wzmianka wzmianka
4432
BLOG

Wydajność instalacji fotowoltaicznych

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 24

Zajęłam się dzisiaj porównaniem dwóch instalacji fotowoltaicznych, których charakterystyki pracy w ciągu doby pokazałam w ostatniej notce pt. Moje śledztwa w sprawach energetyki. Lokalizację instalacji monitorowanych przedstawia mapa z portalu http://pvmonitor.pl/index.php  uzupełniona okręgiem, w obrębie którego znajduje się instalacja Jaćmierz. 

image

Jaćmierz oddalony jest od Zarszyna - siedziby gminy o około 4 km. Z mapy wynika, że nie ma w pobliżu Jaćmierza z instalacją PV na trakerze, innych instalacji do których można rzetelnie ją porównać. Wybrałam do porównań instalację naziemną pochyloną o mocy 10 kilowatów. Jest to instalacja zlokalizowana w lewym górnym rogu mapy. 

image

Aby nie przynudzać poetycznym opisem dane porównywanych instalacji zestawiłam w tabeli. Ostatnia kolumna informuje o ilorazie Produkcji energii w kWh w ciągu roku do mocy znamionowej kW - co oznacza liczbę godzin pełnego wykorzystania mocy znamionowej w roku. Instalacja o mocy 10 kW była w lipcu 2017 roku nieczynna lub remontowana. Porównanie wydajności instalacji na trakerze (2017 r.) do instalacji nieruchomej z 2016 r. daje iloraz 1,32. Oznacza to, że inwestując w trakery można zwiększyć moc instalacji o 32%. Nie mam pojęcia jakie jest zużycie energii przez traker oraz jaki jest udział kosztów jego budowy w całej inwestycji PV. Mogę się tylko domyślać, że urządzenia sterujące wymagają częstszej kontroli oraz ewentualnych napraw od paneli fotowoltaicznych, które mają gwarancje na dziesiątki lat z określonym w procentach spadkiem wydajności. 


Przy okazji pokażę jeszcze porównanie wydajności jaćmierskiej instalacji w dniach 2 czerwca 2017 r. i 4 marca 2018 r.

imageZ tego zestawienia możemy wnioskować o wpływie temperatury na wydajność paneli PV. Marcowa babka lepiej wyrosła w chłodzie od babki czerwcowej. Oba rysunki są wykonane w tej samej skali poziomej i pionowej, dlatego sklejenie mojego autorstwa pasuje prawie idealnie. Straty wynikające z przegrzania paneli proszę sobie ocenić dysponując własnym szkiełkiem i okiem + ewentualnie komputerem. 

W dniu Święta Kobiet notka może być czytana jako Satyra na leniwych chłopów, którym się nie chce pokazać czarno na białym zależności, które wymieniają jako pozytywy lub negatywy w działaniu paneli fotowoltaicznych w Polsce. 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka