Prezes Zarządu PKN ORLEN Daniel Obajtek podczas konferencji prasowej poświęconej działaniom PKN ORLEN związanym z rozwojem segmentu energetyki wiatrowej, 13 bm. na terenie Portu Szczecin. (mr) PAP/Marcin Bielecki
Prezes Zarządu PKN ORLEN Daniel Obajtek podczas konferencji prasowej poświęconej działaniom PKN ORLEN związanym z rozwojem segmentu energetyki wiatrowej, 13 bm. na terenie Portu Szczecin. (mr) PAP/Marcin Bielecki

Stało się, PKN Orlen podpisał umowę. Na Pomorzu powstanie przełomowa inwestycja

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 41
Orlen podpisał w czwartek umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ws. budowy terminala instalacyjnego w Świnoujściu. W Szczecinie zaś powstanie fabryka elementów do turbin duńskiej firmy Vestas.

PKN Orlen stworzy nowoczesny port instalacyjny

Inwestycje zostaną zrealizowane w ramach projektu morskich farm wiatrowych na Bałtyku, przedsięwzięcia Orlenu i kanadyjskiego Northland Power.

Jak zaznaczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podczas czwartkowej konferencji prasowej w Szczecinie transformacja energetyczna jest "niezbędna dla naszej gospodarki". "I to bardzo skutecznie, wytrwale realizujemy (…). Do 2030 r. planujemy wytwarzać 10 TWh energii zeroemisyjnej, a energii niskoemisyjnej - 12 TWh" – mówił.

"Jeden z najnowocześniejszych portów instalacyjnych powstanie w Świnoujściu" – ocenił Obajtek. "Wydzierżawiliśmy 20 ha gruntów" – kontynuował, wskazując, że inwestycja zostanie skończona na przełomie 2024 i 2025 roku.

Wskazał, że inwestycja będzie realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w zakresie toru dojścia i nabrzeża, a inwestorem w zakresie infrastruktury będzie PKN Orlen. Zatrudnienie ma tam znaleźć ok. 100 osób.

Na teren terminalu dostarczane mają być komponenty morskich farm wiatrowych, w tym turbiny wyprodukowane przez firmę Vestas.

"Powstaną dwa nabrzeża: każde o długości 250 m, które będą mogły obsłużyć największe jednostki pływające do budowy offshore i nie tylko. W tym porcie będzie również można montować wstępnie i turbiny, i maszty do wysokości ponad 100 m, udźwigu 1000 ton. I ten port da nam gwarancję inwestowania na Bałtyku" – powiedział Obajtek.

Długość nabrzeży ma umożliwić operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. (dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Pierwszym projektem realizowanym przy wykorzystaniu terminalu instalacyjnego w Świnoujściu ma być Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie Grupy Orlen i kanadyjskiej spółki Northland Power.

Farma Baltic Power o mocy do 1,2 GW ma być zlokalizowana ok. 23 km od brzegu na wysokości Choczewa i Łeby. Po zakończeniu budowy w 2026 r. będzie w stanie zasilić w czystą energię ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.

Obajtek podkreślił, że powstaną dodatkowe miejsca pracy w Szczecinie i Świnoujściu.

"Tu, w Szczecinie powstanie fabryka gondoli do turbin +piętnastek+ (firmy) Vestas" – poinformował Obajtek. Dodał, że zostanie zakończona w 2024 r. i będzie zatrudniać ok. 700 osób.

W Szczecinie wyprodukowane mają być m.in. elementy 76 turbin o mocy 15 MW każda, które zostaną wykorzystane w Baltic Power. Współpraca z Vestas obejmuje dostarczenie i instalację turbin oraz zapewnienie ich pełnego serwisu przez okres do 15 lat.

Zaznaczył, że "jest to dopiero jeden element etapu w kwestii budowy offshore’u na całej linii naszego Bałtyku" i wskazał, że będą kolejne, "o których niebawem będziecie państwo poinformowani".

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podkreślił, że są już wszystkie niezbędne analizy nawigacyjne, zatwierdzone przez Urząd Morski w Szczecinie, a także pełny harmonogram inwestycji.SW

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj41 Obserwuj notkę

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka