catrw catrw
1159
BLOG

Ford i GM zamierzają wspólnie produkować chipy

catrw catrw Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 60

Ford i GM zamierzają wspólnie produkować chipy

Dotknięte niedoborem półprzewodników, dwie największe firmy samochodowe z Detroit chcą nawiązać współpracę z producentami chipów komputerowych, aby opracować i potencjalnie produkować chipy.

Liczba półprzewodników w nowoczesnym samochodzie, od zapłonu po układ hamulcowy, może przekroczyć tysiąc. Ponieważ globalny niedobór chipów się przedłuża, producenci samochodów, od General Motors po Teslę, są zmuszeni do dostosowania produkcji i ponownego przemyślenia całego łańcucha dostaw.

Ford poinformował o strategicznym porozumienie z amerykańskim producentem półprzewodników GlobalFoundries Inc. w celu opracowania chipów, deal, który może doprowadzić do wspólnej produkcji w USA. 

GM poinformowało, że nawiązało więzi z niektórymi z największych firmami w branży półprzewodników, w tym Qualcomm Inc. i NXP Semiconductors NV i ma podpisane umowy na wspólne opracowywanie i produkcję chipów komputerowych.

„Czujemy, że możemy zwiększyć wydajność naszych produktów i jednocześnie naszą niezależność technologiczną” – powiedział Chuck Gray, wiceprezes Forda ds. oprogramowania wbudowanego i sterowania pojazdami. Część umowy z GlobalFoundries ma na celu poprawę krótkoterminowych dostaw chipów dla Forda, który szczególnie mocno ucierpiał z powodu kryzysu dostaw w porównaniu z wieloma innymi producentami samochodów.

 Grey powiedział, że wspólne prace rozwojowe mają na celu wyprodukowanie wyższej klasy chipów, które trafiłyby do pojazdów kilka lat później.

Być może filia produkcji chipów powstanie w Europie (Czechy lub Polska).

Stworzenie poważnej operacji projektowania chipów nie będzie dla Forda prostym przedsięwzięciem. Projektowanie wyrafinowanych półprzewodników z ich mikroskopijnymi tranzystorami to trudna dyscyplina, której opanowanie zwykle zajmuje firmom lata.

Jeszcze zanim pandemia zwiększyła popyt na chipy, firmy produkujące półprzewodniki narzekały na dotkliwy brak wykwalifikowanych inżynierów.

Ford będzie konkurował o talenty nie tylko z firmami produkującymi chipy, takimi jak Intel i Nvidia Corp., ale także z firmami technologicznymi takimi jak Amazon.com Inc. i Apple Inc., które coraz częściej projektują własne chipy.

 Jednym z kluczowych problemów producentów samochodów jest to, że potrzebują starszych chipów. Obecni producenci nie chcą zwiększać produkcji ani dokonywać inwestycji kapitałowych w chipy, które wkrótce staną się niepotrzebne i bezużyteczne. Producenci samochodów niechętnie używają nowszych chipów w kwestiach testowych. Który producent chce wycofać wszystkie swoje pojazdy z powodu nieprzewidzianego problemu z chipem?

  GM chce również zmniejszyć o 95% liczbę unikalnych mikroprocesorów potrzebnych do zasilania coraz bardziej złożonych i obciążonych technologią pojazdów. Aby to zrobić, planuje wraz z partnerami opracować trzy podstawowe rodziny (standaryzacja), które wykorzystują podobną architekturę. Chipy te mogą być następnie produkowane w większych ilościach i oferować lepszą jakość i przewidywalność.

 Długoterminowym celem GM jest pozbycie się 95% projektów chipów i całkowite pozbycie się starszych chipów.

Krótkoterminowym celem GM jest zwiększenie produkcji chipów, które wkrótce staną się przestarzałe. Czas pokaże, jak ta strategia się sprawdzi.

Firmy nie mają doświadczenia w projektowaniu chipów ale potrafią dobrze rekrutować pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Powodzenia….


...

catrw
O mnie catrw

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka