wzmianka wzmianka
446
BLOG

Geotermia. Co jest ważne w publikacjach

wzmianka wzmianka Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 15

Oświadczenie: 

  • Byłam świadkiem pojawienia się myśli o możliwości rozwoju geotermii w Polsce.
  • Uczestniczyłam w szacowaniu pierwszych zasobów wód i ciepła w utworach liasu w 1985 r.
  • Brałam czynny udział w poszukiwaniu miast, w których powinno się zaprojektować oraz zbudować pierwsze eksperymentalne zakłady geotermalne. Moim typem był Stargard Szczeciński.
  • Wykonywałam samodzielne opracowania w ramach programów CPBR. Na podstawie opracowania ukazała się w 1991 r. moja publikacja „Metodyka poszukiwania złóż kopalin płynnych”.
  • Mam sporo publikacji dotyczących złóż gazu ziemnego w Polsce.
  • Pierwszy mój artykuł o geotermii dotyczył Stargardu Szczecińskiego.

Omówienie tego artykułu przybliży czytelnikom notki sposób podejścia geologów mojego pokolenia  do sposobu dzielenia się z innymi tym, do czego dochodzili w trakcie zgłębiania zadanego tematu badawczego. Publikacja o Stargardzie Szczecińskim zawiera:  

  • profile stratygraficzne 12 głębokich odwiertów wykonanych w rejonie (tabela)
  • przeglądowe mapki spągu kredy górnej oraz stropu liasu
  • dwa poglądowe przekroje geologiczne, każdy w skali przewyższonej i normalnej
  • korelacje karotażowe utworów liasu z otworów Stargard 1, Marianowo 1 i  2
  • zestawienie porowatości oraz przepuszczalności zbadanych próbek liasu w otworach Marianowo (kopia jednego z nich ilustruje jedną z moich notek)
  • graficzne zestawienie profilowania termicznego w otworach głębokich
  • graficzne zestawienie fragmentu profilowania termicznego z liasu (ilustruje tę notkę)
  • wykres mineralizacji wód kredy dolnej oraz liasu w funkcji głębokości
  • szacunkowe koszty wiertniczego rozpoznania rejonu na podstawie jednego równania
  • wiele innych zestawień graficznych, tabelarycznych oraz danych podanych w tekście.

Na podstawie tych danych dostępnymi obecnie narzędziami opracowałam grafikę do notki o porowatości w funkcji gęstości piaskowca. Równania opracowane dla lokalnych kolekcji danych są niezbędne do szacowania własności nie badanej na podstawie pojedynczej informacji – ocena porowatości na podstawie gęstości objętościowej, i odwrotnie. Złożony proces rozpoznawania i poszukiwania kopalin płynnych może być rozłożony na fragmenty, dla których można opracować biblioteki funkcji oraz procedur komputerowych, aby w możliwie szybkim czasie móc odpowiadać na pytanie czy warto włączyć następny bieg, dużo droższy i obarczony większym ryzykiem potwierdzenia prognoz wstępnych.

imageNotkę tę ilustruję specjalnie przygotowanym do niej szkicem zakresów temperatur, jakie występują w dwu częściach mezozoicznego  basenu niżowego i jego podłoża na głębokościach 500, 1000, 1500, 2000, 2500 oraz 3000 (czerwony uciekł z wykresu ;-). Grafika ta nie jest precyzyjna, ale może być przydatna osobom, które mienią się u mnie „laikami” do zapamiętania informacji o temperaturach na różnych głębokościach. Te informacje odczytałam z wykresów zawartych w mojej publikacji „Metodyka...”.


Na dole:   Zakresy temperatur pomierzone w otworach głębokich zlokalizowanych w Polsce północnowschodniej – niebieski oraz w Polsce południowozachodniej – czerwony (na 3 km poza skalą)

Geotermia. Co jest ważne w publikacjach

wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie