Polityka odnośnie sprawy obyczajów prezentuje najczęściej dwa poglądy. Te dwa poglądy (antynomiczne względem siebie) to konserwatyzm obyczajowy (rygoryzm) i liberalizm obyczajowy (często opisywany jako libertynizm, choć nie zawsze słusznie).
W polityce konserwatyzm obyczajowy (oparty na idei ograniczenia wolności) przybiera najczęściej postać:
- sprzeciwu wobec aborcji
- sprzeciwu wobec eutanazji
- sprzeciwu wobec zabiegów biomedycznych (in vitro, klonowanie)
- poparcia dla kary śmierci
- wychowania dzieci opartego na posłuszeństwie wobec rodziców
- odmienności tradycyjnych ról obu płci
- ograniczenia lub zakazu stosowania środków szkodzących zdrowiu (alkohol, tytoń, narkotyki)
Niemal tożsama wydaje się chrześcijańska odmiana konserwatyzmu obyczajowego, od tradycyjnego konserwatywnego katalogu różni się sprzeciwem wobec kary śmierci.
Natomiast tzw. liberalizm obyczajowy (oparty na idei wolności) charakteryzuje się:
- możliwością dokonywania aborcji
- możnością dokonywania eutanazji
- możnością stosowania zabiegów biomedycznych
- sprzeciwem wobec kary śmierci
- wychowania opartego na partnerskich relacjach z dzieckiem
- możnością wykonywania tych samych ról przez obie płci
- niewielkimi ograniczeniami lub ich brakiem w stosowaniu środków mogących zaszkodzić zdrowiu
Ja, ze swej strony zaprezentuje tu jeszcze inne stanowiska, które przychodzą mi do głowy:
1. Witalizm obyczajowy (oparty na idei ochrony życia)
- zakaz dokonywania aborcji
- zakaz eutanazji
- możność stosowania zabiegów biomedycznych (skoro umożliwiają życie, jak np. in vitro)
- sprzeciw wobec kary śmierci
- relacje dzieci i rodziców opierają się na wzajemnej trosce (aby chronić wzajemnie swoje życie, swój byt)
- zarówno kobiety, jak i mężczyźni wzajemną się o własne życie ( może to być zarówno w formie dzielenia tych samych obowiązków - o ile to możliwe, lub odmiennych obowiązków)
- zakaz używania środków szkodzących zdrowiu
2. Naturalizm obyczajowy (oparty na zasadzie przedłużenia gatunku)
- aborcji jest prawie brak, ale te, które są wykonywane, są spowodowane defektami cielesnymi lub umysłowymi płodu
- jeżeli ktoś bardzo cierpi, to decyduje się na eutanazję, ale ich liczba jest zmniejszana, gdy to osłabia grupę, wspólnotę, gatunek
- metody biomedyczne nie są stosowane, bo są nienaturalne ogólnie, albo są stosowane jako środek zwiększający liczebność populacji
- kara śmierci jest naturalnie stosowana jako element stałego cyklu przyrody, z którego ktoś wypada, ale jeżeli grupa jest słaba liczebnie, wprowadza zakaz karania śmiercią, aby przetrwać
- odmienne naturalne obowiązki kob. i męż.
- naturalne posłuszeństwo dzieci wobec rodziców
- szkodliwe środki są używane, ale nie po to, aby się pognębiać i wspólnota ogranicza je, jeśli grożą jej trwaniu
3. Funkcjonalizm obyczajowy
- aborcja istnieje w sytuacji dużego przyrostu naturalnego, natomiast jest zakazana w czasie niskiego przyrostu lub ubytku
- eutanazja jest stosowana jako narzędzie polityki państwa mające zmniejszyć problem starzejącego się społeczeństwa
- metody biomedyczne są stosowane w sytuacji bezpłodności lub aby podnieść płodność czy dzietność w społeczeństwie
- kara śmierci jest stosowana, po to by zmniejszyć problem nadmiernej przestępczości, gdy jej nie ma, nie jest stosowana
- meżczyzni pracują, a kobiety rodzą dzieci, istnieje podział obowiazków między nimi, który społeczeństwu zapewnia równowagę i rozwój, kobiety do pracy idą tylko wtedy, gdy jest nadmiar stanowisk i wszyscy mezczyżni mają już pracę i mogą utrzymać potencjalną rodzinę
- dzieci słuchają rodziców, chyba, ze ci myślą nierozsądnie
- tytoń i narkotyki oraz alkohol są sprzedawane w takich ilościach, aby poczuli się dobrze, a nie sobie zaszkodzili
Miękki liberał w kwestiach społecznych i obyczajowych. Zwolennik budowy państwa funkcjonalnego, kierującego się przede wszystkim potrzebami ludzi i ich rozwojem. Sympatyk liberalizmu społecznego (socjalnego) w połowie drogi między neoliberalizmem a socjalizmem. Zwolennik utylitaryzmu i wielu herezji. W polskich warunkach jestem przeciwnikiem wielu polityków PiS, korwinowców,Gowina itp. W sprawach gospodarczych zwolenniki interwencjonizmu państwowego i państwa opiekuńczego. Zwolennik racjonalnej polityki, której działania są podyktowane analizą rzeczywistości. Niereligijny zwolennik wielodzietności. Przeciwnik skrajnego egoizmu.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka