sine sine
1336
BLOG

Jak Jacek Kaczmarski został antysemitą

sine sine Muzyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

„Jacek Kaczmarski był synem wieloletniego prezesa Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków Janusza Kaczmarskiego, oraz malarki Anny Trojanowskiej-Kaczmarskiej, która po swojej matce Felicji z domu Szlachtaub była żydowskiego pochodzenia.”

To z biogramu Jacka Kaczmarskiego w wiki.  

„Jako dziennikarz i dyrektor instytucji publicznych Piotr Bernatowicz wielokrotnie legitymizował wypowiedzi noszące znamiona mowy nienawiści. W sferze publicznej nie ma miejsca na afisze obrażające jakiekolwiek grupy społeczne czy antykobiece prace (wystawa Strategie buntu, Galeria Arsenał, 2015) bądź piosenki pełne antysemickich stereotypów (audycja Arsenał Kultury, Radio Poznań, 2017). Przewidywaną konsekwencją dla instytucji pozwalającej na takie komunikaty jest odpływ krajowej i zagranicznej publiczności, a nawet bojkot.”  

To ze skierowanego do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Sprzeciwu wobec powołania Piotra Bernatowicza na stanowisko dyrektora CSW Zamek Ujazdowski” ( https://naszademokracja.pl/petitions/sprzeciw-wobec-powolania-piotra-bernatowicza-na-stanowisko-dyrektora-csw-zamek-ujazdowski-1 ) podpisanego m.in. przez Olgę Tokarczuk, Agnieszkę Holland i Krystynę Jandę. Pełna lista podpisów pod podanym linkiem.  

A to tekst inkryminowanej „piosenki pełnej antysemickich stereotypów” z „audycji Arsenał Kultury, Radio Poznań, 2017. Pod linkiem także klip. 

- Nie bój się, nie zabraknie. To krajowa czysta.

Ja, widzisz, przed wojną byłem komunista,


Bo ja chciałem być kimś, bo ja byłem Żyd,

A jak Żyd nie był kimś, to ten Żyd był nikt.


Może stąd dla świata tyle z nas pożytku,

Że bankierom i skrzypkom nie mówią - ty żydku!


Ja bankierem nie byłem, ani wirtuozem,

Wojnę w Rosji przeżyłem, oswoiłem się z mrozem


I na własnych nogach przekroczyłem Bug

Razem z Armią Czerwoną, jako Politruk.


Ja byłem jak Mojżesz, niosłem Prawa Nowe,

Na których się miało oprzeć Odbudowę.


A potem mnie - lojalnego komunistę

Przekwalifikowali na manikiurzystę.


Ja kocham Mozarta, Bóg - to dla mnie Bach,

A tam, gdzie pracowałem - tylko krew i strach.


Spałem dobrze - przez ścianę słysząc ludzkie krzyki

A usnąć nie mogłem przy dźwiękach muzyki.


W następstwie Października tak zwanych "wydarzeń"

Już nie byłem w Urzędzie, byłem dziennikarzem.


Ja znałem języki, nie mnie uczyć jak

Pisać wprost, to, co łatwiej można pisać wspak.


Wtedy myśl się zrodziła - niechcący być może,

Żem się z krajem tym związał - jak mogłem najgorzej.


Za tę hańbę zasługi - Warszawa czy Kraków -

Gomułka nam powiedział - Polska dla Polaków.


Już nie dla przybłędów Pospolita Rzecz -

Wiesław, jak Faraon, popędził nas precz.


I szli profesorowie, uczeni, pisarze,

Pracownicy Urzędu, szli i dziennikarze.


W Tel-Awiwie właśnie, zza rogu, z rozpędu

Wpadłem na byłego kolegę z Urzędu,


I pod Ścianę Płaczu iść mi było wstyd -

Czy ja komunista, czy Polak, czy Żyd?


Nie umiałem jak on, chwały czerpać teraz,

Z tego, że się z bankruta robi bohatera.


Wyjechałem. Przeniosłem się tutaj, do Stanów.

Mówią - czym jest komunizm - ucz Amerykanów.


Powiedz im co wiesz, co na sumieniu masz,

A odkupisz grzechy i odzyskasz twarz.


A ja przecież nie umiem nawet ująć w słowa

Jak wygląda to, com - niszcząc - budował.


I tak sam sobie zgotowałem zgubę:

Meloman - nie skrzypek, nie bankier - a ubek,


Oficer polityczny - nie russkij gieroj.

Ani Syjonista, ani też i goj!


Jak ja powiem Jehowie - Za mną, Jahwe stań

Z tą Polską związanym pępowiną hańb!

Obłęd? 

sine
O mnie sine

Nic ciekawego

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura