Robred Robred
68
BLOG

Elliott's Sharp Terraplane - Blues For Next

Robred Robred Kultura Obserwuj notkę 1

Przyznam, że nie śledziłem wnikliwie kariery Elliota Sharpa. Przesłuchałem parę albumów tego artysty i mimo szacunku do jego umiejętności gry na gitarze, jego pomysły na muzykę wydawały mi się nieco wydumane.

Być może nie słuchałem tych albumów, co potrzeba, ale takie dzieła Sharpa jak "Amusia" czy też "Tocsin" nie skłoniły mnie do dalszego zapoznawania się z jego twórczością. Biję się w piersi i przyznaję do błędu - mea culpa. Płyta "Blues For Next" zmieniła mój pogląd na tego artystę, chociaż jest pewnie pozycją wyjątkową w jego dyskografii.

"Blues For Next" to świetny, dwupłytowy album, którego motywem przewodnim jest, zgodnie z tytułem, blues w różnych jego odmianach. Elliott Sharp, ten zapamiętały awangardzista, nagrał po prostu "zwykłą" płytę bluesową. Płytę znakomitą, z tak niezwykle klimatyczną muzyką, że słuchając jej zastanawiałem się jak świetnie sprawdziłaby się, gdyby była soundtrackiem do takich filmów jak "Od zmierzchu do świtu" Roberta Rodrigueza (dla przypomnienia muzyka grupy Tito & Tarantula do tego filmu była naprawdę bardzo dobra) lub "Kill Bill" Quentina Tarantino.

Do nagrania Sharp zaprosił doskonałych muzyków jazzowych i bluesowych: wokalistów Deana Bowmana i Erika Mingusa, saksofonistę Sama Furnace, basistę Davida Hofstrę, perkusistę Sima Caine'a i gitarzystę Huberta Sumlina. Mieszanka doświadczeń tych muzyków dała niezwykłe rezultaty. Pozwoliła nagrać Sharpowi arcydzieło. Nie waham się tak określić tego albumu.

Pierwsza płyta zaczyna się od sprężystego, dziarskiego, instrumentalnego bluesa "Rollin' & Tumblin'", by przejść następnie w dramatyczny i mroczny "Long Dark Sky", kojarzący mi się z utworem "After the Dark" Tito & Tarantula, z cudownym wokalem Erika Mingusa. Po nim następuje ciężki, ospały blues "As it Falls" z przytłaczającymi wstawkami saksofonu barytonowego i z ochrypłym śpiewem Deana Bowmana. "Baptism of Concrete" to z kolei lżejsza, korzenna odmiana bluesa z pomrukującym, jak jakiś pastor murzyński z zatęchłego Południa, Erikiem Mingusem. Później coś na kształt, boogie, chociaż tytuł tego utworu nie odpowiada do końca, co na nim jest grane "S-Boogie". Następnie przechodzimy do zgrzebnego, jak pogrzebowy marsz w Nowym Orleanie, przepełnionego pięknymi dźwiękami saksofonu barytonowego i altowego oraz śpiewem Erika Mingusa w klimacie Toma Waitsa "Slow Drag". Wspaniałą grę lidera slidem i równie znakomitą partię wokalną Deana Bowmana, oto, co znajdujemy w wolnym i aż lepkim od potu bluesie "Train". Po chwili przestrzenny, poprowadzony z niezwykłą gracją i pełen powietrza utwór, z jąkającym się w pewnym momencie wokalistą Erikiem Mingusem "Chemically", i na koniec nasycony odrobiną funku i soulu, szczególnie w sposobie śpiewu Deana Bowmana, z pięknymi partiami gitar przeplatanymi improwizującym saksofonem "Feel Each Day".

Druga płyta ma nieco odmienny charakter, chociażby przez to, że jest tylko instrumentalna. Ale nie tylko, bo o ile pierwszą płytę można by określić jako blues teraźniejszości, to druga wskazuje jak można zagrać blues przyszłości. Zaczyna się od przepięknie rozegranego tematu na improwizujące saksofony, w tym utworze możemy docenić także kunszt perkusisty, może to nic wielkiego w pierwszym momencie, a jednak... "Work or Leave". Po chwili powracamy do gry lidera slidem i chyba na steel guitar, tutaj głównym bohaterem jest sekcja rytmiczna grająca tak, że nogi same chodzą – "Twistin’". Miarowo brzmiący saksofon rozpoczynający "Rails" sugerowałby kolejnego tradycyjnego bluesa, tymczasem po dwóch minutach przechodzimy w inną przestrzeń - kosmicznie brzmiącej gitary i rasowego solo saksofonu. Tylko sekcja świadczy o tym, że to jest jeszcze blues. Kolejny utwór "Like Showers of Rain" jest utrzymany w szybkim tempie, zaskakuje bardzo ciekawymi efektami perkusyjnymi i niezwykłą partią basu. Zupełnie odmiennie prezentuje się "Diallo Blues". Powolny, mroczny z gitarą Sharpa w roli głównej, na której lider gra w stylu Dereka Baileya. A przynajmniej tak mnie się to kojarzy i znowu gdyby nie ta sekcja mielibyśmy problemy z zakwalifikowaniem tego utworu jako bluesa. Wreszcie "Othar" , który zaczyna się dwugłosem delikatnych bębnów i skocznie grającego saksofonu altowego, do którego po dłuższej chwili dołącza saksofon tenorowy, następnie bas. Atmosfera gęstnieje, napięcie powoli narasta, prawie tak jak w "Bolero" Ravela i raptem całość kończy tutti wszystkich instrumentów. Dwupłytowy album zamyka utwór "Clank", w którym nie po raz pierwszy wielkim kunsztem raczy nas basista David Hofstra. Gdy on gra, wszystkie inne instrumenty wydają się być w tle.

Piękny album, cudowny na wszystkie pory roku, bez znużenia można go słuchać wielokrotnie i zawsze odkryć coś nowego. Świetne antidotum na wszelkie wydumane i ciężkostrawne produkcje naszych czasów.

 

Elliott's Sharp Terraplane - Blues For Next  (2000)


Elliott Sharp - electric guitars, console steel guitar, National steel guitar, tenor sax
Sim Cain - drums, electronic percussion
Sam Furnace - alto, baritone sax
David Hofstra - electric & acoustic bass
Dean Bowman - vocals (3, 9)
Eric Mingus - vocals (2, 4, 8)
Hubert Sumlin - electric guitar




Album 1

 

1.  
Rollin' & Tumblin'
    [03:19]

 

2.  
Long Dark Sky
    [07:42]

 

3.  
As It Falls
    [05:07]

 

4.  
Baptism of Concrete
    [03:48]

 

5.  
S-Boogie
    [06:21]

 

6.  
Slow Drag
    [06:56]

 

7.  
Train
    [04:13]

 

8.  
Chemically
    [08:20]

 

9.  
Feel Each Day
    [06:38]

 


Album 2

 

10.  
Work or Leave
    [05:07]

 

11.  
Twistin
    [09:33]

 

12.  
Rails
    [10:44]

 

13.  
Like Showers of Rain
    [06:16]

 

14.  
Diallo Blues
    [08:38]

 

15.  
Othar
    [04:33]

 

16.  
Clank
    [08:49]

 

Robred
O mnie Robred

Uwaga!!! Pobrane elementy dotyczące street artu, o ile nie dotyczą Warszawy, nie pochodzą od autora strony Information is not knowledge Knowledge is not wisdom Wisdom is not truth Truth is not beauty Beauty is not love Love is not music Music is THE BEST FRANK ZAPPA (Packard Goose) INNI O MNIE "Sam się idź leczyć, gnido" Artemida - Moderna "Jesteś damskim bokserem, towarzyszu" Flamenco "Nieuk aspirujący do grona idiotów" Jakub46 "Jest pan zwykłym chamem" - Samotny Wilk ADH "Bo jesteś zwykłym debilem" - Asmodeus "Za chamskie słownictwo. Blok." - Stary "Pisząc jak bydlak, stajesz się bydlakiem!" Jacek Paweł Jarecki "Zostałeś zbanowany. Akceptuje tu tylko myślących po polsku." malibu "Wycinam zawsze wasze lewackie chamstwo i komentarze ad personam, a nigdy rzeczową duskusję" iustus "Ty i tobie podobni, to nieodrodne dzieci, a może już wnuki i prawnuki stalinowskich pachołków, którzy zatruli polską ziemię po 1945 roku i dalej zatruwają." piotruśpan "Po przeczytaniu uwag osobnikow typu Robred i Wywczas wiem, ze akurat w powyzszym cytacie pisze on prawde, rzeczywiscie ci ludzie nie glosuja ani na PO ani na PiS. Oni glosuja w swoim kraju na Jedna Rosje." melgibson "Zapracowałeś na bana. Czuj się zaszczycony, banuje wyjątkowych kretynów." chinaski "jesteś gnida, i tyle." t-rex "przypadek nieuleczalnego zdebilenia" Kurtyna "Prawdziwym wyzwaniem są dla mnie takie pokręcone indywidua, jak Ty, Robredzie" t-rex "ban za chamstwo" Świt "Trudno. Zasady. Za personalny atak. Blok." Stary "faktycznie, głupi jesteś" Laleczka "na suszarkę z autorem tekstu skoro mu wyprali mózg to niech wyschnie!" Jasiek45 "człowiek o inteligencji szeregowego milicjanta" gość "Mam taki zwyczaj, że jak ktoś nie rozumie dwa razy, to za trzecim razem dostaje lekcje dobrego wychowania i skierowanie do obory. Więc sio mi stąd...!" Gadowski "Wypierdalaj na Onet, szmaciarzu" Zielona Wyspa "Błagam! Usuń tego chwasta" Zielona Wyspa "Z chujami i zdrajcami nie rozmawiam. Spadaj" Zielona Wyspa "Właśnie tacy jak ty, bękarty żydokomuny, powinny komentować na Onecie lub WP. Tam jest wasze, i twoje miejsce. Właśnie na WP dają teraz popis Polskości takie szuje jak ty, pod wpisem o nowym Godle Rzeczpospolitej zaproponowanym przez polskich górali. Dołącz się do tych komentatorów. Tam wypowiadają się tacy "prawdziwi Polacy", jak ty." Zielona Wyspa Tekst i słowa piosenki Lou Reed - Last Great American Whale The Rip lyrics found at elyricsworld.com

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Kultura