Niestety pomimo wielu zmian technologicznych, ludzie na stanowiskach dziennikarskich, dalej w najbliższej przyszłości będą urabiali swoich odbiorców do najważniejszej dla mediów formy – nic nie wiedzącego, wszystko akceptującego, biernego widza.
Żeby media zaczęły traktować człowieka jako podmiot odbieranej informacji, potrzeba czegoś więcej niż inżynierskich wynalazków, potrzebujemy dużo głębszej przemiany. Dostawcy treści muszą redefiniować cele, dla których je gromadzą. Muszą sprawić żeby ich istnienie do czegoś społeczeństwu informacyjnemu służyło. Dlatego trzeba rozumieć nowe media nie jako celowanie w dokładniejsze i szybsze podawanie treści dla użytkownika, lecz jako zupełnie nowe spojrzenie na funkcję mediów, powody dla których istnieją i ich nadrzędne priorytety.
Ten i inne problemy przed jakimi stanęły współczesne media, muszą być przez nie dokładnie przemyślane, a przez społeczeństwo dobrze skomentowane i omówione. Nie możemy przecież dążyć do sytuacji dysonansu pomiędzy aspiracjami mediów, a oczekiwaniami ludności.
Współczesne media coraz bardziej odchodzą od spełniania społecznej funkcji informowania o treściach i wydarzeniach. Tą rolę w przyszłości bezpośrednio spełniać będą serwisy społecznościowe. Wydarzenia będą przekazywane natychmiast przez naocznych świadków z miejsca zdarzenia, następnie będą one automatycznie obrabiane przez infoboty semantyczne, które będą z tego układały nagłówki gazet.
To, jak bardzo współczesny świat uzależniony jest od informacji, nie trzeba już dzisiaj nikomu powtarzać. Nie wiemy natomiast jeszcze jakie będą tego zinfomatyzowanego świata przyszłości globalne uwarunkowania. Gdzie będą ośrodki realnej władzy. Gdzie będą ideologicznie wyznaczone styczności, pomiędzy mielonymi nieustannie przez wszystkich ideami, a ich realizacjami.
Dlatego już dzisiaj musimy zacząć dyskusję o rolach społecznych dziennikarzy przyszłości. Na pewno nie będą oni robili tego co dziś, bo już teraz powstają zautomatyzowane systemy, które pracę zbieracza informacji, czyli pracę obecnego dziennikarza, wykonają i szybciej i lepiej.
Prawdziwy dziennikarz przyszłości będzie niedługo musiał nie tylko rozumieć treści, lecz również odnosić je do uwarunkowań kulturowych – oprócz tego będzie pełnił funkcję porządkowego. Będzie układał informacje w odpowiednie katalogi i nadawał flagi ważności przegródkom, będzie zgadywał zjawisk prawdopodobne przyczyny i co najważniejsze będzie przewidywał wydarzeń konsekwencje. Po raz pierwszy w historii, dziennikarz zostanie intelektualistą. Dlatego człowiek na tym stanowisku nadal będzie bardzo potrzebny.
Jeszcze później być może dziennikarz stanie się pisarzem przyszłości, bo krótsza, bardziej zintensyfikowana pisarska forma podawania drukowanych treści, będzie powszechnie przyjmowana i obowiązująca. Albo wręcz przeciwnie, każda prosta i krótka forma będzie mogła być zastąpiona programistycznym robotem – może za wyjątkiem poezji. Wtedy człowiek będzie zmuszony do pisania opasłych tomów. Tylko w nich będzie on mógł realizować jeszcze swoją wyjątkowość i podkreślać człowieczeństwo.
Niedługo kreatywność ludzkości wejdzie na wyższy poziom. Odkrywamy dzisiaj więcej niż kiedykolwiek. Kolejne wynalazki powoli przestają mieć przez to znaczenie, pozycja inżyniera odejdzie niedługo w niepamięć. Ważniejsze będą procesy czysto społeczne, czyli umożliwianie zbiorowościom tych odkryć wykorzystywanie. Niedługo technologia przestanie budować nam świat, natomiast wszystko zacznie zależeć od naszej zdolności akceptowania jej dalszego rozwoju.
Widzimy to już dzisiaj na przykładzie problemów z adaptacją starszych ludzi, którzy nie lubią posługiwać się e-mailem, czy czytać książek na ekranie. Odchodzimy od dyskusji merytorycznej, od dyskusji funkcjonalnej i realnej oceny praktyczności rozwiązań. Coraz większe znaczenie mają nasze nawyki, przyzwyczajenia i rosnący wstręt do jakichkolwiek nowości. Przestajemy nadążać za tempem rozwoju świata.
Już dzisiaj nie potrafimy skonsumować większości informacji, która do nas dociera – dlatego media przyszłości, nie mogą skupiać się na konkurowaniu w najlepszym podawaniu treści i przyciąganiu uwagi. Efektem tego może być tylko głębsze przywiązanie ludzi do foteli i dalsza deprecjacja poziomu aktywności społecznej.
Potrzebujemy obecnie nowego spojrzenia na powody dla których działają media, bo już dzisiaj zaczynają one stawiać się w sprzeczności z jakimkolwiek produktywnym zajęciem swoich widzów, bo każda prawdziwa aktywność odciąga ich od biernego konsumowania medialnych treści.
ZibiKendo
ZAPROSZENIE: Jakże wiele osób pisze do szuflady, ile wspaniałych tekstów jest ukrytych przed Czytelnikami, ile wśród Was jest prawdziwych talentów, które do tej pory nie doczekały się odkrycia.Chcemy dać Państwu szansę, chcemy pokazać światu owoce Państwa talentu i pracy. Zapraszamy do tworzenia największej i jedynej w Polsce Biblioteki Literatury Niezależnej. W naszej wspólnej Bibliotece każdy z Państwa będzie mógł umieścić swoją książkę,tomik poezji czy zbiór opowiadań. Nikt z Państwa nie zostanie pominięty, każda pozycja znajdzie swoje miejsce, każda będzie mogła doczekać się recenzji. Przedsięwzięcia na taką skalę nie doczekały się biblioteki „tradycyjne”, ani wirtualne.Żeby móc podjąć współpracę z nami należy przesłać na nasz adres, wybrane przez siebie pozycje w jednym z dwóch formatów – pdf lub doc - o objętości nie większej niż 11 MB.Do przesyłki prosimy dołączyć albo imię i nazwisko autora, albo pseudonim artystyczny, pod jakim chce występować, a także kilka słów na temat proponowanej przez siebie pozycji, nie więcej jednak jak 5 zdań. Jeśli autor chce się jakoś przedstawić Czytelnikom prosimy również o kilka słów o sobie. Jeśli autor posiada bloga lub stronę internetową i chce je udostępnić prosimy o podanie adresu powyższych. Adres do kontaktu z nami: tosterpandory@gmail.com pod który należy również przesyłać teksty i publikacje.Naszym celem jest udostępnienie jak najszerszej publiczności Państwa dzieł bezpłatnie, nie będziemy żądali ani od Autorów ani od Czytelników żadnych opłat, czy to za umieszczanie czy pobieranie pozycji z naszej biblioteki. Jedyną rzeczą, jaka nas interesuje jest upowszechnianie na jak największa skalę nie odkrytych jeszcze słów – Waszych prac. REDAKCJA TOSTERA PANDORY - ADRES BIBLIOTEKI http://sites.google.com/site/tosterpandory/home Link znajduje się poniżej w dziale polecane strony
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura