moje
moje
Wiktor Adler Wiktor Adler
644
BLOG

Miejscy aktywiści z MJN chcą całkowicie zakazać parkowania na chodnikach

Wiktor Adler Wiktor Adler Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

Już wkrótce pod obrady Sejmu trafi projekt "ruchu miejskiego" Miasto Jest Nasze. Ruch ten reprezentuje radykalną postawę w kwestiach transportu miejskiego - promuje poruszanie się po mieście rowerem i komunikacją miejską, bardzo agresywnie zwalczając kierowców i popierając inicjatywy utrudniające im życie (jak choćby zwężenia ulic czy zamknięcie w wakacje ul. Ząbkowskiej). Aktywiści ruchu są często widziani w internetowych dyskusjach, gdzie agresywnie twierdzą, że samochód jest w mieście niepotrzebny a kierowcy to lenie, bo nie chcą zimą dojeżdżać do pracy rowerkiem.

Obecnie kwestię parkowania na chodniku reguluje art. 47 Prawa o Ruchu Drogowym: 

1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:

- na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;

- szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;

- pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

Co zmienia projekt MJN? Otóż parkowanie będzie dozwolone tylko w miejscach wyraźnie wyznaczonych. W innym miejscu będzie całkowicie zakazane. Samorządy oczywiście będą mogły wyznaczać miejsca parkingowe, jednak w praktyce w miastach takich jak Warszawa, gdzie słupkując chodniki Ratusz zlikwidował w ostatnich latach ponad 10 000 miejsc parkingowych (dane za: Portal Warszawski), należy spodziewać się niestety znacznego spadku ilości miejsc. Kierowcy będą więc tracić czas na poszukiwanie miejsca, w tym czasie ich auta będą emitować spaliny powiększając problem smogu. Świetna robota aktywiści!

Biuro Sejmu dopuściło projekt do rozpatrzenia przez Sejm (wbrew temu co twierdzą niektóre portale, nie udzieliło poparcia ponieważ nie ma takich kompetencji).


Źródło: http://orka.sejm.gov.pl/petycje.nsf/nazwa/145-415-18/$file/145-415-18.pdf

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka