528
BLOG
BRAUNOWY CUD PURIMOWY (cytaty cz. 2)
BLOG
BRAUNOWY CUD PURIMOWY: W ramach jakich planów Grzegorz Braun podpalił chanukowy Reichstag?
Komentarz przed cytatami: nie uczestniczę w zawężonym do gaśnicy sporze "dobry Braun" - "zły Braun". Interesuje mnie szerszy ogląd sytuacji i natura zjawiska, z którym mamy do czynienia. Czyn Brauna ma zupełnie inny kontekst i zupełnie inną rolę, niż to, co się nam wmawia w debacie publicznej - i pora to sobie zacząć układać w głowach. Jak kogoś zainteresują cytaty - na końcu znajdzie link do całego tekstu.
(...)
Jeśli czujemy się na naszej własnej ziemi równoprawnymi partnerami dla „narodu wybranego” i jego religii, to chanukę i menorę w polskim parlamencie możemy dopuścić wyłącznie na zasadach wzajemności. Jeśli natomiast do naszej przestrzeni publicznej siłowo wprowadzane są obce symbole państwowe i obce święta polityczno-religijne, jeśli wymaga się od nas oddawania czci tym obcym symbolom i świętowania (na poziomie instytucji państwowych) tych obcych świąt – to znajdujemy się pod najzwyklejszą okupacją, póki co egzekwowaną za pomocą „miękkich” środków przymusu.
(...) niezależnie od tego, czy prowokacja pana Grzegorza Brauna odnosiła się do chanuki jako święta religijnego czy politycznego – nie może być ona traktowana jako akt antysemityzmu (i nie dlatego, że akt antysemityzmu może być tylko aktem wolnej woli go dokonującego, a nie – wypełnianiem na służbie poleceń przełożonych, w ramach określonych mrocznych struktur … czy też półochotniczo, jako sayan). Zakłócenie święta politycznego obcego narodu wpisuje się w konfrontację między strukturami politycznymi, to nie płaszczyzna stosunków międzyetnicznych. Zakłócenie święta religijnego obcej religii – to konflikt na płaszczyźnie religijnej, a nie etnicznej. O antysemickim wybryku będziemy mogli rozmawiać w przypadku Grzegorza Brauna, gdy pan Braun wytarga kiedyś za pejsy któregoś z gości-rezydentów Sejmu za to jedynie, że ten jest Żydem.
(...)
Cały artykuł znajduje się tu:
Inne tematy w dziale Polityka