Grzegorz Gembalski Grzegorz Gembalski
187
BLOG

Referendum

Grzegorz Gembalski Grzegorz Gembalski Wybory Obserwuj temat Obserwuj notkę 17
Mam mieszany stosunek do referendum. Z jednej strony podziw dla Kaczora za przerobienie opozycji, z drugiej poczucie żenady za słabość pytań referendalnych, które tak naprawdę nie odpowiadają na najistotniejsze problemy społeczne.

Mam mieszany stosunek do referendum. Z jednej strony podziw dla Kaczora za przerobienie opozycji, z drugiej poczucie żenady za słabość pytań referendalnych, które tak naprawdę nie odpowiadają na najistotniejsze problemy społeczne.

Nie będę się też w tej notce zajmował niejednoznacznością pytań. Choćby definicją przedsiębiorstwa państwowego. Interesuje mnie wyłącznie dopasowanie odpowiedzi do profilu wyborcy. 

Przypomnę, że pytania mamy 4

1.  Czy popierasz sprzedaż przedsiębiorstw państwowych

2.  Czy jesteś za podwyższeniem wieku emerytalnego 

3.  Czy jesteś za zgodą na unijny mechanizm relokacji uchodźców

4  Czy popierasz likwidację muru na granicy  

Oczywiście nie wiem jak będą rekomendować odpowiedzi liderzy partyjny, opieram się wyłącznie na tym co usłyszałem w deklaracjach i co widziałem w trakcie różnych parlamentarnych i pozaparlamentarnych działaniach. 

Oczywiście najprościej jest z PiS mamy 4x NIE

Równie prosto jest z Konfederacją pytania 1 i 2 na TAK, pytania 3 i 4 na NIE

Trochę bardziej skomplikowana jest sprawa z Lewicą, ale dla mnie prawdziwie lewicową partią jest Razem Zandberga, a oni by chyba zagłosowali 1 i 2 NIE a 3 i 4 TAK. Podniesienie wieku emerytalnego jest z definicji postulatem lewicowym, ale mam wątpliwości jak wyglądają ich poglądy na ten temat choćby Wiosny Biedronia, czy partii Zielonych. Być może część lewicy będzie na pytanie drugie odpowiadać "TAK" 

Ciekawa sprawa jest z "Trzecią Drogą" Ruch Hołowni, który deklaruje się jako partia liberalna i prounijna powinien głosować 1,2,3 TAK, 4 NIE. I moim skromnym zdaniem rozjeżdża się to totalnie z elektoratem PSL, który akurat w przypadku pytań referendalnych pokrywa się z elektoratem PiS (czyli 4x NIE) 

No i na koniec Koalicja Obywatelska, która ma największy problem z referendum, bo chciała by powiedzieć co innego, ale jej działania z okresu rządów i wypowiedzi z czasów opozycji wskazywały by na 4x TAK 

Ciekawe, czy liderzy partyjny będą mieli na tyle odwagi, żeby zdefiniować rekomendacje dla swojego elektoratu i spozycjonować się na scenie politycznej, czy jednak większość będzie kręcić... W mojej ocenie Lewica i Konfederacja mogą to zrobić bez strachu o odbiór swojego elektoratu. Zdecydowanie większy problem mają tutaj Trzecia Droga i KO


Otaczający nas cyfrowy świat pełen jest spamu i hejtu, który często ukryty jest pod pozorami anonimowości. Dlatego postanowiłem pisać pod własnym imieniem i nazwiskiem. Nie wstydzę się własnych poglądów i wiem, że one zmieniają się w czasie i pod wpływem innych. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka