99 obserwujących
399 notek
711k odsłon
1416 odsłon

1939 – Wojsko Niepodległej (cz. XI)

Wykop Skomentuj14

W końcu lat 30-tych Dowództwo Broni Pancernych podjęło decyzję o przezbrojeniu czołgów TK w nkm 20mm FK-A wz. 38. Pocisk z tej broni przebijał pancerz do 40mm z odległości 200 metrów. Tym samym TKS 20 mm stawał się pierwowzorem niszczycieli czołgów.

imageW kwietniu 1939 zdecydowano o przezbrojeniu 100 czołgów TKS, następnie pozostałych (łącznie 270), później stopniowo także starsze TK (ogółem 570 czołgów). 31 sierpnia były gotowe wszystkie elementy potrzebne do zmodernizowania pierwszych 40 TKS. Do wybuchu wojny około trzydzieści trafiło do jednostek . Okazały się bardzo skuteczne w zwalczaniu niemieckiej broni pancernej.

imagePlut. podch. Roman Orlik z dywizjonu pancernego Wlkp. Bryg. Kaw. dowodząc TKS 20mm w bitwie nad Burą zniszczył 13 niemieckich czołgów, w jednym z nich zginął dowódca plutonu czołgów leutnant książę Wiktor IV Albrecht von Ratibor.

Już w trakcie kampanii 1939 Niemcy prowadzili akcję zabezpieczania zdobytych polskich wozów pancernych. Były to zarówno pojazdy uszkodzone jak i porzucone podczas odwrotu np. z braku paliwa. Wyremontowane czołgi TK znalazły się na wyposażenie Wehrmachtu jako PzKpfw TK(p).image

W 1931 Polska kupiła 38 czołgów lekkich Vickers E wraz z licencją na ich produkcję. W 1933 Biuro Badań Technicznych Broni Pancernych na bazie czołgu Vickers skonstruowało czołg o większej wartości bojowej, polski czołg 7TP. Zastosowano silnik wysokoprężny z Z.M. Ursus 81 kW (110 KM), wzmocniono pancerz do 17 mm, zainstalowano nową wieżę. Czołg osiągał prędkość 37 km/h. Posiadał radiostację, peryskop czołgowy Gundlacha. Uzbrojenie: działo 37 mm i ckm wz. 30. Załoga składała się z trzech osób.

imageW 1935 roku 7P wszedł do produkcji. 1 lipca 1939 roku stan liczebny czołgów wynosił 139 wozów.
Do 1942 Wojsko Polskie miało otrzymać 412 czołgów. 7TP był najskuteczniejszym czołgiem podczas kompanii 1939. Jest jedną z najbardziej udanych polskich konstrukcji.
W 1939 opracowano ulepszoną wersję czołgu o nazwie 9TP.

Po kampanii 1939 zagarnięte polskie 7TP Niemcy włączyli do swoich jednostek imagepancernych. W lutym 1940 7TP były w 1 i 4 Dywizji Pancernej, w 1 Dywizji Lekkiej i 31 Dywizji Piechoty. Zostały jako PzKpfw 7TP(polnisch) użyte w agresji na Francję 1940 r. W 1940 była elitarna jednostka Führer-Begleit-Bataillon do ochrony Hitlera dowodzona przez płk Erwina Roommla (późniejszego dowódcy Afrika Korps). W jej składzie znalazło się 21 czołgów 7TP.

W 1936 inż.Habich skonstruował czołg rozpoznawczy 4TP (oznaczenie fabryczne PZInż.140), który miał zastąpić czołgi TK. Uzbrojony w nkm 20 mm oraz ckm wz. 30. Opancerzenie 10-15 mm. Osiągał prędkość 55 km/h. Zasięg - szosa 450 km, teren 240 km. Załoga - 2 osoby. W maju 1939 prototyp przeszedł ostatnie próbne jazdy. W czasie testów przejechał ok. 4300 km wykazał przy tym dużą sprawność marszową i wytrzymałość mechaniczną.

W planie modernizacji armii przewidywano w składzie dywizji piechoty i brygad kawalerii oraz w brygadach zmech. ok. 600 czołgów 4TP, ogółem miało ich być ponad tysiąc. Można spotkać informacje, że SG WP zrezygnował z tego czołgu uważając, że nie warto go wprowadzać na uzbrojenie bowiem szybko stanie się przestarzały. Tymczasem szef SG WP w swoich wspomnieniach z 1939 podaje, że wśród trzech typów nowych czołgów, które miały wejść na uzbrojenie do 1942 był też 4TP.

image
W 1933 inż. Habich podjął prace nad skonstruowaniem czołgu pływającego. Na początku 1937 inż. Habich zbudował prototyp. W tym czasie inż. Habich pracował nad lekkim czołgiem rozpoznawczym 4TP i dzięki połączeniu projektów powstało wspólne podwozie dla obu maszyn. Czołg pływający dzielił z czołgiem 4TP ten sam układ ogólny, oraz wiele podzespołów, takich jak silnik, układ napędowy i zawieszenie. Konstruktor zastosował najnowsze światowe rozwiązania w tym szereg własnych.

Szczelny kadłub czołgu miał kształt przystosowany do pływania, a dla polepszenia stateczności błotniki czołgu miały formę pływaków wypełnionych masą korkową. Pod tylną wyprofilowaną częścią kadłuba czołg miał śrubę napędową, umieszczoną w ruchomej pierścieniowej osłonie, spełniającej rolę steru. Na wodzie czołg pływał z szybkością 7-8 km/h. Zdolny do pokonywania przeszkód wodnych był przeznaczony do działań na Polesiu.

imageCzołg PZInż.130 uzbrojony: nkm 20 mm wz.38 FK-A (200 naboi) lub karabin maszynowy wz.30 kalibru 7,92 mm (2500 naboi) należał do rodziny nowoczesnych pojazdów gąsienicowych, skonstruowanych w całości przez inż. Habicha na bazie czołgu 4TP (powstał jeszcze ciągnik gąsienicowy PZInż.152 oraz projekt niszczyciela czołgów PZInż.160).

PZInż.130 wraz z innymi pojazdami odbył rajd doświadczalny Dowództwa Broni Pancernych „Jesień 1937”. Trasa liczyła 1860 km, z czego połowa po bezdrożach. Na jeziorze Lubiąż i pod Pińskiem czołg pływający przeszedł osobne testy. W ocenie ekspertów wypadł bardzo dobrze. Dobrze poruszał się w terenie oraz po gruntach podmokłych, odznaczając się dużą pewnością ruchu. Jego obsługa była prosta. Rozwijał dużą prędkość (60 km/h). Zasięg po drodze 242 km.
Z racji na zagrożenie niemieckie SG WP jednak uznał, że pilniejsze będzie pozyskanie innych czołgów i projekt PZInż.130 tymczasowo zawieszono.

Wykop Skomentuj14
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Kultura