STARY WROCEK STARY WROCEK
557
BLOG

Koronawirus: Unia Europejska a ryzyko

STARY WROCEK STARY WROCEK UE Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

Wszyscy się pytają, co robi Unia Europejska w sprawie koronawirusa. Urzędnicy UE a także polscy miłośnicy administracji brukselskiej reagują - na te niedorzeczne pytania - wskazując na wiele działań podejmowanych przez administrację brukselską. Oto przykład takiej reakcji:

image

Cóż, Komisja Europejska to nie konsylium lekarskie, kompetentne do oceny stanu zdrowia. Ja to rozumiem i nie wymagam, aby KE samodzielnie stawiała diagnozy i podejmowała mniej kub bardziej trudne decyzje. Ale UE ma w swoich rękach narzędzia, aby na bieżąco i z wyprzedzeniem monitorować sytuację w Europie i poza nią. Jest taki podmiot w strukturach UE, który ma za zadanie wykonywać ekspercką robotę dla polityków a rzeczą polityków (urzędników UE) jest nadzór nad działalnością ECDC.

European Centre for Disease Prevention and Control /Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób/ jest "agencją UE, która ma zwiększyć zdolność reagowania Europy na choroby zakaźne."

Od 9 stycznia ECDC zaczęła publikować swoje raporty poświęcone zagrożeniu koronawirusem. Pełne treści można znaleźć po linkiem podanym niżej. Tutaj przytaczam tylko fragmenty podsumowań /Execitive Summary/ ale to wystarczy, że zobaczyć jak europejska, unijna agencja postrzegała problem - zagrożenie. Uwaga, pogrubienia i podkreślenia są moje.

9 stycznia 2020:

Therefore, the likelihood of importation of cases of 2019-nCoV to the EU is considered to be low, but cannot be excluded in the current situation.

Dlatego, prawdopodobieństwo pojawienia się przypadków 2019-nCoV w UE jest uważane za niskie, ale w obecnej sytuacji nie można go wykluczyć.

17 stycznia 2020:

Therefore, the likelihood of importation of cases of 2019-nCoV to the EU is considered to be low, but cannot be excluded in the current situation.

22 stycznia 2020:

 There are considerable uncertainties in assessing the risk of this event, due to lack of detailed epidemiological analyses.
On the basis of the information currently available, ECDC considers that:
 -   the potential impact of 2019-nCoV outbreaks is high;
 -   further global spread is likely;
 -   there is currently a moderate likelihood of infection for EU/EEA travellers visiting Wuhan;
 -   there is a high likelihood of case importation into countries with the greatest volume of people travelling to and from Wuhan (i.e. countries in Asia);
 -   there is a moderate likelihood of detecting cases imported into EU/EEA countries;
 -   adherence to appropriate infection prevention and control practices, particularly in healthcare settings in EU/EEA countries with direct links to Wuhan, means that the likelihood of a case reported in the EU resulting in secondary cases within the EU/EEAis low.

Proszę zwrócić uwagę na ostatnie stwierdzenie:

Stosowanie odpowiednich praktyk zapobiegania zakażeniom i ich kontroli, szczególnie w placówkach opieki zdrowotnej w krajach UE / EOG z bezpośrednimi połączeniami do Wuhan, oznacza, że prawdopodobieństwo zgłoszenia przypadku w UE powodującego wtórne przypadki w UE / EOG jest niskie.

26 stycznia:

There are considerable uncertainties in assessing the risk of this event, due to lack of detailed epidemiological analyses.
On the basis of the information currently available, ECDC considers that:
 -   the potential impact of 2019-nCoV outbreaks is high;
 -   further global spread is likely;
 -   there is currently a moderate likelihood of infection for EU/EEA citizens residing in or visiting Wuhan, Hubei province, China;
 -   there is a high likelihood of further case importation into countries with the greatest volume of people who have travelled from Wuhan, Hubei Province (i.e. countries in Asia);
 -   there is a moderate likelihood of further case importation into EU/EEA countries;
 -   adherence to appropriate infection prevention and control practices, particularly in healthcare settings in EU/EEA countries with direct links to Hubei, means that the likelihood of a case detected in the EU resulting in secondary cases within the EU/EEA is low;
 -   the impact of the late detection of an imported case in an EU/EEA country without the application of appropriate infection prevention and control measures would be high, therefore in such a scenario the risk of secondary transmission in the community setting is estimated to be very high.


31 stycznia:

There are considerable uncertainties in assessing the risk of this event, due to lack of detailed epidemiological analyses.
On the basis of the information currently available, ECDC considers that:
 -   the potential impact of 2019-nCoV outbreaks is high;
 -   there is a moderate-to-high likelihood of additional imported cases in the EU/EEA;
 -   the likelihood of observing further limited human-to-human transmission within the EU/EEA is estimated as very low to low if cases are detected early and appropriate infection prevention and control (IPC) practices are implemented, particularly in healthcare settings in EU/EEA countries;

prawdopodobieństwo zaobserwowania dalszej ograniczonej transmisji między ludźmi w UE / EOG szacuje się na bardzo niskie lub niskie, jeśli przypadki zostaną wcześnie wykryte i wdrożone zostaną odpowiednie praktyki zapobiegania i kontroli zakażeń (IPC), szczególnie w placówkach opieki zdrowotnej w krajach UE / EOG;

 -   assuming that cases in the EU/EEA are detected in a timely manner and that rigorous IPC measures are applied, the likelihood of sustained human-to-human transmission within the EU/EEA is currently very low to low;

zakładając, że przypadki w UE / EOG są wykrywane na czas i że stosowane są rygorystyczne środki IPC, prawdopodobieństwo trwałego przenoszenia się człowieka z człowiekiem w UE / EOG jest obecnie bardzo niskie lub niskie;


14 lutego 2020:

 There are considerable uncertainties in assessing the risk of this event, due to lack of detailed epidemiological analyses.
ECDC assesses the risk based on the probability of transmission and the impact of the disease. On the basis of the information currently available, the Centre’s assessment is as follows:
-    The risk for healthcare systems capacity in the EU/EEA and the UK that would arise in the face of widespreadtransmission of SARS-CoV-2 at the peak of the influenza season is considered to be low to moderate.
-    The risk associated with SARS-CoV-2 infection for the EU/EEA and UK population is currently low.
-    The risk for people from the EU/EEA/UK travelling/resident in areas with presumed community transmissionis currently high.

23 lutego 2020:

- The risk associated with COVID-19 infection for people from the EU/EEA and UK is currently considered to be low to moderate.

- The impact of sustained transmission in the EU/EEA would be moderate to high, especially for elderly populations with comorbidities, given that the reported case severity is high among these groups.

- The risk of the occurrence of similar clusters, similar to the ones in Italy, associated with COVID-19 in other countries in the EU/EEA and the UK is currently considered to be moderate to high.


Źródełko: https://www.ecdc.europa.eu/


Cóż,  po fakcie mogę napisać, że oceny ECDC były nadmiernie optymistyczne: zbyt długo ryzyko oceniano jako niskie lub średnie. Dopiero pod koniec lutego oceny stały się ostrożniejsze. Inną sprawą jest, co z tymi ocenami zrobiła administracja UE - o tym na koniec notki.

Kolejne raporty pomijam bo 21 lutego już wszyscy wszystko wiedzieli - wszystko już było widać. A przynajmniej powinno być. Dlaczego 21 lutego? Popatrzmy:


Źródełko:

https://www.ecdc.europa.eu/


Popatrzmy, jak rozwijał się koronawirus we Włoszech:

image

Uwaga, skala logarytmiczna!

źródełko: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Z wykresu wynika, że nagły wzrost przypadków rozpoczął się 20 lutego. Przypomnijmy, co ECDC napisało w swoim raporcie 23 lutego:

  • Ryzyko związane z zakażeniem COVID-19 u osób z UE / EOG i Wielkiej Brytanii jest obecnie uważane za niskie do umiarkowanego.
  • Wpływ długotrwałego przenoszenia w UE / EOG byłby umiarkowany do wysokiego, szczególnie w przypadku starszych populacji z chorobami współistniejącymi, biorąc pod uwagę, że zgłaszane nasilenie przypadków jest wysokie w tych grupach.
  • Ryzyko wystąpienia podobnych klastrów, podobnych do tych we Włoszech, związanych z COVID-19 w innych krajach UE / EOG i Wielkiej Brytanii jest obecnie uważane za umiarkowane do wysokiego.


Popatrzyłem na TT pani Ursuli von der Leyen, szefowej Komisji Europejskie, żeby przypomnieć sobie jej reakcje na pojawiające się dane dot. zakażeń. Pierwszy raz pani von der Leyen zabrała głos 29 stycznia a zatem już po raporcie z ECDC z dnia 26 stycznia

image

Przypominam, w raporcie z 26 stycznia napisano, że globalne rozprzestrzenienie się wirusa jest prawdopodobne. A tu mamy ledwie gotowość wsparcia rządu Chin.

Kolejny wpis pani Ursuli miał miejsce blisko miesiąc później, 24 lutego - koronawirus hulał już we Włoszech w najlepsze:

image

Wspólnota międzynarodowa musi współpracować. Europa będzie pełnić wiodącą rolę ...

Bla, bla, bla ...

Dzisiaj, 14 marca, to Europa jest nowym siedliskiem koronawirusa.

Kiedy Polska zmieniała swoje przepisy dotyczące sądownictwa urzędnicy UE potrafili zabierać głos w ciągu kilku godzin i to w tonie alarmistycznym - sugerującym podejmowanie natychmiastowych kroków "odwetowych". Tweet pani Ursuli von der Leyen z dnia 24 lutego pokazał, że UE nie przejęła się specjalnie sytuacją we Włoszech i potencjalnymi skutkami dla innych krajów.

Nic dziwnego, że dzisiaj każdy kraj "sam sobie rzepkę skrobie". Kiedy Czesi niedawno zamknęli swoje granice (jeszcze przed Polską) po 2 godzinach urzędnicy UE skrytykowali tę decyzję za "samodzielność" - brak uzgodnienia na poziomie UE.


UE musi się zmienić, musi się zmienić myślenie polityków zajmujących najwyższe stanowiska w UE.

Jestem świadomy, że nie wystarczy dużo wiedzieć, aby być mądrym człowiekiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tu bywam: https://twitter.com/starywrocek

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka