Protest przeciwko budowie CPK. "PiS chce zabrać ludziom ziemię za darmo"

Sobotni protest przeciwko CPK w Warszawie. (fot. Facebook/Tadeusz Szymańczak)
Sobotni protest przeciwko CPK w Warszawie. (fot. Facebook/Tadeusz Szymańczak)
W sobotę przy rondzie de Gaulle'a ponad 1000 osób z różnych miejsc Polski protestowało przeciwko budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego i idącymi za nią w parze wywłaszczeniami.

Protest przeciwko CPK

Protestujący nie zgadzają się na, ich zdaniem ogromne i nadmierne, plany inwestycyjne w ramach CPK. Zgromadzeni wykrzykiwali hasła takie jak "Rozwój tak, rozbój nie", "Stop czyścicielom domów", "Dość kłamstw CPK", "Stop mafii CPK".

Kołodziejczak: PiS chce zabrać ludziom ziemię za darmo

Na proteście obecny był m. in. lider Agrounii Michał Kołodziejczak. Jego zdaniem rząd "nie potrafi zadbać o podstawowe sprawy, jak dostawy energii i żywność, ale bierze się za wielkie inwestycje".

— PiS chce zabrać ludziom ziemię wręcz za darmo, za 5 zł za metr kwadratowy, i budować tam wielkie inwestycje bez ustaleń z ludźmi, bez konsultacji społecznych. Agrounia nigdy się takie rzeczy nie zgodzi, dlatego dziś wspieramy protest wszystkich osób sprzeciwiających się budowie na chorych zasadach CPK oraz linii szybkich kolei — mówił Kołodziejczak.

Horała o odszkodowaniach za wywłaszczenia i roli militarnej CPK

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw CPK Marcin Horała stwierdził, że w Polsce od wielu lat istnieje ustawa o odszkodowaniach za wywłaszczenia.

Sejm pracuje nad rządowym projektem ustawy dotyczącej zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Ma on zmienić sposób określania wysokości odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje publiczne, takie jak Centralny Port Komunikacyjny. Według projektu wynosić one mają 120 procent wyceny rynkowej dla nieruchomości niezabudowanych i 140 procent dla zabudowanych.

W sierpniu Horała przekazał, że niesprawiedliwe byłoby oparcie się na czystej wartości odtworzeniowej, gdyż wówczas ktoś, kto posiada nowy dom, dostałby tyle, ile jest on wart, zaś osoby posiadające zdekapitalizowany dom z lat 50. czy 60. dostaną wielokrotnie więcej. Dodał także, że nowa ustawa przewiduje wprowadzenie też prawa do dochodzenia rekompensaty za poniesione przy wywłaszczeniu szkody, inne niż wartość nieruchomości.

Wiceminister podkreślił też, że CPK będzie miał również znaczenie w kontekście bezpieczeństwa kraju.

— CPK ma znaczenie dla bezpieczeństwa państwa, no i oczywiście będzie lotniskiem, które również będzie możliwe do wykorzystania militarnego w razie takiej potrzeby. Ale takich lotnisk mamy w Polsce sporo, a kolejne oczywiście się przyda, ale nie jest jakieś kluczowe — przekazał wiceminister Horała w Programie Pierwszym Polskiego Radia.

Kaczyński: Polska straci cechę prowincjonalności

Do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się także Jarosław Kaczyński podczas spotkania z mieszkańcami Stargardu w województwie zachodniopomorskim.

— Zapowiadaliśmy, że będziemy rozwijać polską gospodarkę także przez wielkie inwestycje, i to wcale nie tylko Unijne, a także takie, które są wyłącznie z naszych środków — mówił.

— Jest to ogromne przedsięwzięcie, ten port komunikacyjny, który doprowadzi do tego, że nasz kraj straci bardzo niedobrą i degradującą dla prawie 40 milionowego narodu cechę. Cechę prowincjonalności. W Polsce, mimo rozmiarów naszego kraju i położenia w centrum Europy, nie było naprawdę wielkiego lotniska — stwierdził Kaczyński.

Prezes PiS przekazał również, że z początku chodziło tylko o lotnisko, jednak z czasem pojawiały się nowe pomysły.

— Najpierw chodziło o lotnisko, później doszły pomysły dodatkowe, aby to był taki wielki hub. I my to budujemy, to jest ogromne, to jest sto kilkadziesiąt miliardów złotych — podkreślił.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego

Centralny Port Komunikacyjny to inwestycja będąca węzłem przesiadkowym między Warszawą a Łodzią. Ma on zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu, na obszarze około 3 tysięcy hektarów wybudowany zostanie Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie działalności obsługiwać ma 40 mln pasażerów rocznie. W skład inwestycji wejdą również inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. CPK ma zostać wybudowany do 2027 roku.

RB

Czytaj dalej:

Lubię to! Skomentuj31 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka