Ultima Thule
Triada wolności: WOLNOŚĆ - NARÓD - TRADYCJA
2 obserwujących
8 notek
7842 odsłony
  163   0

We choose to change Education !

We choose to change Education!
We choose to change Education!
Dokładnie 60 lat temu, 12 września 1962 roku John F. Kennedy ogłosił program lotu na Księżyc słowami: "We choose to go to the Moon!" 60 lat po tamtym wydarzeniu, dzisiaj wzywamy do podjęcia równie wielkiego dzieła: zmianę systemu edukacji z archaicznego, XIX-wiecznego systemu klasowo-lekcyjno-dzwonkowego na system EDUKACJI SPERSONALIZOWANEJ. Działania te rozpoczynamy słowami: "We choose to change Education!". Rozpoczyna się wielki projekt, w który zaangażuje się środowisko edukacji alternatywnej, szkół prywatnych, nauczania domowego itp.

"We choose to change Education !"

Dokładnie 60 lat temu 12 września 1962 roku John F. Kennedy ogłosił program lotu człowieka na Księżyc. Zapowiedział go słowami, które przeszły już do historii: "We choose to go to the Moon!". Przed upływem 7 lat od tych słów Neil Armstrong stanął na Księżycu mówiąc: "That's one small step for a man, one giant leap for mankind".

To był niezwykły wyczyn. Właściwie można powiedzieć, że było to największe osiągniecie ludzkości. Stanąć na innym obiekcie kosmicznym. Wydarzenie na miarę biblijną.

Dzisiaj, po 60 latach loty w kosmos nikogo już nie dziwią. Ewentualne powtórne lądowanie człowieka na Księżycu lub nawet na Marsie niczego już nie wniesie poza krótkotrwałą sensacją medialną, o której dwa dni później wszyscy zapomną. Jest jednak jeden obszar ludzkiej aktywności, który oczekuje podobnego przełomu. To EDUKACJA. Obecnie panujący archaiczny, XIX-wieczny system klasowo-lekcyjno-dzwonkowy musi odejść na śmietnik historii obłąkanych idei, z których wiele swoje korzenie miało właśnie w XIX wieku. W ostatnich dekadach zmienił się praktycznie każdy aspekt naszego życia: od relacji rodzinnych, podróżowania, pracy, po wypoczynek - wszystko jest inne, niż 30 lat temu. Jedynie edukacja jest TAKA SAMA, jak 150 lat temu: uczniowie z jednego rocznika w rzędach ławek, nauczyciel na środku i pasywne przekazywanie wiedzy, głównie faktograficznej, którą każde dziecko ma dzisiaj dostępną w swoim telefonie.

Ten absurdalny system oducza aktywności, myślenia, kreatywności, pracy w zespole, relacji międzyludzkich. Obecny system edukacji publicznej tworzy bezwolne masy, pasywne, czekające na "dzwonek".

EDUKACJA SPERSONALIZOWANA

Czas ZMIENIĆ ten system na EDUKACJĘ SPERSONALIZOWANĄ. Na szkołę bez podziału na klasy, lekcje, dzwonki, roczniki, rzędy ławek. Edukacja przyszłości to edukacja oparta o metody PROJEKTOWE (Project/Problem Based Learning), w których uczniowie w małych 3-5 osobowych grupach realizują złożone projekty interdyscyplinarne. Każde polskie dziecko powinno zostać objęte EDUKACJĄ SPERSONALIZOWANĄ przed upływem tej dekady!

ZMIANA SYSTEMU

Szkoła była kiedyś miejscem stresującym z uwagi na naturalną surowość nauczycieli. Jednakże z czasem system przekonał się, że zamiast stresować uczniów i rodziców, lepiej jest ZINFANTYLIZOWAĆ edukację. I wtedy pojawiły się w szkole wszystkie metody wprowadzające element zabawowy. Szkoły stały się miejscem infantylnej, pozbawionej sensu euforii. Rodzice mają spokój, nauczyciele mają spokój, a uczniowie też cieszą się, że mają mniej stresu. Problem w tym, że to jest DROGA DO NIKĄD. Następuje DEGRADACJA kolejnych pokoleń młodych ludzi. Nie uczą się realnych umiejętności, które byłyby im przydatne w życiu. Dlatego świadomi rodzice posyłają dzieci do szkół alternatywnych (oczywiście prywatnych) lub realizują Edukację Domową. Kilka lat temu w Edukacji Domowej uczestniczyło kilka tysięcy dzieci. Dzisiaj jest to ok. 30 tysięcy i liczba ta bardzo szybko rośnie. Można spodziewać się przekroczenia 100 tysięcy dzieci w 2025 roku. A to by oznaczało ostateczne rozsadzenie starego systemu, bo przekroczona zostałaby MASA KRYTYCZNA. Gdy w każdym mieście uda się zebrać grupę 20-50 uczniów w ED, to system po prostu się rozleci jak domek z kart, bo uruchomi to dosłownie LAWINĘ.

Pojawiają się dedykowane platformy edukacyjne, jak np. YouSchool, Szkoła w Chmurze i inne. Są one albo darmowe, albo bardzo tanie. Masowo powstają także mini-szkoły wspierające uczniów w edukacji domowej, dzięki czemu nie ma problemu z tzw. "socjalizacją". Uczniowie w ED mają LEPSZĄ socjalizację, niż uczniowie w szkole publicznej.

Zmian jest wiele i można powiedzieć jedno: wkrótce zmiotą stary system niczym fala tsunami.

NOWY, WIELKI CEL

Dlatego dzisiaj, w ten dzień, w rocznicę tamtego słynnego przemówienia ogłaszamy NOWY, WIELKI CEL:

*** We choose to change EDUCATION! ***

Postanowiliśmy zmienić polską edukację! Każde polskie dziecko zostanie objęte EDUKACJĄ SPERSONALIZOWANĄ przed upływem tej dekady !

Jest to cel bardzo trudny. Tak jak trudny był lot na Księżyc.

Ale jest to cel realny, Wszystkie niezbędne technologie, wiedzę i doświadczenie już mamy. Ta rewolucja w edukacji tli się od dawna w naszym otoczeniu co najmniej od 100 lat, gdy Maria Montessori rozpoczęła propagowanie swojej metody edukacji. Celem jest masowe odejście od systemu klasowo-lekcyjno-dzwonkowego do systemu edukacji SPERSONALIZOWANEJ.

EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI

Dzisiaj mamy znacznie więcej możliwości. Mamy młodych, zdolnych i energicznych nauczycieli, którzy nie boją się wyzwań. To oni dzisiaj pracują w szkołach prywatnych, w tutoringu. Na nich będzie oparty proces zmian.

Edukacja przyszłości, to edukacja w pełni spersonalizowana, realizowana metodami hybrydowymi (blended learning), które łączą wszystkie metody: szkoła (ale bez rzędów ławek, bez podziału na klasy i roczniki), nauka online, projekty grupowe, nauka własna, konsultacje z tutorem, planowanie ścieżki edukacyjnej, przeradzające się stopniowo w planowanie kariery.

Lubię to! Skomentuj17 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale