Układ Otwarty Układ Otwarty
1199
BLOG

Debata: Co nowy rząd powinien zrobić z projektem CPK?

Układ Otwarty Układ Otwarty Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 76
- Trzeba natychmiast oddzielić element lotniskowy od elementu kolejowego. W projekcie z 2012 roku była mowa tylko o linii kolejowej Łódź-Warszawa. To połączenie jest niezbędne. Natomiast reszta inwestycji jest zbędna i niezmiernie kosztowna. Dlatego należy o niej zapomnieć – podkreśla Ryszard Wojtkowski, przedsiębiorca i były szef gabinetów polskich premierów.

- Należy w chwili obecnej wstrzymać projekt CPK i traktować go jako rezerwę na przyszłość. Powinniśmy wykorzystać maksymalnie duopol z Radomiem i jednocześnie zobaczyć w jakim kierunku to idzie. W spokoju można wówczas przygotować wyskalowany port lotniczy, który służyłby jako lotnisko dla centralnej Polski, a nie jako port centralny. Budowa CPK negatywnie wpłynie na regionalne lotniska, Polska to nie tylko Warszawa. Port w Baranowie prawdopodobnie prędzej czy później trzeba będzie przenieść i połączyć Okęcie i Modlin – uważa Wojtkowski.

- Na początek powinniśmy przejrzeć ponownie cztery tomy raportu opracowanego przez konsorcjum z udziałem PWC, z 2010 roku, dotyczącego centralnego portu lotniczego. Wnioski jednoznacznie wskazują, że rozbudowa Okęcia jest możliwa, lecz byłoby to działanie tymczasowe, generujące koszt między 2,3 a 4,2 miliarda euro. Nie ma potrzeby trać czasu na ponowną analizę, czy rozbudowa Okęcia jest możliwa i czy potrzebujemy zupełnie nowego lotniska dla Warszawy i centralnej Polski. To pytanie zostało zweryfikowane 14 lat temu, na zamówienie rządu tej samej ekipy, która obecnie przejmuje władzę w Polsce. Zgadzam się z tym, że należy oddzielić infrastrukturę lotniczą od kolejowej. Dzięki temu zamiast mówić o kosztach rzędu 200 miliardów euro, mówimy o budowie samego lotniska, która szacowana jest na 40 miliardów euro. Warto podkreślić, że warunkiem niezbędnym dla sukcesu lotniska w tej lokalizacji jest szybka linia kolejowa Łódź-Warszawa, z przystankiem w CPK – twierdzi Maciej Wilk, dyrektor operacyjny linii lotniczej w Kanadzie, były dyrektor operacyjny LOT.

- Nowy rząd nie powinien już podważać sensowności budowy nowego lotniska, ponieważ na ten temat już wiele zostało powiedziane. Warto przeprowadzić weryfikację kosztorysu i rozpocząć realizację projektu. Jeśli tego nie zrobimy, zadusimy się jako Warszawa i jako Polska. Dlatego błagam z całego serca decydentów, aby nie zatrzymywali projektu centralnego portu lotniczego, ponieważ jest on niezwykle ważny dla Polski. Nasz kraj nie osiągnie poziomu cywilizacyjnego, którego wszyscy pragniemy, jeśli nie będziemy mieli łączności lotniczej – podkreśla Wilk.

Jakie są tendencje i prognozy w lotnictwie? Na ile analizy o liczbie pasażerów są realne? Czy lotniska regionalne będą zagrożone? Czy Okęcie, Modlin i Radom mogą pełnić rolę dużego hubu? Czy Jaka będzie Polska z CPK i bez CPK? Co nowy rząd powinien zrobić z projektem CPK? Całość rozmowy na kanale Układu Otwartego.


Fot. https://www.cpk.pl/pl/makieta-lotniska-cpk


Układ Otwarty to niezależny podcast Igora Janke

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka