzeby rynku całym swym organizmem a nie tylko konceptem właściciela i jego wyspecjalizowanych służb”.
-
Większa ochrona prawna myśli przedsiębiorczej właściciela, kosztem – być może – prawa do własności. Upowszechnienie narzędzi partycypacji pracowniczej w obszarach współwłasności i współzarządzania.
Zadanie:
Zapisać w konstytucji obowiązek takiego ustawienia procedur decyzyjnych, które prowadziłyby do obowiązku osiągania konsensusu pomiędzy interesami kapitału, myśli przedsiębiorczej i pracy w przedsiębiorstwach
|
103.p1
|
Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej.Zakaz ten nie dotyczy członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej.
|
Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej.Zakaz ten dotyczy także członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej.
|
Cel:
-
Wytrącenie partiom politycznym z rąk argumentu, że program to przedstawią dopiero jak wygrają wybory i zmontują koalicję.
-
Zmuszenie partii politycznych do prezentowania „gabinetów cieni” i programów podczas kampanii wyborczych. Nie chcemy dłużej głosować na kota w worku.
-
Doprowadzenie do konsekwentnego rozdziału władzy wykonawczej od ustawodawczej
-
Wyeliminowanie ustaw z przedłożenia rządowego (poza ustawą budżetową), ograniczenie możliwości psucia prawa przez „raka lobbingu” działającego w zaciszu gabinetów ministerialnych.
-
Profesjonalizacja polityki, zmuszenie partii do przygotowywania kadr.
-
Zmniejszenie liczby posłów o 100.
Zadanie:
Zapisać w konstytucji zasadę pełnego rozdziału władzy wykonawczej, ustawodawczej i sadowniczej.
|
104.p1
|
Posłowie są przedstawicielami Narodu. Nie wiążą ich instrukcje wyborców
|
Posłowie są przedstawicielamiwyborców i mogą być odwołani w drodze referendum w swoim okręgu wyborczym jeśli ilość głosów za odwołaniem przekroczy liczbę głosów przeciwnych o ilość głosów jakie poseł uzyskał w wyborach.
|
Cele:
-
Przewrócenie wyborcom, a nie jakiemuś bytowi chimerycznemu jak „naród” roli suwerena.
-
Zapobieganie petryfikacji koteryjno-wasalnego systemu sprawowania władzy.
-
Uaktywnienie polityczne wyborców.
Zadanie:
Zapisać w konstytucji zasady odwołania posła jeśli sprzeniewierzył się realizacji głoszonego podczas kampanii wyborczej programu.
|
220.p2
|
Ustawa budżetowa nie może przewidywaćpokrywania deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa.
|
Ustawa budżetowa nie może przewidywaćwykorzystywania kwot emisji pieniądza przez bank centralny na pokrywanie wydatków stałych.
|
Cel:
-
Przywrócenie narodowi własności ekwiwalentu pieniężnego wzrostu PKB powodowanego postępem technologicznym i organizacyjnym.
-
Wyeliminowanie „przekrętu systemowego” powodującego konieczność ciągłego zadłużanie się w bankach: państwa, przedsiębiorców i gospodarstw domowych.
Zadanie:
Zapisanie w konstytucji przepisu, który uniemożliwiałby psucie pieniądza poprzez zadłużanie się w banku centralnym nie pozbawiając rządu prowadzenia aktywnej polityki gospodarczej z kwot emisji pieniądza.
|
227.p1
|
Centralnym bankiem państwa jest Narodowy Bank Polski. Przysługuje mu wyłączne prawo emisji pieniądza oraz ustalania i realizowania polityki pieniężnej. Narodowy Bank Polski odpowiada za wartość polskiego pieniądza.
|
BRONIĆ TEGO ZAPISU DO UPADŁEGO NAWET ZA CENĘ WYSTĄPIENIA Z UE
dodać:
p.8
Strategię kotwiczenia waluty w formule emisyjnej banku centralnego określają: przyrost PKB i cel inflacyjny na poziomie 2% rocznie.
p.9
Rozproszenia emisji może być spożytkowane jedynie na powiększenie mocy wytwórczych gospodarki i pobudzenie popytu wewnętrznego.
|
Cele:
-
Zmiana architektury finansowej: odejście o koncepcji emisji pieniądza na poczet długu do koncepcji ilościowej teorii pieniądza.
-
Obniżenie potrzeb pożyczkowych państwa, przedsiębiorców i gospodarstw domowych na sumę około 150 mld rocznie.
-
Obniżenie kosztów finansowych odkładanych w polskich wyrobach o około 20% ich ceny.
-
Stworzenie trwałych czynników wzrostu polskich mocy wytwórczych,
-
Zwiększenie popytu krajowego
Zadanie:
Zapisać w konstytucji ścisłe wytyczne odnośnie strategii kotwiczenia waluty oraz kierunków i zasad rozproszenia emisji przez budżet państwa.
|