Centralny Port Komunikacyjny - co zrobiono do tej pory?

CPK. fot. Twitter
CPK. fot. Twitter
Co udało się zrobić w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w 2021 roku? Jak przebiegają prace nad inwestycją? Wyjaśniamy!

Kończy się rok 2021. Co wciągu tego roku udało się zrobić ws. budowy CPK?

  • Przygotowano preferowany plan lokalizacji jego budowy, południowo-koreańska firma zarządzająca lotniskiem Incheon stała się partnerem inwestycyjnym i strategicznym dla tej inwestycji.
  • Trwają pracę nad dokumentacją środowiskową dla budowy lotniska koło Baranowa oraz szybkich tras kolejowych.
  • Przygotowano plan wykupu lub zamiany gruntów dla właścicieli działek na których powstanie CPK.

Czytaj też: Spór o Centralny Port Komunikacyjny. „Na miarę COP” czy „PiS-owska gigantomania”?

Lokalizacja CPK

CPK ujawnił obszar preferowanej lokalizacji Portu Solidarność. Obejmuje ona miejscowości:

  •  na terenie gminy Baranów: Kaski i Nowa Pułapina (częściowo) oraz Buszyce, Drybus, Wyczółki, Strumiany Dolne i Górne (w całości),
  • na terenie gminy Teresin: Elżbietów i Szymanów (częściowo) oraz Maurycew, Pawłówek i Skrzelew (w całości),
  • na terenie gminy Wiskitki: Janówek, Nowy Drzewicz, Nowy Oryszew, Oryszew-Osada i Stary Drzewicz (częściowo) oraz Duninopol, Podbuszyce, Podoryszew i Stara Wieś (w całości).

Zawężony obszar ma powierzchnię około 41 kilometrów kwadratowych i zajmuje północno-zachodnią część terenu o wielkości około 75 kilometrów kwadratowych z tak zwanego rozporządzenia obszarowego, które weszło w życie w połowie tego roku. Na  obszarze znajdują się około 3 800 działek z około 520 budynkami mieszkalnymi. 

Informacja została przekazana w pierwszej kolejności mieszkańcom terenu inwestycji. Kilka miejscowości całkowicie zniknie z mapy.

Działki pod budowę CPK

Zakupiono już pierwsze nieruchomości pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wszystkie działki znajdują się wewnątrz obszaru 74 km kw., w którym trwa Program Dobrowolnych Nabyć (PDN). Adresatami PDN są wszyscy właściciele, współwłaściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości z tego obszaru.

Aby dodatkowo zachęcić mieszkańców, CPK zmodyfikowało ofertę, proponując nowe ułatwienia i udogodnienia. Wśród tych ułatwień jest usługa m.in.: Indywidualny Opiekun, która obejmuje wsparcie doradcy CPK na każdym etapie rozmów, sprzedaży i przeprowadzki. Inne udogodnienie, to logistyka, czyli kompleksowa organizacja przeprowadzki i przewiezienia dobytku w nowe miejsce. Usługa ta - jak napisano - będzie realizowana na koszt spółki CPK.

Dojazd do CPK

Do CPK będą wiodły nowe, kolejowe tras szybkich prędkości (1800 km), a parę tysięcy innych zostanie zmodernizowanych. Już teraz wytyczane są ich kierunki, trwają pracę nad uzyskaniem środowiskowych pozwoleń na ich budowę. Mają powstać do połowy 2022 roku. Autostrada A1 na odcinku Warszawa-Łódź będzie miała dodatkowy pas ruchy. Inwestycje kolejowe i drogowe będą sfinansowane głównie ze środków unijnych.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. To pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. Tunel będzie kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tak zwanej szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości.

image

Korea pomoże przy CPK

Nowe lotnisko będzie zarządzane wspólnie z ekspertami z Incheon. Przedstawiciele rządów Polski i Republiki Korei zacieśniają współpracę przy projektowaniu i budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Polska i koreańska podpisały porozumienie, które umożliwi stronie koreańskiej zaangażowanie kapitałowe w przygotowania do budowy Portu Lotniczego Solidarność.

Na początku tego roku lotnisko obsługujące stolicę Korei Południowej – Seul zostało doradcą strategicznym spółki odpowiedzialnej za budowę CPK. Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów w stworzonej razem z CPK spółce. Do końca przyszłego roku obie strony wypracują szczegółowe warunki inwestycji.

Na podstawie umowy która została podpisana w lutym tego roku została utworzona lotniskowa grupa robocza, która ma za zadanie wypracować najlepsze koncepcje dla funkcjonowania lotniska w Baranowie pomiędzy Łodzią a Warszawą. Doradca strategiczny dla CPK ma za zadanie podzielić się swoim doświadczeniem w zakresie dużego lotniska i wskazać najlepsze rozwiązania tak, by Centralny Port Komunikacyjny był dobrze funkcjonującym organizmem.

Czytaj dalej:

KJ

Lubię to! Skomentuj41 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka