wzmianka wzmianka
782
BLOG

Urządzenia OZE magazynami energii

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 48

Nieprzewidywalne w dostarczaniu energii urządzenia OZE są magazynami energii pochodzącej z kopalin energetycznych. Energia wydana na cały cykl budowy urządzeń OZE może być odebrana w bardzo różnym czasie, zależnym od szerokości geograficznej oraz warunków pogodowych. Urządzenia będące magazynami energii wymagają w okresie eksploatacji wielkich i kosztownych magazynów na energię dostarczaną nierównomiernie. Brak magazynów wymusza konieczność utrzymywania tradycyjnych elektrowni konwencjonalnych. Powoduje to zmniejszenie sprawności spalania kopalin z powodu przerw w dostawach energii w okresie wzmożenia jej produkcji z OZE. Utrzymywanie rezerw w gotowości do zastąpienia dostaw z OZE jest kosztowne. Ten koszt powinien być znany obywatelom. Systemy energetyczne z dużym udziałem energii z OZE można porównać do jazdy samochodem w korkach komunikacyjnych. Zużycie paliwa zawsze rośnie. Magazynowanie energii elektrycznej wymaga dodatkowej energii. I tak "darmowa" energia rozwijana bez przemyślenia okazuje się bardzo droga i szkodliwa dla środowiska. 


Podchodzę po raz trzeci  do problemu rozliczania / bilansowania urządzeń OZE w ilości energii (zużywanej) i dwutlenku węgla (emitowanego) przy ich produkcji. Do wykonania kolejnego rysunku zainspirowały mnie obrazki zamieszczane przy monitoringu instalacji fotowoltaicznych. Każdy właściciel wie na bieżąco ile dwutlenku węgla nie wprowadził do atmosfery w danym dniu oraz od początku istnienia instalacji. Brakowało mi zawsze lewej strony bilansowania. Nigdzie nie spotkałam się z danymi ilościowymi zużycia energii oraz danych o emisji CO2 powstającego przy produkcji, transporcie i montażu tej konkretnej instalacji fotowoltaicznej. 

Nie uważam, że proponowane rozliczanie winien/ma energii i emisji przechodzi ludzkie pojęcie. 

Dodatkową motywację do napisania tej notki stanowią:


1 września minie dwa lata od dyskusji prowadzonej na moim blogu z prof. Szymonem Malinowskim na tematy energetyki ekologicznej. Zaproponowałam wówczas zamieszczanie obok tabliczek znamionowych wiatraka drugiej tabliczki, rozliczającej energię zużytą przy jego produkcji, transporcie i montażu. Tabliczka ta wyglądała bardzo skromnie:  

image


W późniejszym czasie zrobiłam kolejną belkę dla wiatraków, bo problem ciągle wydawał mi się bardzo ważny.   

image


Do tej pory nie mam danych na temat generowania elektryczności z pojedynczych wiatraków. Opracowuję dane z wszystkich wiatraków w Polsce bilansowanych na stronach PSE.  A to już jest coś! 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka