wzmianka wzmianka
102
BLOG

Groningen. Spadek ciśnień złożowych

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

Wydobycie gazu ze złoża Groningen w latach 2016-2017

Mam ostatnio dostęp do danych ze złóż gazu ziemnego w Holandii. Trzęsienie ziemi wymusiło na firmie zajmującej się wydobywaniem gazu publikację danych. Dzięki temu i ja mogę zapoznawać się z nimi, opracowywać oraz wyciągać wnioski z tego co nagle wiedzę. Jeszcze niedawno moja wiedza o złożach holenderskich była tak słaba jak o złożach polskich odkrywanych w III RP, w której wszystko jest tajne łamane przez poufne. A teraz? Proszę bardzo: 

image image 

Możemy widzieć jak na dłoni politykę gospodarczą rządu holenderskiego, bo to minister gospodarki ustala jakie ilości gazu będzie pobierała w danym roku firma NAM z 40% udziałem skarbu państwa oraz głosem decyzyjnym w sprawach polityki gazowej.

Od roku 2015 w planowaniu wydobycia uwzględnia się rok gazowy, zaczynający się od 1 października i kończący 30 września. Chodzi w tym przypadku o zagwarantowanie dostaw w szczytach zimowych w ramach zmniejszanych limitów poboru gazu ze złoża w roku kalendarzowym. Na wykresach z roku 2017 widzimy skutki tej polityki. W roku 2016 największe wydobycie gazu było w kwietniu i maju. 

imageW poprzedniej notce wykres wydobycia gazu (zielony) rozpoczynał się od roku 1971. Mając dane o wydobyciu na arkuszu Excel przedstawiam rozruch złoża Groningen, odkrytego odwiertem Slochteren1 w formie graficznej. W latach 1963 i 1965-1970 wydobyto 83 mld m3 gazu. 

NAM udostępniło także swoje dane o ciśnieniach złożowych, w formie grafiki oraz na arkuszach Excel. 

Ciśnienia złożowe w odwiercie odkrywczym Slochteren 

Arkusz z danymi ma spore rozmiary. Grafika zawiera zbiór wszystkich informacji z arkusza. Dane te grupują się w chmurę w kształcie odwróconej trzustki ;-), z ogonem w lewym górnym rogu. Aby ułatwić zrozumienie problemu bez konieczności obserwowania otoczenia, wybrałam dane o ciśnieniach z odkrywczego otworu Slochteren1. 

image

  • Ciśnienie pierwotne wynosiło w 1960 r. 347,4 bara.
  • Ostatnie ciśnienie pomierzone w roku 2015 - 71,1 bara, co stanowi 20,5% ciśnienia pierwotnego.

W Polsce wykonywało się wykresy zależności ciśnienia złożowego od ilości wydobytego gazu. Tworzyło się je na podstawie danych rzeczywistych, czyli w trakcie eksploatacji złoża. To co prezentowałam w swoich publikacjach i z czym zapoznaję czytelników na swoim blogu stanowi przewidywanie zachowania się gazu w złożu w trakcie eksploatacji. Nie trafiłam jeszcze na takie dane NAM, ale nie tracę nadziei. Będę dalej szukać w danych NAM potwierdzenia słuszności proponowanych przez siebie sposobów opisu zachowań złoża jeszcze przed rozpoczęciem jego eksploatacji. 

Jeszcze niedawno byłam zielona jak wykres NAM, a teraz już tyle wiem! 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka