POLFIC POLFIC
603
BLOG

Drukowanie pieniędzy 3

POLFIC POLFIC Gospodarka Obserwuj notkę 66

Witam,

Istnieje obiegowa opinia, że drukowanie pieniędzy jest złe, że to złodziejstwo,  że inflacja,  że gospodarka pójdzie w ruinę. Przyznam, że ja też tak myślałem,  intuicyjnie się czuje , że tak właśnie jest. Że idea powiązania pieniędzy że złotem jest ideałem. 

Więc kiedy mój stary kumpel Aerozolinti kazał mi zająć się tematem, byłem niechetny. Jednak, jako, że jestem jego dłużnikiem za sage o całce, musiałem się tym zająć. 

Pierwsze dwie notki pokazały,  że to co czujemy intuicyjnie nie musi być prawdziwe.

Dzisiaj kolejny przykład. 

Wyobraźmy sobie dwie bliźniacze planety A i B. Z tymi samymi ludźmi, zasobami itd. Jest tylko jedna różnica. 

Bank centralny planety A ma 1000 ton złota i drukuje pieniędże zgodnie z parytetem, wymieniane na złoto,  zgodne z wymaganiami ekonomistów. 

Bank centralny planety B nie ma żadnego złota, ale drukuje dokładnie tyle samo banknotów, o takich samych nominalach co na planecie A.

I pojawia się pytanie, czy jest jakiś powód dla którego gospodarki tych planet będą się rozwijać inaczej? Czy będą różna inflacje? Na A będzie świetnie a na B będzie szalala hiperinflacja?

No i co teraz?

Pozdrawiam ☺

POLFIC
O mnie POLFIC

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka