ZibiKendo Antykwariusz ZibiKendo Antykwariusz
380
BLOG

Rewolucja Gender

ZibiKendo Antykwariusz ZibiKendo Antykwariusz Kultura Obserwuj notkę 22

 
W naszej przestrzeni kulturowej pojawiają się coraz częściej zjawiska, które są spuścizną po odeszłym wraz z wiekiem XX zjawisku „New Age”. Samo zjawisko było typowym post –modernistycznym konstruktem intelektualnym o typowej eklecystycznej strukturze.
 
Założenia kulturowe pojawiające się w ramach postmodernizmu dążyły do stworzenia sytuacji skorelowania ze sobą różnych źródeł kultury oraz postawienie ich postulatów w stan eksperymentu na płaszczyźnie werbalnej.
New Age tworzył niejako alternatywna kulturę mistyczną, z jednej strony odwołując się do doświadczeń postmodernizmu a z drugiej pełnymi garściami pobierając idee z tradycji dalekiego wschodu w jego spłyconej niejako transcendentalnej wersji, jednocześnie wskazując na powszechność mistycznej jedności z światem.
W tym anturażu powstawały dwie nowe fale ekspansji kulturowej druga fala ekologiczna i druga fala feministyczna.
 
Obydwa te zjawiska mają charakter religijno – rewolucyjnych ruchów społecznych, o charakterze doktrynalnym.
 
Jako takie nie posiadają możliwości rozwojowych w obrębie własnych postulatów, co zmusza je do sięgania po inne środki realizacyjne kreujące wartości intelektualne i mogące być zapleczem ideowym tych ruchów.
Problemem ideologii eko-religijnej zajmiemy się inna razą.
 
Natomiast w tej chwili interesuje mnie ekspansja nowych postulatów pojawiających się wokół środowiska, tzw. rewolucji – Gender która narodziła się w latach 80 XX wieku. Co ciekawe ten post - feministyczny ruch dąży do usankcjonowania swojego paradygmatu w obrębie już ukształtowanych zjawisk struktury naukowej, postulując w ten sposób iż jest mu przynależne miejsce wśród dziedzin o ściśle naukowym charakterze.
Przestrzeń intelektualna tego zjawiska została zapostulowana w pracy „Uwikłani w płeć” (Gender Trouble) przez filozofkę Judith Butler, która w dużym uproszczeniu opisała to zjawisko jako sposób konstrukcji płci społeczno-kulturowej poprzez jej nieustanne powtarzanie i odgrywanie. Dzieje się to również w przestrzeni werbalnej poprzez tzw. wypowiedzi performatywne, narzucające następnie przestrzeni kulturowej już gotowe kalki słowne umiejscawiające każdą z płci w ramach określonych z góry wzorców kulturowych. Role te niejako zostają narzucone już momencie narodzin, kiedy następuje identyfikacja płci, – kiedy pielęgniarka ogłasza „to chłopiec”, „to dziewczynka” w następstwie pojawia się całe nawarstwienie kulturowe przypisujące poszczególnym płciom określone społecznie role. Obecna w genderyźmie „teoria queer” zakłada, iż człowiek nie rodzi się ani kobietą ani mężczyzną w sensie kulturowym, ale jest na tę płeć performatywne mianowany. W postulatach tych tkwi zarzut w stosunku do kultury o jej androcentryczny i fallogocentryczny charakter. Butle konsekwentnie przypisuje naszej kulturze opresywność, zarzucając jej z jednej strony androgyniczność a z drugiej dwubiegunowość i rozłączność hetero i homoseksualizmu wraz z narzucanym mu niejako „obowiązkowym heteroseksualizmem”. Jako przykłady podaje „drag queens” i „drag kings” gdzie dochodzi do zamiany narzuconych kulturowo ról.
 
Powstała w 1940 roku teoria Kinsleya mówi o kontinuum, na którym osadzone są nasze preferencje seksualne od heteroseksualnych aż po homoseksualne będące przenikającymi się wzajemnie postawami seksualnymi. Ta rozwinięta następnie przez Fritza Kleina teoria jest obowiązująca do dziś.
 
Ciekawe, iż działania postulatów feministycznych nie potrafią znaleźć swojego miejsca, w obrębie całości naszej kultury jednocześnie zarzucając jej rozłączność nie działają na rzecz jej połączenia a wręcz w sposób ewidentny selekcjonując kulturę współczesna na jej dwubiegunowy charakter, kultura jako całość oraz kultura feministyczna. Istnieje, więc feministyczna literatura, feministyczne kino, teatr a nawet malarstwo i poezja. Ma to tę szokującą wartość, iż do tej pory współczesna kultura dzieliła się zgodnie z postulatem jakości, albo coś jest sztuką albo nią nie jest, istotnym był format jakości dzieła a nie płeć jego twórcy.
 
Wraz z upadkiem amerykańskiej odmiany kultury „superfaceta” na początku dwudziestego wieku, która była spadkiem po tradycyjnym obrazie wiktoriańskiego społeczeństwa angielskiego, kobiety spełniające istotna rolę w gospodarce wspierającej druga wojnę światową, zaczęły coraz intensywniej zapełniać miejsca do tej pory zajmowane tradycyjnie przez mężczyzn. Zaczęły też dawać wyraźny odpór, charakterystycznemu dla „kowbojskiego” rodowodu, poczucia humoru w traktowaniu kobiet. Znane nam z lat 80-tych dowcipy o blondynkach prawie w całości powstały w na tamtym terenie. Rozpoczęły również druga falę rewolucji feministycznej. To, co działo się na terenie Stanów Zjednoczonych miało się nijak do europy, gdzie po horrorze drugiej wojny światowej kobiety budowały na równi z mężczyznami nowa Europę i nową jej kulturę. W dalszym ciągu amerykanie nie umieją sobie wyobrazić kobiety jako przywódczyni supermocarstwa, co jest już od dawna normą w Europie. Nic dziwnego, że najsilniejsze odmiany rewolucji feministycznej powstały właśnie na tym terenie. Walczący feminizm na gruncie amerykańskim miał naturalną pożywkę wynikającą z oporu tamtego społeczeństwa. Najwięcej też na tamtym terenie osiągnął.
 
Od lat 80 minęło szczęśliwie 30 lat, trzeba sobie to uzmysłowić, aby zrozumieć iż to z czym mamy do czynienia powstało w zupełnie innych realiach społecznych, politycznych i kulturowych odnosi się również do innych obserwacji i wartości. Większość postulatów aktywnych w latach 60-tych, czy 80-tych ubiegłego wieku, nie ma dziś już zupełnie żadnego zastosowania, a już zupełnie w obrębie intelektualnych koncepcji rozwojowych człowieka. Dalsza ekspolaracja postulatów dążących do dekonstruowania społeczeństwa i przekształcanie go w społeczeństwo typu „New Age” jest anachronizmem tak ideowym jak i intelektualnym. Faktycznie ruchy te nie zgłaszają żadnych postulatów mogących wpłynąć na rozwój społeczny, Część tez, jakie te ruchy zaproponowały została przetrawiona i to, co społeczeństwa uznały za interesujące zasymilowały do swojej kultury. Dalsze próby wprasowania na siłę w dane kultury tych postulatów przyniesie albo efekt odwrotny albo po chwilowym zainteresowaniu odrzucenie.
Kultura ludzka jest żywym tworem reagującym nie tylko na to, co jest wyrażonym świadomie postulatem społecznym, ale również na wiele podświadomych potrzeb, kultura się przystosowuje i reaguje, działa jak żywy twór o ogromnym potencjale, można ją zniszczyć, ale niezwykle trudno się nią manipuluje, ponieważ potrafi ona przyjąć postulat zgłaszany przez człowieka a następnie przekształcić go i zamienić w jego przeciwieństwo zgodnie z potrzebami całego społeczeństwa. Jeśli kobieta w Polsce będzie chciała przyjąć postulaty feministyczne, wątpię żeby chciała zrezygnować z szczególnej swej pozycji w naszym społeczeństwie, będzie musiała znaleźć specyficzne rozwiązanie charakterystyczne dla kobiety w Polsce a nie dla kobiety w Ameryce. Tej prostej wydawałoby się zasady nie mogą zrozumieć bojówki feministyczne, na silę preferując rozwiązania, które wywołują zdziwienie wśród samych kobiet. Tu nie chodzi o uświadomienie polskiej kobiety, bo one nie jest ona zacofana i dobrze wie, czego chce, tu raczej chodzi o tak zwalczany, wymiar tradycji. Problem tradycji, z którą walczy „New Age” a za nim feministyczne wizje świata nie pojawił się po to żeby zniszczyć kobietę. Kultura ludzka powstawała w odpowiedzi na potrzeby społeczeństw i była odpowiedzią na poziom ich rozwoju na poszczególnych etapach. Kiedy odchodził matriarchat na powierzchni całej ludzkiej kultury zmieniały się warunki życia społeczeństw i teraz kiedy powoli znów on nadciąga tez jest formą odpowiedzi na zmieniające się warunki. Próba rozbicia kultury społeczeństw na feministyczną i nie feministyczną są romantyczną nieco naiwną, skazaną na klęskę próbą interpretacji zmieniających się warunków.
 
Osobiście jestem zdania, iż należałoby raczej poddać badaniom formy porozumiewania się przy zmianie preferencji społecznych z matriarchalnych na patriarchalne i poddać obserwacji pod tym kątem okres przejściowy, z jakim mamy do czynienia obecnie.
Możliwość porozumiewania się pomiędzy samymi kobietami w absolutnie kluczowy sposób ma znaczenie dla kształtowania się kultur. Chciałbym zwrócić uwagę, iż pierwsze ruchy feministyczne zaczęły się pojawiać wraz z pojawieniem się telefonu, oraz pojawieniem się zbiorowisk kobiecych wynikających z zatrudnienia ich w przemyśle, Drugi etap feministycznej fali nastąpił po wprowadzeniu telefonii komórkowej oraz upowszechnieniu Internetu. Naukowe podejście do tych badań pozbawione emocjonalnej i religijnej otoczki, powinno dać nam wiele odpowiedzi na temat tworzenia się zrębów naszej cywilizacji oraz kultury w ogóle. I nie ma żadnego znaczenia czy odkryć tych dokonają kobiety czy mężczyźni.
 
 
Antykwariusz
 
 

ZAPROSZENIE: Jakże wiele osób pisze do szuflady, ile wspaniałych tekstów jest ukrytych przed Czytelnikami, ile wśród Was jest prawdziwych talentów, które do tej pory nie doczekały się odkrycia.Chcemy dać Państwu szansę, chcemy pokazać światu owoce Państwa talentu i pracy. Zapraszamy do tworzenia największej i jedynej w Polsce Biblioteki Literatury Niezależnej. W naszej wspólnej Bibliotece każdy z Państwa będzie mógł umieścić swoją książkę,tomik poezji czy zbiór opowiadań. Nikt z Państwa nie zostanie pominięty, każda pozycja znajdzie swoje miejsce, każda będzie mogła doczekać się recenzji. Przedsięwzięcia na taką skalę nie doczekały się biblioteki „tradycyjne”, ani wirtualne.Żeby móc podjąć współpracę z nami należy przesłać na nasz adres, wybrane przez siebie pozycje w jednym z dwóch formatów – pdf lub doc - o objętości nie większej niż 11 MB.Do przesyłki prosimy dołączyć albo imię i nazwisko autora, albo pseudonim artystyczny, pod jakim chce występować, a także kilka słów na temat proponowanej przez siebie pozycji, nie więcej jednak jak 5 zdań. Jeśli autor chce się jakoś przedstawić Czytelnikom prosimy również o kilka słów o sobie. Jeśli autor posiada bloga lub stronę internetową i chce je udostępnić prosimy o podanie adresu powyższych. Adres do kontaktu z nami: tosterpandory@gmail.com pod który należy również przesyłać teksty i publikacje.Naszym celem jest udostępnienie jak najszerszej publiczności Państwa dzieł bezpłatnie, nie będziemy żądali ani od Autorów ani od Czytelników żadnych opłat, czy to za umieszczanie czy pobieranie pozycji z naszej biblioteki. Jedyną rzeczą, jaka nas interesuje jest upowszechnianie na jak największa skalę nie odkrytych jeszcze słów – Waszych prac. REDAKCJA TOSTERA PANDORY - ADRES BIBLIOTEKI http://sites.google.com/site/tosterpandory/home Link znajduje się poniżej w dziale polecane strony

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (22)

Inne tematy w dziale Kultura