Robred Robred
132
BLOG

Horace Tapscott - Live at the I.U.C.C.

Robred Robred Kultura Obserwuj notkę 0

Przyznam, że słuchając różnych wykonawców jazzowych, zwłaszcza tych młodszych, jak James Carter, Kenny Garrett, Nicholas Payton, albo sięgając już do samych pianistów, jak Brad Mehldau lub Matthew Shipp - odczuwam pewnego rodzaju znużenie.

Muzycy są świetni, opanowanie instrumentów posunięte do perfekcji, zazwyczaj składy, z którymi występują są niezwykle kompetentne. A mimo to, po paru przesłuchaniach ich płyt brakuje mi tego szczególnego rodzaju magii, która powinna towarzyszyć wielkim płytom wielkich twórców.

Na szczęście można pogrzebać w niedalekiej przeszłości i znaleźć coś takiego, co zafascynuje, zauroczy i tak łatwo człowieka nie puści. Takim albumem, złożonym z dwóch płyt, jest Horace'a Tapscotta i jego Pan African Peoples Arkestry - "Live at the l.U.C.C." Wydała go niewielka firma fonograficzna Nimbus w 1979 r. i dopiero niedawno ten album jest dostępny na CD. Niewątpliwie jest to duża niedogodność, ale zaręczam, że warto postarać się o tę płytę.

Nie twierdzę, że "Live at the l.U.C.C." jest genialną płytą, zagubionym diamentem, nie odkrytym przez publiczność arcydziełem. Nic z tych rzeczy. Sam stwierdzam, że Tapscott wydał lepsze płyty np. "The Dark Tree". Niemniej naprawdę warto się z nią zapoznać, przynajmniej z trzech powodów:
1. Tak wspaniale roztańczonego (to jest chyba właściwe słowo) i melodyjnego free jazzu rzadko można posłuchać. Dodatkowo zagranego przez duży skład z niesłychaną werwą.
2. I tu należałoby powrócić do początku tego, czego nie mogę znaleźć w płytach obecnych młodych gwiazd jazzu, czyli trudnej do określenia magii, czaru i atmosfery, a czego na tej płycie jest pod dostatkiem. Tam gdzie powinno być lirycznie jest lirycznie, tam gdzie powinno być agresywniej i szybciej, tam również muzyka nabiera tempa i swoistego "wykopu".
3. I ostatni powód, który dotyczy tej, ale nie tylko tej płyty pianisty: wspaniała gra lidera - Horace'a Tapscotta, jego niezwykła oryginalność. To nie jest kolejny pianista z linii Evans - Jarrett, nie można porównać go z Hancockiem, ani z Coreą. Gra inaczej, co nie znaczy oczywiście, że lepiej od tamtych. W czasach, gdy każdy - no może przesadzam - nowy tenorzysta czerpie pełnymi garściami z Coltrane'a, a każdy młody pianista z Evansa lub może bardziej z Jarretta, swoisty styl gry nabiera dodatkowej wartości.

A teraz wracając do samej płyty. Wszystkie utwory na niej są dość rozbudowane z wyjątkiem ostatniego "Lift Every Voice", który twa niespełna dwie minuty i stanowi właściwie epilog całego koncertu. Pozostałe utwory trwają od minimum 10 minut do prawdziwych suit, takich jak "Village Dance", czy rozpoczynający koncert "Macrame", które trwają ponad 20 minut.
Słuchając tych utworów można zadumać się nad umiejętnościami Tapscotta, zarówno jako pianisty, jak i dyrygenta jazzowej orkiestry.

Gorąco polecam to nagranie. Żal, że ten wybitny pianista niczego nowego już nie nagra. Zmarł 27 lutego 1999 roku w Los Angeles.

 

 

 

Horace Tapscott - Live at the I.U.C.C. (1979)

 


Pan Afrikan Peoples Arkestra


Lester Robertson - trombone
Bob Watt - fluegelhorn
Kafi Larry Roberts - flute
Adele Sebastian - flute
Aubrey Hart - flute
Herbert Callies - clarinet
Jesse Sharps - vocals (soprano)
Michael Session - alto saxophone
Sabir Mateen - tenor saxophone
James Andrews - tenor saxophone
Billy Harris - tenor saxophone
Desta Walker - tenor saxophone
John Williams - vocals (baritone)
Linda Hill - piano
Horace Tapscott - piano, conductor
Louis Spears - cello
Red Callender - tuba
David Bryant - bass
Alan Hines - bass
Roberto Miranda - bass
Everett Brown Jr. - drums
Billy Hinton - drums
Daoud Woods - percussion
Mike Daniels - percussion


 


Album 1

 

1.  
Macrame (J. Sharps)
    [20:25]

 

2.  
Future (A. Blythe and S.Crouch)
    [12:10]

 

3.  
Niossessprahs (S.Matteen)
    [16:13]

 


Album 2

 

4.  
Village Dance (S. Matteen)
    [26:13]

 

5.  
L.T.T. (H. Tapscott)
    [14:50]

 

6.  
Desert Fairy Princess (J. Sharps)
    [11:00]

 

7.  
Lift Every Voice (J.W. Johnson and J.R. Johnson)
    [01:58]

 

Robred
O mnie Robred

Uwaga!!! Pobrane elementy dotyczące street artu, o ile nie dotyczą Warszawy, nie pochodzą od autora strony Information is not knowledge Knowledge is not wisdom Wisdom is not truth Truth is not beauty Beauty is not love Love is not music Music is THE BEST FRANK ZAPPA (Packard Goose) INNI O MNIE "Sam się idź leczyć, gnido" Artemida - Moderna "Jesteś damskim bokserem, towarzyszu" Flamenco "Nieuk aspirujący do grona idiotów" Jakub46 "Jest pan zwykłym chamem" - Samotny Wilk ADH "Bo jesteś zwykłym debilem" - Asmodeus "Za chamskie słownictwo. Blok." - Stary "Pisząc jak bydlak, stajesz się bydlakiem!" Jacek Paweł Jarecki "Zostałeś zbanowany. Akceptuje tu tylko myślących po polsku." malibu "Wycinam zawsze wasze lewackie chamstwo i komentarze ad personam, a nigdy rzeczową duskusję" iustus "Ty i tobie podobni, to nieodrodne dzieci, a może już wnuki i prawnuki stalinowskich pachołków, którzy zatruli polską ziemię po 1945 roku i dalej zatruwają." piotruśpan "Po przeczytaniu uwag osobnikow typu Robred i Wywczas wiem, ze akurat w powyzszym cytacie pisze on prawde, rzeczywiscie ci ludzie nie glosuja ani na PO ani na PiS. Oni glosuja w swoim kraju na Jedna Rosje." melgibson "Zapracowałeś na bana. Czuj się zaszczycony, banuje wyjątkowych kretynów." chinaski "jesteś gnida, i tyle." t-rex "przypadek nieuleczalnego zdebilenia" Kurtyna "Prawdziwym wyzwaniem są dla mnie takie pokręcone indywidua, jak Ty, Robredzie" t-rex "ban za chamstwo" Świt "Trudno. Zasady. Za personalny atak. Blok." Stary "faktycznie, głupi jesteś" Laleczka "na suszarkę z autorem tekstu skoro mu wyprali mózg to niech wyschnie!" Jasiek45 "człowiek o inteligencji szeregowego milicjanta" gość "Mam taki zwyczaj, że jak ktoś nie rozumie dwa razy, to za trzecim razem dostaje lekcje dobrego wychowania i skierowanie do obory. Więc sio mi stąd...!" Gadowski "Wypierdalaj na Onet, szmaciarzu" Zielona Wyspa "Błagam! Usuń tego chwasta" Zielona Wyspa "Z chujami i zdrajcami nie rozmawiam. Spadaj" Zielona Wyspa "Właśnie tacy jak ty, bękarty żydokomuny, powinny komentować na Onecie lub WP. Tam jest wasze, i twoje miejsce. Właśnie na WP dają teraz popis Polskości takie szuje jak ty, pod wpisem o nowym Godle Rzeczpospolitej zaproponowanym przez polskich górali. Dołącz się do tych komentatorów. Tam wypowiadają się tacy "prawdziwi Polacy", jak ty." Zielona Wyspa Tekst i słowa piosenki Lou Reed - Last Great American Whale The Rip lyrics found at elyricsworld.com

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura