Spółka CPK przedłuży linie kolejowe do Kijowa? (fot. CPK)
Spółka CPK przedłuży linie kolejowe do Kijowa? (fot. CPK)

Ogromne plany CPK. Linie kolejowe zostaną przedłużone do Kijowa?

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 130
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego nieustannie rozwija się w bardzo szybkim tempie. Spółka zdecydowała, że "szprycha" nr 5 wybudowana zostanie aż do granicy z Ukrainą, skąd w przyszłości można będzie przedłużyć ją do Lwowa oraz docelowo – do Kijowa.

CPK do granicy z Ukrainą

Spółka CPK przekazała portalowi TVP Info harmonogramy, w których wynika, że do końca 2032 roku ma zostać wybudowana linia Trawniki – Bełżec. 

Jak podaje TVP Info, dzięki wydłużeniu linii do granicy z Ukrainą, możliwe będzie zaproponowanie przez CPK wariantów omijających Bełżec. W związku z tym spółka koryguje obecne warianty na odcinku między Zamościem a polsko-ukraińską granicą. Działania te prowadzone są w odpowiedzi na propozycje mieszkańców Bełżca, którzy obawiają się wyburzeń. Te byłyby nie do uniknięcia, gdyby linia kończyła się w tym mieście.

Jak podaje portal, dla odcinka Trawniki – Bełżec spółka CPK jest po drugiej turze spotkań informacyjno-konsultacyjnych w ramach STEŚ. Od marca do maja bieżącego roku odbyło się w sumie 31 spotkań, w każdej z gmin, przez którą przechodzi projektowana linia kolejowa.

W listopadzie 2021 roku, w ramach pierwszej tury konsultacji, CPK zorganizowało 20 spotkań z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przechodziło siedem ówczesnych wariantów.

"Szprycha" nr 5 do Lwowa i dalej?

Opracowywany przez CPK odcinek "szprychy" nr 5 Warszawa – Lublin – Trawniki – Zamość – Bełżec – granica z Ukrainą, gotowy będzie do przedłużenia w kierunku Lwowa i Kijowa. Linia ta zapewni również możliwość obsługi ukraińskich miejscowości zlokalizowanych na jej trasie, m. in. Tarnopol, Chmielnicki i Winnica.

— Szczegółowo analizujemy potencjał połączenia Kolei Dużych Prędkości w kierunku Lwowa. Wszystkie rozwiązania techniczne po polskiej stronie przygotowywane są w taki sposób, żeby mogły zostać zrealizowane, kiedy tylko zapadnie taka decyzja — podaje CPK.


Wydłużenie odcinka KDP a plan odbudowy Ukrainy

Jak informuje TVP Info, wydłużenie odcinka Kolei Dużych Prędkości przygotowywanego przez CPK do Lwowa i dalej wpisuje się w przedstawiony przez KE plan odbudowy Ukrainy i koncepcję wydłużenia korytarzy TEN-T na terytorium Ukrainy. Póki nie zapadły jednak żadne wiążące decyzje w tej sprawie, a proces inwestycyjny rozpocznie się dopiero po ewentualnym ustaleniu na szczeblu międzyrządowym formuły jego realizacji.

Istnieje kilka możliwości związanych z obsługą takiego połączenia. Jedna z nich to tabor o zmiennym rozstawie kół, wówczas zmiana szerokości mogłaby nastąpić w Rawie Ruskiej lub we Lwowie (jeśli Ukraina zainwestuje w tor o europejskiej szerokości 1435 mm na odcinku Rawa Ruska – Lwów).

Spółka CPK informuje, że najkorzystniejsza byłaby jednak budowa nowej linii kolejowej w europejskim standardzie KDP. Pozwoliło by to na eksploatację taboru bez zmiany szerokości toru.


RB

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka