Ufka Ufka
1890
BLOG

Rocznica

Ufka Ufka Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 36

Nie wiem co można dodać do słów, zdjęć...Może jedynie osobiste wspomnienia? Oczywiście nie mogę pamiętać, ale moja Matka tak. To ona pierwsza opowiadała o "ciosie w plecy". W szkole nie miałam szans się o tym dowiedzieć. Słyszałam o strojeniu bram tryumfalnych przez jednych, trwodze tych, którzy znali z autopsji lub opowiadań rodzinnych "wyzwolenia" ze wszystkiego łącznie z życiem. Matka ocalala od wyzwolicieli dwukrotnie w ciągu krótkiego czasu - raz , kiedy wróciła spod Lwowa pod koniec sierpnia - a proponowano jej przedłużenie pracy, drugi właśnie we wrześniu. Bo w końcu granica oparła się na Bugu, Lublin pozostał w niemieckich rękach. Ale Matka to przecież nie cała rodzina. A więc byli tacy, co przeżyli Syberię, byli ci co nie przeżyli, byli też ci,którzy nie przeżyli Owięcimia i ci, ktorzy dożyli następnego wyzwolenia w 45 roku.

Ja jeszcze jako dziecko widziałam  piękną toaletkę z wyłamanymi bagnetem zamkami w szufladkach (nie były zamknięte, ale kto by w pośpiechu sprawdzał?) - moje dzieci już widziały ją naprawioną.

Matka ze spacerów z  Łazienek wracała ze śmiechem, bo moje dziecko bawiło się z "Radkiem- historykiem" - tak nazywaliśmy chłopca, który w wieku 5 lat kreślił na piasku granice rozbiorów i opowiadał jak to każdy z rozbiorców rozszarpał Polskę. Teraz jest już dorosłym człowiekiem, ale pewnie interesuje się historią, bo to dziadek w nim te zaintereowania rozbudził.

Dzisiaj już 75 rocznica - będzie mnóstwo notek. Moja taka osobista, bo uczyłam się historii w domu, nie w komunistycznej szkole. Teraz niby można wszystko - ale nie każdemu się chce sięgać po opasłe tomy.
Więc życzę mądrej Matki, Ojca albo Dziadka czy Babci. Nie chodzi o podsycanie pamięci krzywd, chodzi o pamięć jako taką. Historia niestety lubi się powtarzać. Nie jestem w stanie potępiać w ciemno poszczególnych ludzi - potrafię zrozumieć krzywdy Rosjan, ale też widzę, że większość jest zachwycona Putinem jak kiedyś była zachwycona Stalinem. Bo ja nigdy nie porównuję Putina jak większość - do Hitlera. Zawsze myślę o nim jak o następcy Stalina - z zachowaniem wszelkich proporcji.

Zawsze wożę w samochodzi coś Kaczmarskiego. Tak się zdarzyło, że we wrześniu mam właśnie tę Balladę wrześniową i Jałtę. Jak ktoś nie ma w sobie chęci nauczania niech puszcza dziecku Jacka. Samo zapyta, poczyta - bo zechce dowiedzieć się więcej

Ufka
O mnie Ufka

Ufka we własnej osobie :) Skąd czytacie A tyle czyta teraz :) / " /> Złota myśl RRK PSL nie musi - PSL CHCE! Nie opuszcza się zwycięzcy - co najwyżej można się z nim targować i więcej uzyskać. A co ma PiS do zaoferowania PSL? Swoją nędzną koalicję z SLD? Odpowiedz sobie sama - czy lepiej dzielić łupy na trzy, czy na dwa?

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura